Kaimana sin vei til mini-liten

40 uker og still going strong!

Nå er jeg 40+1,og det er faktisk bare 2 dager til onsdag,dvs to dager til termin,som liksom er den datoen vi gleder oss til og komme til,for da er man "ferdige"...
Jeg trur ikke jeg blir ferdig til den datoen,men jeg VET jeg er ferdig snart,for uansett,så er lille gullet ute iløpet av oktober,så 2barnsmamma blir jeg uansett :)

Stikkninger nedover,kynnere,mensvond i magen og korsrygg som verker er vel det kan kaller modning...SNART ferdig!! Så snart kan jeg få tilbake meg selv,uten disse hormonene,og tullet som tuller med hodet og kroppen.

Kom Lillebror!

Jeg kjenner jeg er sliten,av og ha med en passasjer,
men nå er tiden inne,og du trenger ikke være det mer.

Storesøster venter,klemmer,snakker,lengter.

Kom lillebror,alt er klart,vi venter
.............
kommer du snart?!

Jeg må bare ha dette ett sted,for det var jo så fint......

Ikke skjem meg bort
- jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om
Ikke vær redde for å være bestemte med meg.
- jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg.
Ikke la meg utvikle dårlige vaner.
- jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg.
Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør er store synder.
- det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg.
Ikke vær for raske med fagre løfter.
- Jeg blir skuffet når du ikke greier å holde dem.
Ikke sett altfor store krav til min ærlighet
- det er lett å skremme meg til løgner.
Ikke vær skiftende og inkonsekvent.
- det forvirrer meg forskrekkelig
Ikke beskytt meg fra konsekvenser
- jeg trenger dem av og til for å lære igjennom smertefulle erfaringer.
Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier "jeg hater deg".
- det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg.
Ikke tenk at det er under din verdighet å si, "unnskyld meg"
-En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for meg.
Ikke skjenn og mas,
- hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som jeg ikke hører.
Ikke prøv å late som du selv aldri gjør feil
- det gir meg et altfor stort sjokk når jeg oppdager at det ikke stemmer.

Ikke si at det bare er tull når jeg er redd.
- det jeg er redd for er virkelig for meg
du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå.
Ikke si at du ikke er glad i meg
- selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting
Ikke glem at jeg vokser fort
- det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær
så snill og prøv så godt du kan...

Dag 2 på overtid,det er FREDAG!

Nå får vi se da,hva helgen vil gi oss,jeg håper jo på en lillebror.....

I natt lå jeg med det jeg trur omverdenen kaller maserier,gikk fra mage til rygg,varte i ca 1min og kom regelmessig med 5-6min mellomrom fra klokken 23-04.....Men jeg sitter her uten baby i dag da.

Jeg prøver på en måte og manne meg opp litt,for de smertene jeg hadde i natt,var jo ikke smerter,men jeg kjente det godt. Jeg vet jo at jeg venter på noe mye værre..... Jeg vet jeg har klart det før,så hvorfor skal jeg ikke klare det igjen denne gangen?

Kjære lille søte,lillebror,kom ut....vær så snill.....

Uke 41

JA-jeg sitter her enda,med mage,og like nervøs :)

Men nå kan det seriøst ikke være lenge til jeg er ferdig,hadde ett lite håp denne natten,eller denne dagen 09.10.11 hadde jo vært en fin dato.

Jeg får bare få rundt med vondt bekken,hodepine,lite søvn(mindre blir det) angsten,kynnere,stor mage og alt som følger med noen uker til jeg vel!

For min del kunne de bare ringt meg og sagt,vi henter han med KS i dag!

ÅÅÅÅHHHHHH

Da skriver jeg i dagboken min en siste gang før en eventuell fødselshistorie!

Jeg orker rett og slett ikke sitte så mye på nettet lengere,blir glad,lei meg,og alt på en gang fordi det ikke er jeg som sitter og er ferdig med det jeg gruer meg til mest i hele verden akuratt nå.

Jeg er nå 8 dager over tiden,var på overtidsvurdering i går. Gruet med masse,og gråt stort sett hele veien ned,men prøvde og holde motet oppe. Kom inn på ctg,alt var fint med meg og den lille. Jeg ble sendt inn på ett rom,der jeg 15min før hadde hørt :"ta av deg på underdelen,jeg må undersøke" DETTE var noe av det jeg gruet meg til! Tårene sprengte på....

