Kjøpe alkohol til barnet

Jeg anser det som en annen sak når jeg kjøper alkohol og deretter gir barna noen bokser/flasker. Det går under mitt foreldreansvar, hadde aldri kjøpt hverken røyk eller drikke om noen tigher utenfor bitikken etc.
Det er feil, man bryter fremdeles loven om man tar alkohol man har kjøpt til seg selv og gir det til sine egne barn.
Er samme lov som gjelde da som om man kjøper til noen ukjente unger som står utenfor butikken og venter

Jepp. Det er lovbrudd uansett om du anser det som noe annet.

Jeg kommer aldri til å sende med alkohol, men jeg kommer heller ikke til å bli sint om de drikker før de er atten. Skal de på fest (her er det bygdafester, og man slipper inn som konfirmant), _skal_ de hentes av meg, stefaren eller en annen voksen jeg stoler 100% på.

Har en femtenåring som heldigvis er helt med på notene, og som har tatt et rusfritt standpunkt, som også inkluderer alkohol.

Det er feil, man bryter fremdeles loven om man tar alkohol man har kjøpt til seg selv og gir det til sine egne barn.
Er samme lov som gjelde da som om man kjøper til noen ukjente unger som står utenfor butikken og venter

Nekter ikke for det men ser på det som samme kategori som å kjøre i 65 i 60 soma, noe svært mange gjør og detfor ikke et alvorlig lovbrudd.

Tror du også skjønner forskjellen på å kjøpe til ukjente og å kjøpe til sine egne, man bruter loven ja, men alikevel en stor forskjell.

Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.
Jeg har også samme erfaring. Det beste med det hele var at jeg alltid kunne ringe hjem, uansett, og jeg slapp å snike meg rundt.
Foreldrene mine stolte på meg og det gjorde at jeg ønsket å vise at jeg fortjente tilliten. Pappa satt alltid våken til 02 og ventet på melding. Det var veldig trygt. Om jeg er hjemme på besøk har han fremdeles samme tilbudet :p men på mine "eldre" dager har jeg blitt tilnærmet avholds så det er ikke ofte behov for å bli hentet uansett :)

Jeg er vel det dere kaller naiv. Jeg kommer til å kjøpe til mine. Mine foreldre kjøpte til meg og jeg stoler på oppdragelsen jeg fir barna mine, vil de ha noe stoler de nok på meg til å spørre og da belønns selvfølgelig tillitten[emoji5] kjøper i små mengder så klart og jeg må si jeg syns dere som mener dette kommer i tilegg til andre ting er like naive[emoji849] jeg drakk ikke noe annet enn det jeg fikk med hjemmefra, holdt mer enn nok for meg og jeg syns det var veldig greit å ringe mamma/pappa for å bli hentet når de visste hva jeg hadde fått i meg, jeg slapp jo å lyve på meg overnatting hos venniner osv slik som halve vennegjengen gjorde.

Samme her!
Her var det også foreldrene til tre venninner som avtalte seg i mellom og med oss hvem vi kunne ringe for å bli hentet uten å få pes og kjeft for å ha drukket.

Dessuten florerte den dødelige smuglerspriten i området da jeg var i slutten av tenåra, så jeg skjønner mamma og pappa godt som kjøpte alkoholen til meg. De visste jo hva utfallet kunne bli om ungdommen fikk tak i feil folk til å skaffe sprit!

Jeg kommer ikke til å kjøpe alkohol til mine barn. Jeg har erfaring med avholdsforeldre, og er veldig glad for det.

Bedre med kjøpt ren alkohol enn dødelig hjemmebrent sier jeg, heller en full tenåring enn en som er død. Mine foreldre kjøpte ikke, men de viste at det gjorde de vennene som var eldre enn meg. Hadde ikke jeg hatt eldre venner så tror jeg de hadde kjøpt. Og jeg drakk ikke noe i tillegg og mamma satt alltid oppe å ventet på meg. Så jeg gjorde ikke som de venninne mine som måtte lyve om fest, overnatting osv. Jeg forstår at tenåringer drikker før fylte 18 år, jeg ser på det som egentlig unormalt å vente så lenge.
Jeg bryter nok lover hver dag, og jeg tror faktisk ikke at det finnes noen som ikke har bryte loven en eller annen gang i sitt liv. Mye rare lover i Norge fortsatt som ikke har en strafferamme engang :)

Det at man ikke vil kjøpe alkohol til barnet betyr ikke at barnet vil lyge og at foreldre ikke sitter oppe , henter etc da:) kommer veldig an på barnet tenker jeg også , modenhet. Vennene ellers m.m

Det aner jeg ikke. Eldste er 4 år så har ikke satt noe standpunkt ang det enda. Kommer vel ann på barnet og vennegjengen. Men synes lite om det. Kanskje de får smake her hjemme sammen med oss, aner ikke enda.

