Keisersnitt

enig,viktigste er at ungen kommer og at dere er friske begge to.
men håper jo på vaginal fødsel selv.

dytter opp denne jeg!!!
du skal selfølgelig gjøre som du vil Hanna C!
lykke til til både deg og bebisen din[:)]

Hvis jeg ikke skal nevne det som ikke jeg selv syns var negativt med mitt KS så kan jeg ikke si noe som helst.For min del var det kun negativt....syns det var helt forferdelig å ligge der og ikke få min datter opp på brystet mitt men bare så henne så vidt i forbi farten da de bar hene ut for å vaske og sånn. Etter det blir man jo trillet på overvåkningen og blir liggende der til bedøvelse er ute av kroppen og der rullet tankene masse gitt.... etter å vært lenket til sengen i 24 timer får man lov å prøve å reise seg og du dæven å stiv man er.
Men dere som har valgt KS så dømmer jeg ikke dere og jeg er fullstendig klar over at dere hadde ikke gjort det hvis dere ikke var godt infomert. Jeg ønsker dere lykke til og er sikker på at det går helt fint for dere alle.[:)]

Jeg hadde en veldig traumatisk fødsel sist gang hvor vi holdt på å miste gutten vår, så det ente opp med haste ks. Hadde endel problemer med såret pga infeksjon, men var ellers oppegående. Denne gangen blir det planlagt ks, og det er noe som jeg har valgt i samråd med legen min, og i tillegg står det i fødselspapirene mine at vaginal fødsel anbefales ikke. Men for det går jeg nå gjennom en haug med møter med spesialister på ullevål, jordmødre og en papirmølle med søknader uten ende for å få det igjennom. Så jeg tror ikke at det er så enkelt å bestemme seg for keisersnitt uten virkelig gode grunner. Det er ikke selvvalgt i Norge om man skal ha ks eller ikke. De som får det igjennom uten problemer og gode grunner har bare flaks.

Har full forståelse for at du "velger" ks. Var du på Ullevål sist? jeg var der på føde a....ikke så stor fornøyd med alle der gitt....

Ja dessverre, føde A jeg også og det var ikke positivt. Hadde ikke noe valg nå heller, kommer på føde A denne gangen også.

Var du borti ei eldre dame som het Grete? ho kasta jeg på dør jeg...hehe

Husker ikke hva alle heter der, hadde så mange å forholde meg til så er det 5 år siden. Eneste jeg husker var en jordmor som het Susanne Sjøberg. Det var hun som måtte tilkalle operasjons teamet etter at gubben tok tak i henne [:)]

ORIGINAL: Samantha

Det aller beste for mor og barn er å bli født vaginalt.

Jeg ville ikke valgt keisersnitt med mindre det ikke var medisinske årsaker til dette!

Signerer denne i sin enkelhet...

Jeg er enig med dem som synes det er for lett å planlegge ønsket keisersnitt i disse dager. Skulle nesten tro legene ikke orker å diskutere med de fødende. Hvordan i alle dager skulle et keisersnitt være bedre for barnet spør jeg?? Hvorfor velge den "letteste" utveien? Kvinnen er født til å føde vaginalt. Et nyfødt barn er også faktisk rustet til å gjennomgå en vaginal fødsel tro det eller ei!
Årsaker til at mødre kan velge keisersnitt og hvor det er medisinsk grunnlag for det:
o Hvis barnet ligger med hodet oppover ved fødselstidspunktet - også kalt setefødsel.
o Det ufødte barnet anses for lite eller for svakt til å kunne klare en naturlig fødsel.
o Hvis moren har svangerskapsforgiftning, for høyt blodtrykk eller andre sykdommer.
o Forandringer i livmoren pga. tidligere operasjoner på livmoren eller f.eks. fibromer.
o Hvis den gravide kvinnen er psykisk syk eller er uttalt redd for å føde naturlig.
Det er jo en selvfølge at man har vurdert fordeler og ulemper ved dette før man tar valget, eller hva? Tenk på den gleden over å ha satt sitt eget barn til verden! [;)]

Støtter Hanna C her.. Det er ikke alltid at det å føde vaginalt er det beste for mor og barn.. smerter er det uansett hva man velger, vondt er det å føde og vondt er det ved keisersnitt..

Tror det er viktig å tenke litt alternativ her, enkelte blir tatt i hastekeisersnitt selv om de har valgt å føde vaginalt..det kan oppstå ting.. og legene og sykehuset gjør som regel det som er best for barnet og for mor..

Tror ikke Hanna C er egoistisk, der er heller ansvarlig å ta en avgjørelse som er bra for en..
Har ei venninne som har tatt keisersnitt 2 ganger, hun får ikke lov å føde vaginalt pga. at hun har for smalt bekken, og den første hun fødte vaginalt holdt det på å gå riktig ille for begge to..

Så poenget mitt er at det viktigste er at babyen kommer ut,ikke hvordan..

Jeg skal selv føde vaginalt, hvis det ikke oppstår noe ekstra som navlestreng rundt halsen etc.

Lykke til Hanna C

En må huske på å ikke dømme andre her..tror ikke det er for lettvint..
Ei jeg kjenner hadde så jæ.. fødsel med førstemann at hun fikk fødsels deprisjon..og det er verre enn keisersnitt..så legene ser nok på helheten i en slik vurdering...
Så hun fikk innvilget keisersnitt på nr 2

Husk at en fødsel er ingen eksamen... Det er viktig at mor som skal ta seg av barnet i ettertid har det bra også..

Har ikke dømt noen her inne jeg men har sakkt at alle bør tenke seg om før de tar det valget. Det kan komme stor komplikasjoner ut fra et keiersnitt og.
Men det er legene som plager meg som gir det litt lett i dag. Hva andre gjør og ikke gjør er opp til dem. JEg skal prøve å føde denne gangen så får jeg se [;)]
Men ser at det er folk som har skreve at vi kom med skrekkhistorier. Har jeg skreve noe sånt?? For da må dere hjelpe meg med husken min [;)]

Da jeg var i uke 36+0 ønsket legene å starte fødselen, pga svangerskapsforgiftning. Jeg ble også gjort oppmerksom på at det kunne bli keisersnitt. Heldigvis slapp jeg det og kunne føde på vanlig måte. Heldigvis sier jeg for jeg har to venninner så tok keisersnitt og de ble veldig plaget etterpå. Jeg sier ikke at det er galt å ta keisersnitt. Det får være opp til hver enkelt. Jeg hadde en flott fødselsopplevelse og alt gikk kjempe fint. Ønsker bare dere snart fødende lykke til!

Back
Topp