Kan man spise salami når man er gravid?

ønskebarnet 81

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Har utrolig lyst på salami,men lurer på om den må varmebehandles før jeg kan spise den[emoji28][emoji28][emoji28]
 
Ja, stek den for å være sikker :) Produsentene sier det er trygt uten, men Mattilsynet sier at det ikke er det, og all den tid Mattilsynet er de som kontrollerer produsentene vet jeg hvem jeg stoler på :p
 
Takk for svar.Spiste salami som ikke var varmebehandlet og ble plutselig veldig usikker [emoji33]
 
Takk for svar.Spiste salami som ikke var varmebehandlet og ble plutselig veldig usikker [emoji33]

Det går helt sikkert bra, men det er anbefalt å ikke spise salami. Selv ikke de som produsenten sier er varmebehandlet på forhånd
 
Å spise spekemat som ikke er varmebehandlet skal man absolutt ikke når man er gravid. Men spist er spist. Jeg har lest om en som mistet babyen sin to uker før fødsel fordi hun spiste spekemat. Jeg tatt ikke sjansen.

Det kan både være listeria og toxoplasma i spekemat. Begge deler forsvinner ved varmebehandling men IKKE ved frysing.

Jeg lager pizza med pepperoni på :)

En gang tidlig i graviditeten spiste jeg hamburger som var rå inni. Det gikk heldigvis bra. Tror mange av oss har hatt ett tilfelle i løpet av graviditeten, og det går jo oftest bra, men det er litt russisk rullet.

Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv om jeg nå når jeg vet det jeg vet med vilje og viten hadde kost meg med litt spekemat og babyen hadde dødd.

Og jeg ELSKER spekemat. Skal fråtses etter fødsel. Jul uten spekemat var trist!
 
Fins jo vegansk salami, servelat, skinke osv så det er flere alternativer der ute hvis man savner sånne pålegg [emoji2][emoji1360]
 
Bør varmebehandles, vet om flere som har spist det mens de var gravide, jeg verken viste at det var farlig eller spiste det når jeg var gravid. Helt tilfeldig for jeg er egentlig veldig glad i det :happy:
 
Tenkte ikke over at jeg var gravid og spiste både spekemat og rått kjøtt. Var først på slutten av sv.skapet at jeg kom "å faen" !

Men alt gikk bra, med førsta viste jeg ikke at man ikke skulle spise spekemat og rått kjøtt.
Gikk heldigvis bra da også. Så sjansen for at det går galt er liten, men man bør ikke ta sjansen.
 
Ville laget ostesmørbrød. Og heller glede deg til etter fødsel.

Ønsk deg gjerne spekemat til etter fødsel. :) Tror ikke salami er vanlig pålegg på sykehuset.
 
Ville laget ostesmørbrød. Og heller glede deg til etter fødsel.

Ønsk deg gjerne spekemat til etter fødsel. :) Tror ikke salami er vanlig pålegg på sykehuset.
Vanlig pålegg på barsel ved St. Olavs. Var det første jeg spiste etter sist fødsel, jordmor var veldig raus med påleggsmengden. [emoji108]
 
Vanlig pålegg på barsel ved St. Olavs. Var det første jeg spiste etter sist fødsel, jordmor var veldig raus med påleggsmengden. [emoji108]

Så bra, de burde hatt salami overalt:D
 
Nei!
 
Ville laget ostesmørbrød. Og heller glede deg til etter fødsel.

Ønsk deg gjerne spekemat til etter fødsel. :) Tror ikke salami er vanlig pålegg på sykehuset.

På Haukeland sykehus i Bergen hadde de store mengder salami. Jeg fikk det servert når de sydde meg. De spurte hva jeg ville ha og når jeg svarte salami bare lo jordmor og sa at det var det de fleste svarte [emoji6]
 
Back
Topp