Det at man ikke vil kjøpe alkohol til barnet betyr ikke at barnet vil lyge og at foreldre ikke sitter oppe , henter etc da:) kommer veldig an på barnet tenker jeg også , modenhet. Vennene ellers m.m

Som sagt så kjøpte ikke mine foreldre til meg, men de godtok at jeg drakk. La det ikke frem som lovbrudd og at det burde jeg ikke gjøre.
Hos mine venner så ble det lagt frem litt som det blir lagt frem i denne tråden at det å drikke alkohol som 16-17 åring er ikke lov, og de turte ikke å komme hjem når de var beruset og de hadde da ikke det åpne forholdet mellom sine foreldre. Min erfaring er at de foreldrene som tror at barna sine ikke vil røre alkohol fordi de er mindreårige er de som er naive og de barna drikker som regel tidligere.
Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men jeg er ikke naiv. Vi alle har vært tenåringer en gang. Jeg begynte seint selv i ett hjem der alkohol ikke var ulovlig :)

Japp. Jeg hadde aldri et behov for å lyve for mine foreldre. Jeg smakte ikke alkohol før jeg ble myndig og kunne kjøpe selv, og det var helt greit.

Jojo men det ble nevnt å være naive her, jeg tenker man er mer naiv om man sitter hjemme å tenker at ungen ikke drikker, alkohol, røyk og sex er en del av ungdomstiden til de aller fleste, å tenke at sine egne barn sier nei vil jeg si er naivt, npr det er sagt, man trenger ikke kjlpe til de, skjønner de som ikke gjør det, bare tenker at dette er noe ungene går igjennom uavhengig av oppdragelse og innkjøp fra foreldrene.

Ulovlig! Enkelt og greit. Du lærer barne ditt at reglene og grensene som er satt ikke har så stor betydning likevel! Idioti kaller jeg det. Velger de å drikke når de ikke har lov så er det et dårlig valg de har tatt som de må lære av og få konsekvens for. Men er du med på det for å "minke" faren som mange tror, så er du med å ta det dårlige valget sammen med barnet.

Jenta vår på 17 er ikke en engel. Hu røyker men får ikke røyke i nærheten av huset eller når Hu er med oss. Heller ikke oppbevare røyk hjemme. Ja hu drikker nok, har nok drukket flere ganger en vi vet, og hu har innrømte det de gangene vi har tatt Hu for det. Da har Hu fått konsekvens og kjent på det selv. Aldri kjeftet på Hu for hu skal ikke være redd for å prate med oss om det. Om det har hjulpet eller ikke.. Nei kanskje ikke alltid, men en viss grad.. Ja! Og hu veit godt Hu ikke får lov, men gjør Hu det og trenger å komme seg hjem, hentes, eller uansett annet.. Så vet Hu at hu kan ringe oss. Og det gjør hun. Men å være med å bryte loven det er uaktuelt!

Som sagt så kjøpte ikke mine foreldre til meg, men de godtok at jeg drakk. La det ikke frem som lovbrudd og at det burde jeg ikke gjøre.
Hos mine venner så ble det lagt frem litt som det blir lagt frem i denne tråden at det å drikke alkohol som 16-17 åring er ikke lov, og de turte ikke å komme hjem når de var beruset og de hadde da ikke det åpne forholdet mellom sine foreldre. Min erfaring er at de foreldrene som tror at barna sine ikke vil røre alkohol fordi de er mindreårige er de som er naive og de barna drikker som regel tidligere.
Jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, men jeg er ikke naiv. Vi alle har vært tenåringer en gang. Jeg begynte seint selv i ett hjem der alkohol ikke var ulovlig :)
Hos mine var det vel ikke direkte ulovlig , men de har hele sitt liv rørt veldig lite alkohol og er religiøse . Jeg tenker jeg ikke kommer til å kjøpe til de, men mange år til enda uansett. Det viktigste er uansett at jeg vil de alltid skal vite de kan ringe oss om å hente osv. Vil også gjerne ha en åpenhet om hvor de er

Jojo men det ble nevnt å være naive her, jeg tenker man er mer naiv om man sitter hjemme å tenker at ungen ikke drikker, alkohol, røyk og sex er en del av ungdomstiden til de aller fleste, å tenke at sine egne barn sier nei vil jeg si er naivt, npr det er sagt, man trenger ikke kjlpe til de, skjønner de som ikke gjør det, bare tenker at dette er noe ungene går igjennom uavhengig av oppdragelse og innkjøp fra foreldrene.
Ja enig der. Sjansen er jo stor for de vil utforske tingene du nevner før 18år, om ikke alle så noe gjerne . Vet jo ikke sikkert når den tid kommer, men føles bare feil nå iallefall å kjøpe alkohol til de

Den samme erfaringen har jeg også. Nå drikker jeg ikke lenger, fordi jeg ikke liker smak av alkohol.

Samme hos meg og mannen min også.

Kommer ikke til å gjøre det (men spørr meg igjen om 10 år ) :D

Back
Topp