Karin Naphaug

Jeg skjønner ikke åssen dere klarer det jeg? Å la ungen grine seg i søvn. Mammahjertet mitt blør bare ved tanken
Herregud da. Ingen som har snakket om å ta noen skrikekur? Både Spirelitens og jeg har helt klart sagt at vi er inne hos barnet når det gråter. Jeg har også sagt at jeg har forsøkt å trøste han , men da blir han Forbannet. Det er også STOR forskjell på å hylgråte og sutre ved innsoving.

Jeg skjønner ikke åssen dere klarer det jeg? Å la ungen grine seg i søvn. Mammahjertet mitt blør bare ved tanken
Jeg hører forskjell på måten hun gråter på :-) er ikke unormalt at de sutrer seg i søvn :-) totalt normalt! Nå som hun har blitt litt mer "trassig" (15mnd) så blir hun illsint når jeg legger henne ned. Skriker og kaver. Roer seg fort da og sovner fint innen fem-ti min :-)

Og igjen det var ingen som snakket om skrikekur her :-) men alt er vel relativt. Ordet skrikekur er særdeles misbrukt. Å nekte ungen godteri i butikken er vel da skrikekur hvis de legger seg ned på gulvet og skriker. Nei huff a meg.

Til syvende og sist så er det vel alltid to motparter i denne saken. Man har de som mener at ungen aldri skal gråte seg i søvn, uavhengig av type gråt osv osv. At forskning viser at dette er skadelig.

Så har man de som mener at det ikke skadelig, at det ikke så langt har vært noen forskning som har påvist at det faktisk er skadelig. Hvordan skal man virkelig i praksis kunne påpeke at såkalte skrikekur (hva enn folk legger i det ordet i praksis) har skader senere i livet uten at det kan være andre faktorer som har ført til det.

Begge parter er folk som har lang utdannelse og erfaring innenfor nettopp dette området med baby/barn og søvn.

Til syvende og sist gjør man det man føler er riktig :-) det er det viktigste. Og en særdeles grov feil mistolkning av barneloven paragraf 30 har ingenting med denne saken å gjøre.

http://m.db.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/?www=1
Hvis man fortsatt lar en baby ligge å gråte etter å ha lest dette, mener jeg at det er noe galt en plass...
Det er ikke rettet direkte mot noen her, men mot de som lar babyer skrike seg i søvn uansett om man er tilstede eller ikke.
Kan dere ikke opprette en egen tråd da? Det er jo allerede fastslått at Karin naphaug ikke står for noe Skrikekur . Det er også fastslått at jeg ikke skal gjennomføre noen skrikekur. Ser ikke helt greia med at det fortsatt diskuteres?

http://m.db.no/2012/02/28/kultur/debatt/kronikk/babygrat/oppvekst/20440289/?www=1
Hvis man fortsatt lar en baby ligge å gråte etter å ha lest dette, mener jeg at det er noe galt en plass...
Det er ikke rettet direkte mot noen her, men mot de som lar babyer skrike seg i søvn uansett om man er tilstede eller ikke.
Synes det er ganske ufine kommentarer fra dere. Å indirekte si at noen er dårlig mamma er IKKE greit, selv ikke på et diskusjonsforum! Dere bør tenke dere litt om hva dere skriver.

Er alene med han så kan dessverre ikke sove på tur. Men etter tips fra spirelitens skal jeg sette i gang en metode på mandag. Først og fremst skal han avventes melk på natta. Skjønner at det er derfor han våkner ofte. Han trenger ikke melken for næring, han er godt over 12 kg. Jeg skal la han fortsette å sove i sin egen seng, ikke ta han opp ( som jeg har gjort frem til nå ). Jeg skal ha en madrass på rommet hans de første nettene og legge meg der så jeg kan berolige han og trøste uten å ta han opp. Tilby vann fra flaske . Av erfaring vet jeg at han blir fly forbanna når jeg tar på han uten å ta han opp så det skal jeg unngå. Skal ikke gå fra han. Men sitte inne. Vi har har hyyysj som "søvn ord" siden han var 5 mnd. Så det er det jeg sier på kvelde. Når han legger seg også. Brukte den metoden sammen med opp og ned metode for å lære han å sovne selv når han var 6 mnd.

Når han våkner på natta skal jeg avvente i 5 minutter . Se om han sovnet selv, gjør han ikle det skal jeg berolige han med hyyyysj og eventuelt tilby vann om han ikke roer seg. Har bestemt at morgen er klokka 6. Da skal jeg skru på lyset/ ta for gardiner for å signalisere at det er morgen. Enda usikker på om jeg skal amme da eller om vi skal vente til frokost. Tror det blir amming . For vi spiser frokost 7. Vi har allerede godt innarbeidet rutiner for dagen.

Står opp 6.30
Frokost 7:00
Dupp 1 8:45 ( varer ca 1-2 timer)
Lunsj 11:00
Dupp 2 13:00 ( varer 30 min )
Middag 15:00
Bad og pysj 17
Fantorangen og grøt 17:30
Vaske truten, pusse tenner , sang og så i seng.
Sovner mellom 17.45-18.15.

Skal fra nå av være kjempe streng på at han skal legges våken i senga si etter amming ( siste dagene har han nok vært veeeeeeldig døsig). Jeg sitter fortsatt inne hos han til han sovner. Men skal flytte stolen hver 3 dag. Så jeg til slutt kan gå ut av rommet etter nattasuss. Dette er for ( i følge Dana) å unngå at man gjør seg selv til noe som MÅ være tilstede for at babyen skal kunne sovne).

