Kjøpe alkohol til barnet

Nå har ikke jeg barn som er så store. Men tenker at hvis foreldrene kjøper alkohol til barna sine fra de er 15-16 år så signaliserer de at det er Ok å drikke. Noe det ikke er.
Ungdommen får tak i drikke uavhengig av foreldrene. Foreldre bør heller støtte barna sine på å ikke drikke alkohol før de er 18 år.

Jeg hadde en streng mor som ikke gav meg en dråpe før heg var 18 år.. men heg drakk jo fra jeg var 16.. fikk andre til å kjøpe for meg.
Uansett tenker jeg nå som voksen at heg er glad for at mamma ikke likte at jeg drakk

Jeg fikk drikke hjemmefra og holdt meg til kun det. Jeg ble ikke kriminell fordi foreldrene mine brøt loven:p Er mange naive foreldre her inne som kommer til å få seg en overraskelse når barna kommer i tenårene;) Det er som regel de som ikke får lov til noe før de er gamle nok, som blir mest utagerende.
Jeg har motsatt erfaring, har vokst opp med tydelige grenser og ser på det som en veldig god oppvekst. Skal og sies at jeg var i idrettsmiljø der alkohol ikke var særlig viktig, men det krevde masse oppfølging, kjøring osv av mamma og pappa. Tror det er bedre å rette innsatsen den veien kanskje :)

Hva tenker dere om de foreldrene som kjøper alkohol til barnet med bakgrunn i « nå vet jeg iallefall hva barnet mitt drikker og har kontroll». Bra eller naivt ?
Veldig naivt. Da drikker barnet/ungdommen det de får av foreldrene og det de får tak i selv i tillegg.

Mamma kjøpte cider til meg fra jeg var 16 år, til nyttårsaften. Nå visste jo mamma at jeg ikke var partymenneske, og bare skulle være med et par venner. Jeg synes det kommer an på situasjonen jeg. Og så får jeg føle på det når barna mine er så store.

Tenker de er lite opplyst.

All forskning viser at barn da bare drikker mer og at det de sender med hjemmefra kommer i tillegg til alt det andre.

Barnet trenger ikke bekymre seg for om det lukter alkohol el når de kommer hjem, ergo de trenger ikke være så forsiktig med hvor mye de drikker.

Og så tenker jeg det er dumt å ha så lite tiltro til barna sine eller tiltro til seg selv som forelder, at man forventer at barnet ikke følger foreldrenes regler.

Og dumt å videreformidle en holdning til barna om at det ikke går an å dra på fest uten å drikke alkohol.

Og dumt å bryte loven bevisst foran barna sine.

Back
Topp