Kan eller ikke kan som gravid?

Lykkedrøm

Elsker forumet
Juliknøttene 2022
Maisløyfene 2024
Tenkte å lage en tråd hvor vi kan spørre andre, eller bare skravle om hva vi som gravide ikke kan eller bør spise og gjøre. Det er fryktelig mange råd der ute, og ikke alltid lett å få med seg alt. Noen ganger kan det være fint å være flere, hvor vi kan berolige eller dele råd med hverandre.

:Heartbigred

Kom nylig over en artikkel om valmuefrø, og at noen advarte gravide mot å spise disse på grunn av høyt innhold av opium. Har jo hørt om de som får positivt utslag på test etter å ha spist et horn. Likevel står det jo ikke noe om dette på matportalen er og jo ikke en del av kostholdsrestriksjonene vi hører om her i Norge? Hva tenker dere? Er det noe dere holder dere unna, og har dere i det hele tatt hørt om det?

Jeg hadde ikke hørt om det med førstemann, og spiste sikkert mye av det. Alltid eeeelsket horn! :happy119

Før jeg visste at jeg var gravid bestilte jeg meg en adventskalender med lakris. Rakk ikke avbestille den før den ble sendt... Synes det er litt uklart det med hvor farlig lakris egentlig er, men forrige svangerskap avsto jeg helt for å være sikker. Kalenderen gir jeg nok til søsteren min. Hvordan stiller dere dere når det gjelder lakris?

Før jeg visste at jeg var gravid bestilte jeg meg en adventskalender med lakris. Rakk ikke avbestille den før den ble sendt... Synes det er litt uklart det med hvor farlig lakris egentlig er, men forrige svangerskap avsto jeg helt for å være sikker. Kalenderen gir jeg nok til søsteren min. Hvordan stiller dere dere når det gjelder lakris?
Aaah, nei så synd! :shy: Jeg avsto helt forrige svangerskap, fordi jeg leste at det ikke var satt en grense for hvor mye som var skadelig? Aner ikke. Men har hørt noen si at man må spise enorme mengder daglig for at det skal gjøre noe også. Samtidig.. Jeg er en overtenker og en smule nervøs så jeg turte ikke ta en eneste bit sist og tror ikke jeg skal gjøre det nå heller. :laughing002

Så lite som i en kalenderluke hadde jeg ikke stressa for. Mener å huske fra sist at jeg leste at rådet om lakris stammer fra Finland, der de visstnok har et MYE høyere generelt konsum enn i Norge. Står her at en skal holde seg under 250gr i uka… https://bramat.no/kosthold/2976-ikke-spis-lakris-hvis-du-er-gravid

Det står også mange steder at gravide ikke skal spise ørret- men det gjelder visst ikke oppdrettsørret, så det skal jeg spørre jordmor/lege om!

Så lite som en kalenderluke inneholder ville jeg ikke vært redd for å spise. Hadde det vært så små mengder som var potensielt skadelig tror jeg nok de hadde frarådet det helt :)

Så lite som i en kalenderluke hadde jeg ikke stressa for. Mener å huske fra sist at jeg leste at rådet om lakris stammer fra Finland, der de visstnok har et MYE høyere generelt konsum enn i Norge. Står her at en skal holde seg under 250gr i uka… https://bramat.no/kosthold/2976-ikke-spis-lakris-hvis-du-er-gravid
Ja ikke sant... Og det er 345gram produkt i hele kalenderen :hilarious: Men vet bare ikke om jeg kommer til å nyte den 100% når jeg er litt redd for dette:rolleyes:

Syns personlig listen med "nei" matvarer er ekstremt lang om man ser på hele listen. Tenker sunn fornuft kommer man langt med.

Mat i Norge er relativt mye tryggere enn andre land, og risikoen liten, men verdt å ta hensyn til i forhold til mengde.

Risikoen reelt sett for smitte av f.eks Toxoplasma er veldig lav, men stort fokus på. I Norge er 80–90 % av fertile kvinner mottagelige for smitte. Kun 0,2 % av de som er mottagelige, smittes med toksoplasmose under svangerskapet.

Og smitte av listeriabakterien er ikke noe høyere som gravid enn ikke gravid.

Det er absolutt positivt at de har fokus på slikt, men jeg syns mye av rådene/anbefalingene er veldig diffuse, og for mange skaper mer bekymring enn nytte.

