Vallargran er ikke vanedannende eller skadelig for barnet på noen måte.
Jeg sjekket nøye opp og hadde samtaler med både lege og HS før vi bestemte oss.
Dette er for drøyt til å stå uimotsagt.
Det er en grunn til at det SKAL sitte VELDIG langt inne å gi babyer og småbarn medikamenter for å sove.
Det du skriver, at det ikke er skadelig (og helt ufarlig som du skrev i en tidligere post) er en veldig farlig omskriving av virkeligheten.
Vallergan er et legemiddel - og som alle andre legemidler inneholder de kjemiske stoffer som gir effekt. De kan dermed også gi bieffekter som er ubehagelige, og/eller skadelige.
I tilfellet Vallergan snakker vi faktisk om et legemiddel med varseltrekant på.
En liten titt i felleskatalogen: "kontaindisert til barn under 2 år" - altså MÅ ikke gis barn under 2, "pga. risiko for uttalt sedasjon og respirasjonsdepresjon" - de løper risiko for å bli så "neddopet" og kan få pusteproblemer.
Fra oversikten over bivirkninger
Vanlige (forekommer hos 1 av 10 til 1 av hundre) Gastrointestinale: Munntørrhet, dyspeptiske symptomer. Øvrige: Døsighet, lett hodepine, lett svimmelhet, nesetetthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Obstipasjon. Nyre/urinveier: Urinretensjon. Øye: Akkommodasjonsforstyrrelser.
Så helt risikofritt kan man ikke si at det å gi Vallergan er.
Selvfølgelig kan det i enkeltstående tilfeller forsvares at man velger medikamentell behandling av søvnforstyrrelser, men etter min mening ikke uten å ha prøvd ALT først, da mener jeg også mildere former for "skrikekurer".
Generelt sett er det mer forsvarlig å ha et par kvelder med grin og spetakkel, enn å hive kjemikalier i ungen kveld etter kveld.