Kaste opp under fødsel?

Hadde hyperemesis begge svangerskapene og under fødsel med første spydde eg som en gris og måtte ha intravenøs væskebehandling siden eg allerede var så svak etter et tøft svangerskap. Under fødsel med andre spydde eg ikke, men gikk da på zofran og hadde gått på det daglig lenge [emoji846]
 
Hadde hyperemesis begge svangerskapene og under fødsel med første spydde eg som en gris og måtte ha intravenøs væskebehandling siden eg allerede var så svak etter et tøft svangerskap. Under fødsel med andre spydde eg ikke, men gikk da på zofran og hadde gått på det daglig lenge [emoji846]
Hva er zofran? Kan man få det for å forhindre kvalme under fødsel for eksempel?
 
Jeg hater å kaste opp, før jeg ble gravid med nr 1 , hadde jeg kun kastet opp 2 ganger i mitt liv. kastet opp en gang i svangerskapet, og 2 ganger under fødselen.

Ikke noe oppkast under fødsel nr 2.

Denne gangen har jeg hypermesis, og spydd daglig i mange måneder, grusomt! tror nok jeg kommer til å kaste opp under fødselen denne gang, men så er jeg veldig kvalm :p
 
2 fødsler:

1: kastet opp fra første rie og konstant i 29 timer som fødselen varte.

2: kastet opp 5-15 ganger pr dag fra uke 4-38 (altså fødsel). Men stoppet å kaste opp da fødselen startet.

Haha, to helt motsatte opplevelser. Ville valgt nr 1 hvis jeg hadde måtte velge
 
To fødsler, kastet ikke opp under noen av dem :)
 
En fødsel og jeg kasta opp et par ganger når riene sto på som værst... da føltes det ut som hele kroppen skulle vrenges... :)
 
Skal mye til før jeg kaster opp også. Og det er så ille for det blir vanligvis bedre etterpå selv om det er skikkelig fælt å kaste opp. Er jo verst rett for, med kvalmen.

Men oppkast under fødselen plaget meg nesten ikke. Smertene var så altoppslukende. Grudde meg til å kanskje måtte kaste opp i tillegg, som om rier ikke var nok liksom. Men det gikk veldig greit. Var liksom ikke de samme "harde krampene" som tok kroppen, som ved omgangssyken. Og var så "borte i riesmerter" at jeg merket ikke at jeg måtte spy før rett før, var ikke langvarig kvalme eller noe. Og det å kaste opp var ganske lett og smertefritt. Selv om det er ekkelt uansett altså.

Siste gangen lå jeg på ryggen og spydde, fordi jeg lå på operasjonsbordet klart til ks. Det var ekkelt mtp at jeg ikke fikk sette meg opp og bøye meg framover, men det gikk greit:

Omgangssyken jeg fikk 2 år etterpå var verre enn "fødespyingen", men bedre enn jeg husker omgangssyken før. Hadde spydd så mye at jeg var mer "vant til det". Var mye roligere. Før synes jeg det var så ekkelt å ikke få puste, men nå var jeg mer avslappet og bare "ventet til kroppen var ferdig".
 
En fødsel og da kastet jeg opp alt jeg fikk i meg den siste halvannen timen [emoji51]
Men så kaster jeg fort opp til vanlig også og særlig av smerter. Så for min del var det ikke rart jeg spydde som en gris når jeg fødte siden det var en styrtfødsel med stormrier i over en time. [emoji51]
Det går nok bra skal du se. Og om du kaster opp er kanskje fokuset ditt et helt annet sted, så det ikke blir så ille[emoji6]
 
Har en fødsel bak meg, og kastet ikke opp [emoji5]️
 
Født 1 gang. Kastet opp 1 gang under fødsel, men det var fordi jeg glemte meg og drakk rett etter jeg hadde spist middag. (Kan ikke gjøre det til vanlig, for da sender magen maten i retur).
Kjipt med den middagen som kom opp igjen, men kastet ikke opp mer etterpå :)
 
2 fødsler. Ikke kastet opp i noen av dem. Hadde veldig raske fødsler da :)
 
Født tre unger uten medisinsk smertelindring og ikke kastet opp noen gang nei.

Tror noen blir kvalme av lystgass?
 
Kan jo forresten føye til at selv om jeg har kjempevanskelig for å spy, så gikk det veldig lett under fødselsn. Rakk såvidt kjenne at jeg måtte, før det kom av seg selv.
 
Født tre unger uten medisinsk smertelindring og ikke kastet opp noen gang nei.

Tror noen blir kvalme av lystgass?

Ikke rart om man blir det. Har også hørt at det kan være smertene i seg selv, eller at hodet trykker på et visst punkt og man blir kvalm. Da jeg var kvalm første gangen var det under pressinga, men spydde ikke. Hadde fått lystgass, men de tok den vekk da det var pressetid.

Med andre spydde jeg først før jeg hadde fått lystgass i det hele tatt, var 7-8 cm. Så brukte jeg lystgass en stund, og kastet plutselig opp, men heiv meg gladelig rett på lystgassen da neste rie kom. Stod heldigvis på kne i senga, så jeg spydde bak senga og på gulvet i stedet for i senga eller på meg selv, haha :p
 
Jeg var veldig redd for å kaste opp selv. Intens fødsel på 4 timer med rier uten pause. Brukte litt lystgass som gjorde meg kvalm og da tenkte jeg NÅ er det gjort..
Lå med en sånn spypose hele tiden, men kastet ikke opp likevel.

Er helt sikker på at du ikke blir å tenke så mye på akkurat det når du ligger der med smertene. Masse lykke til :happy: Dette var foressten min eneste fødsel
 
Hatt en fødsel, som etter 24 timer endte med akutt KS. Tror jeg kastet opp en liten periode før keisersnittet, og jeg haterhaterhater å spy, da går jeg heller og er kvalm i timesvis. [emoji51] men da det stod på var det sånn "jeg er kvalm, tror jeg må spy". Kunne ikke brydd meg mindre. Var så oppslukt av fødesmerter at spying var ikke noe jeg var redd for. Da jeg kom på operasjonsbordet kastet jeg opp gang på gang, tror det var av alle medikamentene de puttet i meg. Men da var det verste med å spy at det ikke var noe der, så det føltes som magesekken vrengte seg gang på gang. Jeg tenker at hvis du ikke pleier å kaste opp til vanlig så er det gjerne ikke sånn kroppen din reagerer.[emoji4]
 
hvor mange fødsler har du hatt? Kastet du opp? Personlig veldig pysete på oppkast, ikke kastet opp siden jeg var 4 år (19 år siden) og uansett hvor kvalm jeg er så kaster jeg ikke opp. Virker ikke som det er sånn kroppen min ønsker å "løse" problemet. Og det er jeg mektig glad for! Livredd for å kaste opp når jeg skal føde! Har ikke vært kvalm eller kastet opp under svangerskapet heldigvis :)
Jeg er veldig lik deg der, og kastet ikke opp under fødsel heller. Har født 1 gang.
 
Back
Topp