Jeg gikk inn,han snakket med oss,og ettervert skjønte jeg at han var en fantastisk lege! Han tok ultralyd,målte hodet og magen,og til vår store overraskelse var lillebror mindre enn storesøster,hele 3600g var han nå.... Jeg som var livredd for en 5kg plugg siden Mie var 3965g!

Når det var gjort,tittet han:"helvete...nei faan...."Var noen av glosene som kom,hjertet mitt hoppet litt.

Hun som hadde tatt kontroll sist må ha målt feil,for da var lillegutt 8% over på vekstkurven,nå ligger han 8% under. Han la meg på benken i gjen,og målte X antall ganger. HAN hadde rett!

Så......"du må ta av deg på underdelen,for jeg må nesten undersøke"

Han var faktisk fordiktig,jeg kjente det jo,men ikke for forrige gang da han bare røsket som ett lite helvete oppi der! Nå kjente han etter og sa at jeg hadde 3-4cm,kunne dra den til 4cm(jeg ble jo kjempe glad,så for meg 1cm)
Så spurt han om jeg ville føde snart,jeg sa jeg vet ikke...SELFØLGELIG vil jeg det,men ikke når noen spørr(så det var tydelig at han ikke hadde lest at jeg var redd,men det gjorde ikke noe-for han SPURTE)

Dro på meg klærne, var da på en skala fra 0-10 5 på mordenhet,og 3-4cm åpen.

Nå sitter jeg hjemme,etter en natt der jeg våknet kanskje 1 gang i timen av noe vondt,rievondt,men bare en gang innimellom. Smerter i korsryggen så det holder har jeg innimellom,og det kjennes godt at det jobbes i kroppen....

Nå er nesten alle vinduene tatt,og vaskerommet er strøkent....dynene henger på luft og nå skal jeg bare slappe av!

Så bra at du møtte en lege som var fantastisk og forsiktig!
Tenk at nå er du ferdig, og har den nydeligste lille prinsen i armene dine emoticon
Nå trenger du ikke grue deg mer, nå er du ferdig og familien er komplett.
Er så glad på dine vegne at jeg ikke kan sette ord på det

Håper alt gikk bra med fødselen, og at alt er bra med deg og lillegutt nå.
Nå kan dere bare nyte tiden sammen!
Tipper Mie er bra stolt nå! Herlige jenta, som kommer til og passe på lillebror med masse kjærlighet emoticon

Nei, snuppa, ønsker dere det aller beste i tida framover.
Gleder meg til og følge dere videre, og ikke minst se herlige bilde av dine skjønne små.
Masse glad i dere alle sammen!
Stor klem! emoticon

Da Philip kom til verden 14.oktober

Dagen begyunte og gikk som de aller fleste dagene,men denne dagen skulle jeg(hadde jeg bestemt meg for) ikke ligge på latsiden. Samboer leverte i barnehagen,jeg fikk sove lenge.

Dagen gikk med til og støvsuge,og pusse vinduer.

Jeg hentet Mie i bhg klokken 16,og begynte når vi kom hjem og lage middag,var litt uggen i magen. Gikk på toalettet,og der var det slimpropp. Rundt klokken 17.30 hadde jeg noe ubehag i magen,men jeg tenkte ikke enda på at det var rier.

Når kvelden kom,Mie skulle legg seg,var smertene regelmessige med 3min mellomrom,men jeg kom meg fint gjennom dem. Tenkte fortsatt ikke på noen fødsel.

Brettet og vasket klær,lekte med Mie og la henne,når det va gjort klokken 20,la jeg meg på soffaen,ba samboeren gå i dusjen! Tiden mellom riene var 2-3min og varte i 30-50sek. 

Klokken 20.20 ringte jeg føden,fikk beskjed om og komme inn. Foreldrene mine kom,og satt seg til rette for og passe Mie denne kvelden/natten.

På vei ned til sykehuset syntes jeg riene dabbet av noe veldig,men de tok seg litt opp igjen når vi nærmet oss. Var godt og sitte med varmen i setet på full guffe.

Klokken 21.45 blir jeg tatt inn,og satt på CTG,riene var fortsatt bare tullete syntes jeg,men jeg måtte nå puste meg gjennom dem(trudde jeg kom til og bli sendt hjem) Gikk rundt på B7(jordmorstyrt avdeling) og pustet fint og var rolig,klarte tilogmed å gå på en skapdør under en ri,fordi jeg lukket øynene,det er fødeflause....Hadde 4cm åpning.

Klokken 23.10 legger jeg meg i badekaret,får da akupunktur på føttene,hendene og hodet. Kroppen slappet ikke av så jeg skalv en del,mest fordi jeg nå begynte og tenke på den kjappe fødselen sist.

