Kan man spise salami når man er gravid?

Jeg spiser nyåpnet (åpnet samme dag) salami fra norske produsenter (Gilde) uten å varmebehandle en gang i blant. Men det er jo begrenset hvor ofte vi har nyåpnet salami :)
 
fikk beskjed av jordmor at man fint kan spise salami i Norge, spesielt om det er lang holdbarhet. jeg har spist salami hele veien :)
 
Ville laget ostesmørbrød. Og heller glede deg til etter fødsel.

Ønsk deg gjerne spekemat til etter fødsel. :) Tror ikke salami er vanlig pålegg på sykehuset.

Dette er litt flaut, men kan jeg ha blandet salami og fårepølse :wideyed:?
 
Ja, stek den for å være sikker :) Produsentene sier det er trygt uten, men Mattilsynet sier at det ikke er det, og all den tid Mattilsynet er de som kontrollerer produsentene vet jeg hvem jeg stoler på :p
Nei, feks gilde sier at gravide ikke skal spise spekemat :)
 
fikk beskjed av jordmor at man fint kan spise salami i Norge, spesielt om det er lang holdbarhet. jeg har spist salami hele veien :)
Hva om det plutselig er en av disse bakteriene i da? Det er derfor man ikke skal spise, for mat vet aldri. Better safe than sorry
 
Nei, feks gilde sier at gravide ikke skal spise spekemat :)

Så bra, da har de endret rådene sine endelig. Når jeg var gravid påsto de at salamien var trygg, men Mattilsynet er uenig og jeg stolte heller på Mattilsynet for å si det sånn :p
 
Hva om det plutselig er en av disse bakteriene i da? Det er derfor man ikke skal spise, for mat vet aldri. Better safe than sorry
Man vet aldri om en hvitost har de bakteriene heller. Jeg aner ikke hva som er rett, men jordmor sa til meg at vi var blitt alt for hysteriske når det gjaldt mat. I Norge er maten så godt laget at slike bakterier så og si er null eksisterende. Men altså, du skal ikke trøkke i deg en hel pakke med salami, men å spise litt salami på skiven er ikke krise.
 
Kun vist det er varme behandlet, evt fryst
 
Man vet aldri om en hvitost har de bakteriene heller. Jeg aner ikke hva som er rett, men jordmor sa til meg at vi var blitt alt for hysteriske når det gjaldt mat. I Norge er maten så godt laget at slike bakterier så og si er null eksisterende. Men altså, du skal ikke trøkke i deg en hel pakke med salami, men å spise litt salami på skiven er ikke krise.
Er det feks listeria i salamien så får du det i deg om du spiser hele pakka eller bare litt.
Er en grunn til at gravide bare skal spise pasteurisert ost, vet du .
 
Er det feks listeria i salamien så får du det i deg om du spiser hele pakka eller bare litt.
Er en grunn til at gravide bare skal spise pasteurisert ost, vet du .
ingen grunn til å bli spydig :) det er forskjellige meninger om dette, og jeg tenker at folk må få gjøre som de vil, er jo litt rart at fagfolk sier det er trygt å spise det i Norge.
 
ingen grunn til å bli spydig :) det er forskjellige meninger om dette, og jeg tenker at folk må få gjøre som de vil, er jo litt rart at fagfolk sier det er trygt å spise det i Norge.

Det er forskjellige personlige meninger, ja. Men: det er et faktum at salami/spekemat KAN være farlig, det KAN være smitte i den aktuelle pakken, og da er konsekvensen utrolig stor.

Folk må gjøre som de vil, men det må baseres på korrekt kunnskap først.

Jeg forstår at du hører på jordmoren din, men hun opererer da altså med sannheter som ikke støttes opp om av nasjonale retningslinjer. Helt ærlig ville det satt opp noen røde flagg hos meg.

Det er en sannhet at listeria/toksoplasmose er livsfarlig for det ufødte barnet.
Det er en sannhet at slike bakterier i sjeldne tilfeller KAN være i spekemat.
Sannsynligheten for smitte? Særdeles liten. Konsekvensen dersom man er uheldig? Fatale.
 
Det er forskjellige personlige meninger, ja. Men: det er et faktum at salami/spekemat KAN være farlig, det KAN være smitte i den aktuelle pakken, og da er konsekvensen utrolig stor.

Folk må gjøre som de vil, men det må baseres på korrekt kunnskap først.

Jeg forstår at du hører på jordmoren din, men hun opererer da altså med sannheter som ikke støttes opp om av nasjonale retningslinjer. Helt ærlig ville det satt opp noen røde flagg hos meg.

Det er en sannhet at listeria/toksoplasmose er livsfarlig for det ufødte barnet.
Det er en sannhet at slike bakterier i sjeldne tilfeller KAN være i spekemat.
Sannsynligheten for smitte? Særdeles liten. Konsekvensen dersom man er uheldig? Fatale.
Ok, jeg skal gi meg. Jeg sa bare at folk må få gjøre som de vil. Var ikke meningen å starte noe krig her! :p
 
Norge har et føre var prinsipp som gjør at de anbefaler å ikke spise spekemat (inkl salami). Men listeria kan like greit forekomme i ferdig pakket salat eller mais, salami er ikke farligere, snarere tvert imot hvis du ser på statistikken. Gravlaks er det stedet man oftest har funnet slik smitte.
 
ingen grunn til å bli spydig :) det er forskjellige meninger om dette, og jeg tenker at folk må få gjøre som de vil, er jo litt rart at fagfolk sier det er trygt å spise det i Norge.
Fagfolk sier jo at de ikke anbefaler det? Man skal følge nasjonale retningslinjer, og ikke hva jordmoren din eller who ever sier er trygt :)
 
Fagfolk sier jo at de ikke anbefaler det? Man skal følge nasjonale retningslinjer, og ikke hva jordmoren din eller who ever sier er trygt :)
Er ikke jordmødre og fastleger fagfolk?:wideyed: Men ja, jeg ser jo selv hva blant annet helsedirektoratet sier, så jeg tenker at hver enkelt får ta sine forhåndsregler når det gjelder dette :)
 
Jeg har alltid latt være. Bedre føre var tenker jeg.

Og du og du, så godt det smaker med salamiskive nå etter fødsel. [emoji173]
 
Er ikke jordmødre og fastleger fagfolk?:wideyed: Men ja, jeg ser jo selv hva blant annet helsedirektoratet sier, så jeg tenker at hver enkelt får ta sine forhåndsregler når det gjelder dette :)
Sa aldri de ikke var det. Sier man ikke skal høre på jordmor osv når de går i mot nasjonale retningslinjer.
 
Jeg har alltid latt være. Bedre føre var tenker jeg.

Og du og du, så godt det smaker med salamiskive nå etter fødsel. [emoji173]

Ja!! Det er nesten verdt ventingen bare det å få den skiva når du er SULTEN SOM EN BJØRN etter fødsel!
 
Back
Topp