Jeg velger å følge anbefalingene som gis av helsemyndigheter :) Vil heller være på den sikre siden, sånn at hvis det skulle gå galt slipper jeg å tenke at det er jeg som har gjort noe feil.
Ja altså jeg mener på ingen måte at man ikke skal følge anbefalingene fra helsemyndighetene. På ingen måte. Anbefalingene er der for en grunn. Men igjen så er de anbefalinger og ikke skrevet i stein. :)

Det jeg tenker er at jeg syns de burde være mer spesifikk og konkret. Det burde gis bedre og mer utdypende informasjon.

Ta lakris da.. Det er anbefalt å ikke spise særlig mye av.. Men hva er særlig mye? ( jeg tenker en bit her og der skader ikke)

Vanlig vakumpakket pålegg kan trygt spises så lenge det er godt innenfor holdbarhetsdato og den ikke har lagt åpen lenge, men hva vil det egentlig si?

Feta ost og oster på glass kan spises HVIS de er nylig åpnet. Hva vil det si? 1 dag - 5 dager? 1 uke?

Det er der jeg mener sunn fornuft må komme inn. Mange tar alt som står helt bokstavelig og for mange skaper det mer bekymring enn nytte.

Jeg holdt meg unna alt som var av koffein, nikotin og alkohol mens jeg prøvde med første, denne gangen gjorde jeg samme i august da vi gikk «all in» etter en vår og sommer uten hell. Holder meg også helt unna lakris, fersk tunfisk og spekemat. Jeg tenker sånn at hvis det er anbefalt å kutte ned, så kutter jeg heller ut, for å være på den sikre siden liksom. Dessuten synes jeg, som du også sier @Helene90! at det er vanskelig å vite hva som er liten nok mengde. Mye lettere for gravidhodet mitt å bare holde seg helt unna :hilarious:

Ja altså jeg mener på ingen måte at man ikke skal følge anbefalingene fra helsemyndighetene. På ingen måte. Anbefalingene er der for en grunn. Men igjen så er de anbefalinger og ikke skrevet i stein. :)

Det jeg tenker er at jeg syns de burde være mer spesifikk og konkret. Det burde gis bedre og mer utdypende informasjon.

Ta lakris da.. Det er anbefalt å ikke spise særlig mye av.. Men hva er særlig mye? ( jeg tenker en bit her og der skader ikke) Jeg holdt meg unna alt som var av koffein, nikotin og alkohol mens jeg prøvde med første, denne gangen gjorde jeg samme i august da vi gikk «all in» etter en vår og sommer uten hell. Holder meg også helt unna lakris, fersk tunfisk og spekemat. Jeg tenker sånn at hvis det er anbefalt å kutte ned, så kutter jeg heller ut, for å være på den sikre siden liksom. Dessuten synes jeg, som du også sier @Helene90! at det er vanskelig å vite hva som er liten nok mengde. Mye lettere for gravidhodet mitt å bare holde seg helt unna :hilarious:
Sånn gjør jeg også. :angelic: Men under prøving denne gangen spiste jeg lakeris i helga og drakk Pepsi Max, haha! Men nå etter jeg vet jeg er gravid holder jeg unna alt jeg også, og sikkert litt mer enn nødvendig forsiktig med jord og sand. :laughing002 Synes den siste er eklest å tenke på faktisk.

Sånn gjør jeg også. :angelic: Men under prøving denne gangen spiste jeg lakeris i helga og drakk Pepsi Max, haha! Men nå etter jeg vet jeg er gravid holder jeg unna alt jeg også, og sikkert litt mer enn nødvendig forsiktig med jord og sand. :laughing002 Synes den siste er eklest å tenke på faktisk.
Jord og sand?

Jeg holdt meg helt unna sopp sist, og gjør det denne gangen også. Er så redd for at litt jord skal komme med i maten.

Ja ikke sant... Og det er 345gram produkt i hele kalenderen :hilarious: Men vet bare ikke om jeg kommer til å nyte den 100% når jeg er litt redd for dette:rolleyes:
Skjønner deg uansett godt- jeg har jo kutta te, kaffe og annen koffeinholdig drikke helt. Man har kanskje ulike ting man henger seg litt opp i at man er usikker på/redd for.

Har en venninne som overspiste seg på lakris en kveld når hun var gravid(dette var før rådene om lakris kom ut), hun ble kjempedårlig med blodtrykksfall og svimmelhet. Det gikk helt fint med babyen. Men hun sa det var en grusom opplevelse.

Back
Topp