Keisersnitt

De med fødselangst kan oxo få keisersnitt. Tror det skal mye overtaling til fra jordmor og slik før en får det. Men tror ikke man bare kan si at jeg vil ikke føde uten fysisk eller psykisk grunn til det.

jeg velger å føde vaginalt ja.[:)]
men har full respekt for de som ønsker keisersnitt!det er jo opp til hver enkelt hva som passer dem best!!

jeg håper og tror jeg får føde vanlig[:)].det er jo sånn vi er laget for å føde.vil gjerne komme meg rask etter fødselen og da blir vanlig fødsel bedre enn keisersnitt føler jeg. hørt om mange som ikke greier å stelle babyen sin selv på mange uker etterpå+ at noen har fått ødelagt musklene sine i magen og fått lite fine arr etterpå.smerter blir det uansett hvordan man velger.dessuten tror jeg at jeg blir en sterkere kvinne etter å få opplevd dette.det tar jo som sagt fram "urkraften" i oss.fødselsangst er vel noe vi stort sett alle har (mer eller mindre) .det er vel derfor en skal gå gravid i 9mnd får å forberede seg.dessuten er en vel så lei på slutten av det gir nok ekstra motivasjon[:D][:D]

ORIGINAL: Hanna C

Huff da, ble visst et hett tema det her.. oki, valget jeg har tatt i forhold til keisersnitt, er tatt i samråd med lege, jordmor og sykehuset, så dette er ikke noe jeg har kommet på i et anfall av fødselsangst. Tro meg, jeg er ikke redd for smerter[;)] Og babyen min kommer også i første rekke. Jeg kunne valgt og føde vanlig, men jeg mener at man må stå til ansvar for de valgene man tar til en hver tid, og vanlig fødsel er desverre ikke det beste for alle. Valget jeg har tatt i forhold til dette, er i kjærlighet både for barnet mitt og meg selv[;)]
Det er godt og se at et så viktig tema som dette setter igang tankeprosesser hos folk[;)]

Klem fra Hanna C

men å føde vanelig er det kvinner har blitt skapt til å gjøre, og barn er skapt til å bli født på den naturlige måten.
så jeg mener at du burde ta en vanlig fødsel.. men dette er det jeg syns da.
men uannsett lykketil [;)]

Jeg har født vaginalt to ganger. Det har gått veldig greit, men mens fødselen sto på angret jeg så ørene flaggret på at jeg ikke hadde valgt keisersnitt. Kommer til å føde vaginalt når vi skal ha en til også, men kommer til å velge keisersnitt hvis ungen ligger i seteleie! Har IKKE planer om å bli klippet!

Er nok enig at det er for lett å velge keisersnitt, men alle er jo forskjellig og må bestemme hva de vil. [;)]

Det er jo best for både mor og barn å føde normalt.. Jeg har sånn fødselsangst at jordmor synes jeg burde ta keisersnitt istede, men mitt problem er at det er der det ligger! Det er en av tingene jeg sliter mest med.. At jeg ikke skal klare å presse ut ungen å at det blir hastekeisersnitt.. Å jeg er hvertfall livredd for at de skal dope meg ned! Føler det som et overgrep liksom.. Nå har jeg nettopp fått vite at jeg kanskje har for smalt bekken og er nødt til å ta keisersnitt, så her sitter angsten og tårene løst! Håper så inderlig at jeg kan få føde normalt, selv om jeg er redd for at jeg ikke skal klare det.. Det er det som er det beste for oss begge, pluss at det er en fantastisk opplevelse!

Hei Nina ligger ungen i sete så har jeg hørt at man ikke får føde lenger at det blir keisersnitt med en gang da.

jeg har en venninne som tok keisersnitt, hun syndtes det var helt forferdelig for hun hadde så vondt i stingene etterpå. hun kunne ikke bære noe som helst, masse smerter. ikke alle som får det da, men hun jeg lå på rom med på sykehuset hadde også veldig problemer med smerter etter keisersnittet.

Er jo ikke snakk om å være dømmende, men å ytre sine meninger. Det var det hun spurte etter da hun startet tråden.

Ikke bare det, var liksom noe med måten hun sa det på også

Jeg har hatt keisersnitt og håper jeg aldri må det igjen....mye plager i etterkant og måtte være lenger på sykehuset. Når det gjelder setefødsel får man valget men legene anbefaler keisersnitt.

ja ,jeg skjønner at motivasjonen din er på topp bekka 84!!!! ikke kommet igang enda asså??? håper alt går bra når tida er der..

kjære vene så dømmende og belærende vi er idag da?? hvis en vil ta keisersnitt skal man ikke behøve og unnskylde dette på noen måte syns jeg . det er vel ikke rart noen finner det utenkelig og føde vaginalt når man både revner og blir klippet?? vel tenk dere om før dere kommer med ""ikke døm men fortell heller som noen ulemper og fordeler med en vaginal fødsel eller ved et keisersnitt.. jeg har vært innom tanken flere anger men tror jeg går for vanlig fødsel..