Ligger der og puster,hyperventilerer nesten litt og kjenner det prikker i hendene og leppene,jordmor hjelper meg med og finne den rette puste teknikken igjen. Riene kom som pærler på snor,noen med bare 20sek mellomrom. 

00.00 hjelper jordmor og samboer meg opp av badekaret,føler nå at det trykker litt på toppen av riene.Står etter jeg kommer meg ut av badekaret og gråter,fordi jeg nå skjønner at jeg snart er ferdig,samtidig som riene er så tette og sterke, samboer og jordmor trøster meg gjennom det. Blir sjekket og har da 8cm åpning. Står i prekestolen og får lystgass. Den virket ikke som den skulle,så jeg ble litt irritert. De måtte bytte hele masken med en ny. DA futtet den som den skulle,og jeg fikk en ro mellom riene som jeg ikke hadde hatt.

Jordmor slet med og finne hjertelyden til lille,og jeg reiste meg litt mer opp og gjorde det lettere for henne og finne den,merket jeg ble stresset da hun på forsøk 2 ikke fant den…Men alle gode ting er 3 og da hørte vi den. Samboer masserte meg hele veien på korsryggen,noe som faktisk var veldig godt!

Etter litt økte trykketrangen noe voldsomt,og jeg la meg i sengen,de sjekket åpningen og den var 9cm,rett etterpå presset det noe helt syyykt,og jeg klarte ikke la være,PANG-der gikk vannet,ja det smallt,og jeg trudde faktisk det var babyen som kom. Det var helt klart og fint,men stod i veggen på andre siden av rommet.

Jormdmor undersøker igjen og jeg har bare en liten kant igjen,men det presser,jeg prøver så godt jeg kan og ikke presse,men kroppen bare trykker.

Klokken 00.54 får jeg lov til og begynne og trykke med riene,husker ikke hvor mange ganger jeg trykket,men jeg merket så godt at kroppen stoppet selv der den skulle,og at det ikke sprengte som jeg var så redd fro når hodet stod i spenn. Jeg var helt rolig mellom riene,og syntes faktisk det var godt når pressriene kom. Merker at den varme kluten kommer,og skjønner da at hodet er der snart,og vips,der var hodet ute,og stod der under en ri,og vips 01.05, der kom kroppen og en liten vakker skapning på 3420gram og 51cm,35 rundt hodet og helt perfekt til verden!

Jeg var i lykkerus,jeg var ferdig!

Denne gangen er jeg mer stolt av meg selv,fordi jeg var mer med denne fødselen,kjente litt mer på kroppen og var tilstede.

Måtte sy litt etterpå,men det gikk kjempe fint,grad 2 i revning bakover,men merker ikke noe til det(1uke etter fødsel)

Gla for å høre at alt gikk fint denne gangen..høres ut som om du hadde en fin fødsel... :o)
Gratulere så masse med prinsen... :o) Utrolig fint navn han har fått..
Håper du koser deg masse om dagen...nyt  tiden fremover...:o)

1uke allerede

Da begynner det nye kapitelet,nemmelig som tobarnsmamma!

Nå har lillebror fått navn,og storesøster valgte Philip istedet for Mathias
 morningen as,men hvis du spørr henne,så heter han Morten :)

Dagene går,og heldigvis hjelper pappen til med og levere i barnehagen om,slik at jeg og lille kan sove litt ekstra. Han er stort sett snill på natten,men hatt noen våkenetter med mageknip. Han sover og spiser!

Jeg syntes stort sett det går veldig bra,men jeg kjenner på humøret og hormonene at jeg trenger hvile når jeg kan. Etter en helg der dagene startet 06.00 med to barn og hiv og hoi,kjente jeg at jeg kanskje trenger litt hjelp på morningene ja....

Ellers er jo Mie blitt storesøster,en helt ny rolle for henne. Men hun er flink,hun bytter bleie sammen med oss,vasker han,nusser,stryker på han,bysser han,triller vogna og stort sett bare er snill. Hun er nok litt hardhendt noen ganger,men for all del,hun kan jo ikke lære alt på en uke hun heller!

Jeg har en liten liste i hodet mitt,og den skal jeg opprettholde for Mie sin del:
-mamma skal ha 30min kosetid før natta
-mamma skal legge henne dersom det går
-vi skal ha 1 time på dagen med Mie mamma tid(tegne,huske,male osv)

Dette er målet mitt for oss to,og disse punktene SKAL jeg holde for hennes del så godt det lar seg gjøre.