Jeg håper og har troen på at dette skal være gjennomførbart...jeg liker heller ikke at babyen min gråter. Men så lenge jeg er der inne hos han så tror jeg ikke han tar noe skade av det. Jeg gjør dette fordi jeg mener at vi BEGGE har godt av søvn med kvalitet. :)
Om noen har noe input ift rutinene våre eller lignende er det bare p rope ut.... Ble litt langt dette :p
Hvordan har det gått?

Kan du henvise til en vitenskapelig kilde i det minste? :P ikke en synse-artikkel... er mange mammaer der ute som synser om det ene og det andre, så det tar jeg dessverre ikke høytidelig.

Synes det er ganske ufine kommentarer fra dere. Å indirekte si at noen er dårlig mamma er IKKE greit, selv ikke på et diskusjonsforum! Dere bør tenke dere litt om hva dere skriver.
Beklager at jeg er du syntes jeg er for streng da. Men jeg mener det er like hull i hodet som å snu småbarn i bil fordi foreldrene foran har for trang plass.

Kan dere ikke opprette en egen tråd da? Det er jo allerede fastslått at Karin naphaug ikke står for noe Skrikekur . Det er også fastslått at jeg ikke skal gjennomføre noen skrikekur. Ser ikke helt greia med at det fortsatt diskuteres?
Lar du ungen ligge å gråte alene da? Hvor har jeg nevnt Naphaug? Datt litt ut merker jeg...
Jeg bare la inn et generelt svar etter å ha lest gjennom hele tråden. Og du vet at dette er et forum? Da kan det fort spore litt av. Det er jo forsket på akkurat dette, var det jeg egentlig ville frem til. Sånn jeg ser det lar ikke du ungen din ligge å gråte alene.

Jeg skulle ønske folk kunne sette seg inn i andres situasjon før de kom med bombastiske uttalelser. Selvom noe fungerer for noen så gjør det ikke det for alle! Jeg har ammet min sønn i søvn til han var 8 mnd. HVER eneste dag fra han var 3 mnd til han var 8 mnd våknet han 30 minutter etter leggetid . Da måtte jeg inn å amme igjen . Var jeg heldig sovnet han fort. Hvis ikke holdt han det gående i et par timer. Resten av natta våknet han hver halvtime og time . En god natt så våkent han bare hver andre time. Jeg måtte rett og slett lære min sønn å sovne uten pupp. Og såklart han protesterte i starten! Men jeg var der for han. Og nå har han ( bank i bordet ) ikke våknet 30 minutter etter leggetid , men sover 1-3 timer før han våkner.

Skriver ikke det indirekte eller direkte. Beklager om du føler deg truffet.
Ville bare frem til at en liten baby ikke skal ligge alene og gråte. Da mener jeg gråting, ikke sutring!

Lar du ungen ligge å gråte alene da? Hvor har jeg nevnt Naphaug? Datt litt ut merker jeg...
Jeg bare la inn et generelt svar etter å ha lest gjennom hele tråden. Og du vet at dette er et forum? Da kan det fort spore litt av. Det er jo forsket på akkurat dette, var det jeg egentlig ville frem til. Sånn jeg ser det lar ikke du ungen din ligge å gråte alene.
Hele greia startet jo med at folk begynte å mene Naphaug stod for skrikekurer. Fullt klar over at det er et forum! Men takk for oppklaringen du.

Beklager at jeg er du syntes jeg er for streng da. Men jeg mener det er like hull i hodet som å snu småbarn i bil fordi foreldrene foran har for trang plass.
Å snu barn i bil er direkte livsfarlig. Det er ikke "skrikekur". Da må du isåfall henvise til forskning som viser at barn kan dø av det. Blir ikke riktig å sammenligne de to sakene.
Har du aldri noen gang latt ditt barn gråte?
Skriver ikke det indirekte eller direkte. Beklager om du føler deg truffet.
Ville bare frem til at en liten baby ikke skal ligge alene og gråte. Da mener jeg gråting, ikke sutring!
Nei jeg føler meg ikke truffet, har aldri brukt en "skrikekur", synes bare det er stygt å sitte med pekefingeren og fortelle andre hva de skal gjøre. Du har sikkert gjort/kommer til å gjøre ting som andre ikke er enig med deg i. Tenk om de da skulle sagt det samme til deg?

Å snu barn i bil er direkte livsfarlig. Det er ikke "skrikekur". Da må du isåfall henvise til forskning som viser at barn kan dø av det. Blir ikke riktig å sammenligne de to sakene.
Har du aldri noen gang latt ditt barn gråte?

Nei jeg føler meg ikke truffet, har aldri brukt en "skrikekur", synes bare det er stygt å sitte med pekefingeren og fortelle andre hva de skal gjøre. Du har sikkert gjort/kommer til å gjøre ting som andre ikke er enig med deg i. Tenk om de da skulle sagt det samme til deg?
Ikkecsom babyer, altså under 1-1,5 år. Og hvertfall ikke i en sovesituasjon. Aldri uansett alder!

Ikkecsom babyer, altså under 1-1,5 år. Og hvertfall ikke i en sovesituasjon. Aldri uansett alder!
Så barnet ditt har aldri grått mens du kjørte bil? Eller når hun var trøtt og skulle hvile på dagtid i vognen mens dere er på tur? Når hun ikke får fjernkontrollen eller mobilen din å leke med?

Det blir fort avsporing sånne tråder, sovetips er et alltid like oppheta diskusjonsemne som spekemat , bilsikring og relegion ;)

Back
Topp