Kjærlighetsbarn ved 45, går det?

Minisjansen

Glad i forumet
God, gammel årgang.

Jeg lever i en mer og mer typisk familiekonstellasjon med dine og mine barn, men så mangler vi vårt barn.
Vi er gooooodt voksne, men jeg har barn på 6 og 4 fordi jeg og min eks slet med å få barn.

Nå har jeg blitt naturlig gravid, for første gang i mitt liv, 45 år gammel. Medisiner til ICSI ligger på apoteket og jeg skulle egentlig starte på denne mens….

Jeg tror abortrisikoen er 50%, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Jeg lurer på om det offentlige nå tilbyr NIPT-test? Noen som vet?

Det fantes bare KUB-test da jeg var gravid sist, men mye har skjedd de siste 5 år, til det beste tror jeg :)
 
God, gammel årgang.

Jeg lever i en mer og mer typisk familiekonstellasjon med dine og mine barn, men så mangler vi vårt barn.
Vi er gooooodt voksne, men jeg har barn på 6 og 4 fordi jeg og min eks slet med å få barn.

Nå har jeg blitt naturlig gravid, for første gang i mitt liv, 45 år gammel. Medisiner til ICSI ligger på apoteket og jeg skulle egentlig starte på denne mens….

Jeg tror abortrisikoen er 50%, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Jeg lurer på om det offentlige nå tilbyr NIPT-test? Noen som vet?

Det fantes bare KUB-test da jeg var gravid sist, men mye har skjedd de siste 5 år, til det beste tror jeg :)
Alle over 35 får nipt test nå ja :) legen har akkurat sendt henvisning for meg. Leste man burde være tidlig ute. Gratulerer:Heartred
 
Spennende dagbok å følge! Gratulerer så mye :Heartbigred Hvilke symptomer er det du opplevde som promptet testing?
Takk. Vi har vært prøvere siden januar i år, så da har jeg testet litt noen dager før IKM. Jeg har tidligere hatt ICSI hovedsakelig pga min eks reduserte sædkvalitet, så da testet jeg ifbm innsetting av befruktet morula/ blastocyst. Denne gangen måtte jeg teste, følte jeg, før jeg skulle ta ut medisiner for over 15000 kr.
Jeg har positiv test, men jeg syns foreløpig den er litt for svak, så jeg er forberedt på å miste.
Eneste symptom er metallsmak i munnen samt ømme bryst, men ømme bryst får jeg jo også før mensen.
 
Alle over 35 får nipt test nå ja :) legen har akkurat sendt henvisning for meg. Leste man burde være tidlig ute. Gratulerer:Heartred
Takk for informativt svar. Er så glad for NIPT, siden fostervannsprøve er en ekstra risiko ( dog veldig liten ). Jeg har ikke måtte ha det tidligere, men husker jeg kvidde meg over den tanken.
 
NIPT-test får du uten problem, og gratulerer så mye med positiv test. Det er jo fantastisk.
 
Takk. Vi har vært prøvere siden januar i år, så da har jeg testet litt noen dager før IKM. Jeg har tidligere hatt ICSI hovedsakelig pga min eks reduserte sædkvalitet, så da testet jeg ifbm innsetting av befruktet morula/ blastocyst. Denne gangen måtte jeg teste, følte jeg, før jeg skulle ta ut medisiner for over 15000 kr.
Jeg har positiv test, men jeg syns foreløpig den er litt for svak, så jeg er forberedt på å miste.
Eneste symptom er metallsmak i munnen samt ømme bryst, men ømme bryst får jeg jo også før mensen.
Jeg krysser fingrene for at den holder! Er du noen dager før ikm, er det ikke uvanlig med svak positiv, da - og man kan visst heller ikke stole på måling med strimmeltester ift å se daglig stigning, for kan variere litt naturlig. Men dette kan du sikkert alt om, og skjønner at det er greit å tenke kun forsiktig positivt. NIPT er visst 99% sikker, fostervannsprøve er det eneste som er 100% sikkert - men da med 0,5-1 % sjanse for abort, ja. Gikk bra for min del, men det var guffent og greit å slippe. NiPT i Norge sjekker visst kun for 3 trisomier (13, 18 og 21), mens i våre naboland tas utvidet NIPT.
 
Jeg krysser fingrene for at den holder! Er du noen dager før ikm, er det ikke uvanlig med svak positiv, da - og man kan visst heller ikke stole på måling med strimmeltester ift å se daglig stigning, for kan variere litt naturlig. Men dette kan du sikkert alt om, og skjønner at det er greit å tenke kun forsiktig positivt. NIPT er visst 99% sikker, fostervannsprøve er det eneste som er 100% sikkert - men da med 0,5-1 % sjanse for abort, ja. Gikk bra for min del, men det var guffent og greit å slippe. NiPT i Norge sjekker visst kun for 3 trisomier (13, 18 og 21), mens i våre naboland tas utvidet NIPT.
Takk for god info. Skjønner at jeg kanskje bør ta meg en liten kjekk Danmarks-tur da. Eller kan man kjøpe hjemme-test? ( regner ikke med det, men greit å spørre). Har du hatt både KUB og NIPT?
 