Hun spurte om noen hadde tatt keisersnitt og vi svarer og det må folk se til å tåle nå.
Folk som går for å få keisersnitt for de ikke tørr å føde burde tenke seg litt om.
Tror dere det ikke følger smerter med et keisersnitt????????
Jeg har tatt det og kan si alle at det gjør det du merker det godt etter 3 uker.
Vi må få lov å komme med våres synspunkt uten å få høre at vi dømmende og belærende. Jeg skrev i sta hva andre gjør og ikke gjør er ikke mitt problem men tenk da litt på bane dere som IKKE tørr å føde det er til syvende og sist ikke bra for BARNE.
Og bare fyr opp med å si at jeg blir hissig, for ja jeg blir irritert når folk ikke tåler våre meninger uten å slenge med kometarer.

Den meldigen over var sånnsett ikke til deg [;)]
Jeg driter i hva andre gjør og ikke gjør men det er alt for enkelt til å få et keisersnitt i dag.
Det vet jeg for jeg har det invilga selv hadde et jævligt svangerskap fra uke9 til uke 28 da kom sønnen min. Men alikevel vil jeg prøve å føde denne gangen uten å si med en gang at dette vil jeg ikke eller dette klarer jeg ikke.
Vi er skapt for å føde og noen ganger så går det ikke og da skal keisesnitte settes inn med en gang. Men blir litt tull når folk hører hva andre sier at det er så grusomt for det er ikke bare bare å ta keisersnitt heller.
Men alle velger selv og godt er det. Vi sier bare hva vi mener og det er ikke for å værer stygge eller noe sånt [:D]

Vel EmmaT både ja og nei....Jeg var våken og fikk med meg alt. Veldig rar opplevelse å kjenne de roter rundt inni magen din. Grunnen til keisersnitt på meg var at etter tre døgn og siste tolv timene etter de tok vannet mitt (hadde da 1 cm åpning) og konstante rier som overlappet hverandre sa ho teite jordmora at jammen her er det jo bare 3 cm åpnong..da sa legen vi tar keisersnitt kan ikke belaste mor og datter mer nå. og under 30 min etter det var min Lea ute.

Du Linni?? kan jeg spørre deg om noe?? ser du har hatt KS før og jeg er så mega spent på hva du har fått av beskjeder..... hvor stor mulighet er det for at man da ikke klarer det på nr to? jeg har tenkt en del på det.....du trenger ikke svare hvis det ble for personlig det var ikke meninga[:)]

Hei Tuja77.
Det legen min på sykehuset sa var hvis jeg velgte å ta denne gangen og og fant ut jeg ville ha 3 mann da fikk jeg ikke føde da ble det keisersnitt med en gang for da var muskler alt for ødlagt til å føde.
Sånn som det er i dag skal jeg ikke ha nr 3 men man vet aldri skulle ikke ha nr 2 heller etter sist jeg [;)]
Sånn som de sak når det gjelder keisersnitt her jeg helt enig at det ble gjort men du har prøvd og vær stolt over det [:D]
Ble heftig sakt dette [:D]
Håper det vil gå bedre neste gang for deg [;)]

hanna C, kan jeg spørre hVORFOR du tror det er bedre for deg og babyen å ta keisersnitt? Er det noe medisinsk som ligger til grunn? Det er nok neppe mer traumatisk for et barn å bli født vaginalt enn ved keisersnitt, da hadde det vært mange opp gjennom historien som skulle hatt traumer, for å si det sånn.
Jeg reagerer litt på måten du ordlegger deg på, men prøver å være åpen på det, du KAN jo ha dypt personlige grunner for å velge det. Jeg reagerer også på enkelte som virker veldig brå og krasse i måten å svare deg på, selv om jeg og umiddelbart velger å føde naturlig.
Det er i de fleste tilfelle det beste for både mor og barn. Den naturlige fødselsprosessen setter i gang reaksjoner som enten uteblir eller i beste fall forsinkes ved et keisersnitt. Lungefunksjonen til babyen, melkeproduksjonen hos deg, den generelle fysiske "tilbakevenningen" etter graviditeten,blant annet...
Jeg har ingen erfaring med keisersnitt selv, men har hørt om andre som har fått keisersnitt pga fødselsangst og valgt keisersnitt fremfor først å prøve terapi mot fødselsskrekken som plaget dem. Vet ikke om det er DET som er din grunn,men....

Back
Topp