Så har vi det jeg håper pappaen kan bidra med:
-2 lørdager i mnd skal de på turning
- 1 søndag i mnd skal de på badet(vi blir med når vi kan)
-pappa skal levere mer i barnehagen

Dette er punktene han skal prøve og holde :)

Vi må jo ikke glemme at vi har henne heller,og være og ha litt alene tid med hvert av barna trur jeg blir velidg viktig framover,samtidig som vi kan finne på ting sammen aller 4 etterhvert :)

Ellers oppdaterer jeg dersom det skulle være noe nytt,og håper jeg kan skriver her inne 1 gang i uka fremover,for min egen del og andre sin del

Høres ut som om du har hatt en fin fødsel og en fin første uke

Godt å høre at storesøster takler den nye rollen fint. Er mye det samme her og det er godt at ting fungerer fint (foreløpig hvert fall...) Blir helt rørt over hvor stor den lille storesøstra har blitt på disse få dagene

2uker og en skikkelig puppegutt!

Jeg skjønner det nå,gutter er puppeglade fra de blir født,og sånn er det bare... :) Han henger stort sett i puppen når han er våken,noe som resulterer i mageknip fordi han spiser ofte og lite. Men når han ikke vil ha smokk,kan jeg vel ikke tvinge han enda heller?! Jeg har de klare,og prøver litt hver dag,men han brekker seg bare.

Ellers har vi funnet ut at sjokolade er FY FY her i huset,for de ga mageknip,iallefall i større mengder. Jordbærsyltetøy på X antall brødskriver er også veldig fy fy...

Jeg prøver meg litt forsiktig fram,for det turte jeg ikke sist gang,så nå spiser jeg en og en ting og prøver og huske(idag har jeg spist GODT OG BLANDET)

Storesøster har dratt på ferie,og blir borte i 11 dager,11 laaaaange dager,men nå skal jeg prøve og nyte dem,og slappe av litt! Lillebror skal få være med og kjøpe inn litt ull til storesøster og litt andre ting jeg trenger i huset til uka. 

På mandag skal vi ta nyfødtbilder,og lengere ut i november,skal vi ta søskenbilder og julekortbilder.

Ellers er lille Philip bare snill,i natt har han sovet bra, fra 00.00 til 04,fikk pupp og sov fra 4.30 til 07,fikk pupp og ny bleie og sov fra 7.30 til 9..... Håper han kan fortsette slik,for da får mamman en heeelt annen energi :)

Utrolig spennende og korselig å følge med på dagboka di og ikke minst din nye tilværelse som to barns mamma.
Kos deg masse i tiden fremover og nyt hver dag som går. :o)

3uker

Fortsatt en liten puppegutt,som vel og merke nå veier over 4kg *stolt* Lagt på seg nesten 1 kg siden vi dro hjem fra sykehuset. (3260 når vi dro,4170 på 3.11)

Nå har mageproblemene begynt og melde seg litt her,om det er begynnelsen på kolikk er jeg ikke sikker på,men begynner og merke at man blir litt sliten av det. Han er veldig urolig på natten,ikke fordi han vil ha mat,men fordi han ligger og presser veldig. Det ender da opp med gråt,fordi han ikke får ut noe,og jeg må ærlig inrømme at jeg har brukt-ta tempen metoden for og hjelpe han noen dager.

Jeg har kontaktet en kiropraktor/osteopat,i håp om at han kan se på Philip i løpet av uka,for og utelukke låsning eller andre plager hos han.. For jeg merker han gråter mer når han drikker fra høyre bryst,men svelger mer luft når han drikker fra venstre :S Vet ikke om det har noe og si,men for meg når vi skal amme blir det som og velge mellom pest eller kolera

og sånn skal det ikke være!

Jeg har tilogmed sagt at jeg har lyst til og gi han mme,fordi da slipper jeg og tenke på hva jeg spiser,hva han reagerer på,og magevonder fordi han ammer feil(vet ikke om han gjør det) mageknip pga for mye formelk,for lite melk..osv..Det er mye som går gjennom hodet til en nybakt 2.gangs mamma....

Vi får se i ukene som kommer,jeg skal ikke gi meg iallefall,for nå har vi begynt med litt rutiner

sove,våkentid,spisetid

Vi tar kveldstellet i 21-22 tiden
Legger og i 22-23 tiden
Gir han mat så ofte han vil på natten(ca hver 2.time)
Står opp mellom 7-8

Utover dette,prøver vi og ha en våkentid før han spiser(mellom 15min 1t,inkl bleieskift)

Dette er kun for og få han til og ikke henge i puppen 24/7

Får se hva uka bringer

1mnd i dag!