Takk for god info. Skjønner at jeg kanskje bør ta meg en liten kjekk Danmarks-tur da. Eller kan man kjøpe hjemme-test? ( regner ikke med det, men greit å spørre). Har du hatt både KUB og NIPT?
Jeg tror man kan få sendt NIPT-blodprøve til Danmark - spør f eks Trønderen98 (har dagbok), har fått med meg at hun nettopp har ordnet det, hun er veldig flink til å dele. Jeg har ikke prøvd NIPT - NIPT var bare såvidt kommet på markedet da jeg var gravid sist, Greit at verden har gått videre fra KUB, ja - det var jo relativt usikre greier.
 
Takk for god info. Skjønner at jeg kanskje bør ta meg en liten kjekk Danmarks-tur da. Eller kan man kjøpe hjemme-test? ( regner ikke med det, men greit å spørre). Har du hatt både KUB og NIPT?

Ultralydklinikken.dk :)
Kan ta panorama fra uke 9+0, da får du svar ca i uke 11. :)
 
Hva koster dette? Om du vet?
Hva er panorama? Er litt grønn skjønner jeg :) :)

Ca 7000 norske, tror jeg? Var noe sånt jeg betalte i fjor.
Panorama er navnet på den ene nipt-screeningen :) tror den kalles det fordi den screener et ganske bredt spekter av syndromer og feil..
Tar for seg trisomier, kjønnskromosomfeil og delesjonsfeil. :)
 
Jeg tror man kan få sendt NIPT-blodprøve til Danmark - spør f eks Trønderen98 (har dagbok), har fått med meg at hun nettopp har ordnet det, hun er veldig flink til å dele. Jeg har ikke prøvd NIPT - NIPT var bare såvidt kommet på markedet da jeg var gravid sist, Greit at verden har gått videre fra KUB, ja - det var jo relativt usikre greier.
Det var et godt tips. Sjekker det ut.

Jeg vil bare si at jeg kjenner flere som har barn litt utenom alle vanlige. Dette er flotte foreldre og skjønne barn. Jeg er egentlig ikke for « sorteringssamfunnet» , men siden vi har 5 barn å følge opp ( og ja, jeg følger jo selvfølgelig opp min samboers barn også) , så føler jeg at jeg ikke har kapasitet til å ta vare på et barn med evt. større handicap. Likevel vet jeg faktisk ikke helt sikkert om jeg kan klare å ta abort dersom jeg får et valg. Dette er nok ikke enkelt…..men jeg foretrekker fortsatt å vite dersom man kan det.
 
Må man reise dit?

Nei , kan bestille kit i posten, så videresender man bare (via DHL, men de har ordnet alt på forhånd). :)
Eneste er at du bør ha noen som kan ta blodprøven på deg. Jeg fikk mamma til å gjøre det, men nå som man har NIPT i Norge, så ser sikkert ikke legene så mørkt på å fikse det. :)
 
Da er vi litt i samme posisjon :) Fant drømmemannen sent. Trodde ikke jeg kunne bli gravid, og han hadde to store barn fra før.

Ble overraskende gravid med ei jente i 2017. Tenkte det var flaks, men så ble jeg gravid igjen nå når jeg var 45 (naturlig) - så nå ser det ut som hun får en lillebror å vokse opp med. Har tatt en del UL'er siden jeg visste at det var høy risiko. Men NIPT og ultralyder har vært fine. Nå er jeg i uke 23 og vi venter spent på lillebror som kommer til jul :) Så barn ved 45 ser absolutt ut til å gå.
 
Da er vi litt i samme posisjon :) Fant drømmemannen sent. Trodde ikke jeg kunne bli gravid, og han hadde to store barn fra før.

Ble overraskende gravid med ei jente i 2017. Tenkte det var flaks, men så ble jeg gravid igjen nå når jeg var 45 (naturlig) - så nå ser det ut som hun får en lillebror å vokse opp med. Har tatt en del UL'er siden jeg visste at det var høy risiko. Men NIPT og ultralyder har vært fine. Nå er jeg i uke 23 og vi venter spent på lillebror som kommer til jul :) Så barn ved 45 ser absolutt ut til å gå.
Gratulerer til deg også :Heartbigred Var den siste graviditeten nå resultat av prøving, eller overraskelse?
 
Da er vi litt i samme posisjon :) Fant drømmemannen sent. Trodde ikke jeg kunne bli gravid, og han hadde to store barn fra før.

Ble overraskende gravid med ei jente i 2017. Tenkte det var flaks, men så ble jeg gravid igjen nå når jeg var 45 (naturlig) - så nå ser det ut som hun får en lillebror å vokse opp med. Har tatt en del UL'er siden jeg visste at det var høy risiko. Men NIPT og ultralyder har vært fine. Nå er jeg i uke 23 og vi venter spent på lillebror som kommer til jul :) Så barn ved 45 ser absolutt ut til å gå.
Helt fantastisk!!!! Herlighet, du gir meg sånt et håp! Skikkelig solskinnshistorie! Tusen takk ❤️
 
Første legetime i morgen mandag.

Da jeg tok ut spiralen, spurte jeg legen min om han trodde det var noen sjans?

Ja, han mente at det var det, men at denne var liten. Hvis jeg skulle få positiv test anbefalte han meg å få legetime raskt for å bli henvist til tidlig UL og fosterdiagnostikk.

Jeg har en bekjent som fikk sitt fjerde barn da hun var 47. Veldig flotte folk, med en herlig frisk gutt på alder med min. Hun tok to negative tester før hun fikk en positiv. Da var hun nesten tre mnd på veg.

Alt kan gå, så jeg krysser fingrene.
 
Back
Topp