Tenk at lille gutten min allerede er en mnd i dag,tiden går fort,det går syyykt fort.

Dagene går med på og gjøre han fornøyd for tiden,det er ikke mye annet som blir gjort enda,det gjør jo ikke noe,men jeg er så vandt til og stresse rundt i huset,gjøre alt mulig annet.  Men nå har vi 2 sjefer i huset,så det er ikke jeg som bestemmer hva jeg kan gjøre lengere merker jeg.

Philip sliter litt med og sove på dagen,noe som resulterer i at jeg blir sittende med han hele tiden,nå har vi satt opp lekegrind,og vi øver oss på å ligge der 5min her og 10min der,og det går bra. Men er jo ikke så gøy og ligge der alene.

Idag gikk jeg og la han i sengen min,ammet han,og han ligger der enda,og det må seriøst være første gang på dagen han ligger alene mer enn 5.min uten gråt(han sover) Vi sov sammen i 2 timer,og han ligger der enda. <3

Han spiser fortsatt hver 2 time,mer eller mindre,på natten har han nå *bank i bordet* det er nesten så jeg ikke tørr og skrive det,men sovet 3-4 timer i strekk den første runden. 

Vi tar på pysj i 21 tiden,og legger oss nå mellom 22-23 denne uka,for det er greit og begynne med litt rutiner og korte ned når vi legger oss(siden vi står opp mellom 6-7)

Nei nå får jeg gå å brette litt klær :)

3mnd!

Er det 2mnd siden jeg var her inne og skrev noe,ja der kan an se,tiden bare flyr fra meg på alle mulige måter.

Philip beriker livet mitt,han har gitt meg mer gleder,mer bekymringer og har har fått hjertet mitt til og vokse <3 Jeg er så heldig at jeg har to barn!

Han er stort sett en veldig blid og fornøyd gutt,ikke noe gled i å sove alene,så han må trilles eller vugges,eller ammes i søvn(men jeg gjorde det samme med Mie,og det gikk jo bra det også) Han ler og skravler,netopp oppdaget hvor høyt han kan hyle(rope)

Han er bare fantastisk,dagene går med på og underholde han,ligge på gulvet,pludre(vi øver oss på mageleie HVER dag,og han blir stadig vekk sterkere) Nå de siste dagene har han begynt og "sette" seg opp,altså ikke fra helt liggende,men når han ligger i armkroken min,så vipper han seg opp :S

Det er da jeg ser hvor stor han har blitt,lille prinsen min <3

Håper det går bra med alle de andre mammaene og babyene

6mnd og mye skjer

Jeg ser jo at jeg veldig skjeldent skriver her inne,men jeg er innom og titter litt da. Nå er det jo blitt noen mnd siden jeg skrev her sist,Philip har blitt 6mnd.

Vi begynte sakte men sikkert med grøttilvenning når han var 5mnd,kun maisgrøt med mm,og dette likta han,men så har han vært så mye syk,og det var så mye som skjedde at vi bare måtte gi opp en liten periode,og begynte litt på nytt igjen nå. Så nå er vi oppe i 1/2pos grøt til lusnj og 1/2-1pos grøt til kvelds. Så smaker han litt forskjellig(mais,potet,gulerot) til middag og litt frukt innimellom

Sovingen har gått seg til,enda han sover kun i vogn,ute på dagtid(litt slitsomt når det STRI REGNER) men han sover,så nå ser dagene slik ut:

08-står opp(fått frokost pupp i senga)
10-sover første luren(ca 30min)
11-Lunsj 1/2pos grøt med fruktpure/pupp
13-sover(ca 30min)
14-Middag pupp og smaksprøver med middag
16-sover (ca 30min,får ofte litt pupp før han skal sove her)
18-kveldsmat 1/2-1pos grøt og litt vann
19-nattapupp
20-sover(sånn innimellom)

Så er han våken hver 2.time,noen ganger hver 3.time gjennom hele natten...

Han er kjempe snill,men har nå begynt å merke at han ikke liker at vi går fra han,hvis jeg må på do o.l. Men han har begynt å åle seg fremover,og han ruller og lager høye lyder. PAPAPAPAPAPAPA...MAAAAAAA....PSSSSSSSS

Han er derimot ikke så snill når han skal legges for natten,så jeg ender med å gå å bysse på en klump som sikkert nå veier over 9kg :S

Håper det går bra med alle alle allesammen her inne

Back
Topp