Kaffekanna klar for nytt liv, igjen

Kaffekanna

Glad i forumet
Junibollene 2023
Jeg har tidligere gått ned masse i vekt med lavkarbokosthold, men i graviditeten gikk jeg dessverre opp, og nå sturer jeg med 15 kg (oi, var visst 30) som sitter som lim. De skal vekk.

Håper denne dagboken hjelper meg til å holde meg på den smale sti.


Delmål 1: 110kg - Nådd 12.01.24
Delmål 2 (før 12.02?): 105kg - Nådd 12.02.24 104.6
Delmål 3 (før 12.03?) : 99.9 kg Nådd 13.03.24 99.9

Delmål 4 (før 26.04?): 95kg
Delmål 5: 89.9 kg
Delmål 6: 85kg
Hovedmål: 79.9kg

Delmål: Passe bunaden innen 17 mai - mål nådd 17.02.24!!

Vektnedgang:
Uke 1: -3kg
Uke 2: -2.5kg
Uke 3: -500gr
Uke 4: -1.4kg
Uke 5: -1.4kg
Uke 6: -400gr
Uke 7: -1.8kg
Uke 8: 0kg (TR på besøk)
Uke 9: -1kg
Uke 10: -1kg
Uke 11: -2.4kg!!!!!
Uke 12: 0kg (TR på besøk)
Uke 13: Ikke veid, påske. :inpain:
Uke 14: Ikke veid, påsken ble ekstra lang
Uke 15:
 
Last edited:
Takk!

Sitter oppe og mater junior, og drikker vann. Heldigvis ikke lyst på noe snacks, er litt for lett å ta seg noe unødvendig på natta
 
Så fornøyd med meg selv! Begynte dagen med 10 min trim på YouTube. Kjente det godt i beina, selv om det bare var 10 min. Wow, jeg er i dårlig form. Jaja, dårlig form kan jo bare bli bedre! Første trening på evigheter. Nå venter en kaffekopp før frokost :)
 
Bestemte meg for å begynne med en faste-dag. Det har virket godt før, og deilig med litt motivasjon og en ordentlig start for kroppen. Føler meg veldig bra, var sulten i morges, men sulten går jo vekk. Håper jeg kommer fort i ketose :)
 
Idag var jeg 111.6, uff for et fælt tall. Var visst nærmere 20 jeg ville ned ettersom målvekt er rundt 90.
 
Rart at det skal være så skummelt å trå på vekta. Som om man ikke vet man er tykk, men når man faktisk går på vekta og får nummeret slengt i fleisen, da er det liksom mye mer reelt. Er lettere å lure seg selv til å tro at «den sjokoladen idag gjør jo ingenting», «tja, jeg er jo så tykk uansett at en ekstra kakebit utgjør lite». 20 kilo høres som mount everest, er mye lettere å ignorere problemet enn å faktisk begynne klatringen. Men, å gå ned er nøyaktig det samme som å klarte fjellet, du må «face the music» og ta et skritt av gangen. En sjokolade idag betyr 100gr mindre i morgen. Hvilken vei vil jeg ta opp fjellet, rett opp, eller ett steg frem, to steg tilbake?
 
Vektmål til lørdag 11.11 : under 110kg. (Det burde jeg klare lett ettersom jeg alltid går ned mye i starten).
 
Rart at det skal være så skummelt å trå på vekta. Som om man ikke vet man er tykk, men når man faktisk går på vekta og får nummeret slengt i fleisen, da er det liksom mye mer reelt. Er lettere å lure seg selv til å tro at «den sjokoladen idag gjør jo ingenting», «tja, jeg er jo så tykk uansett at en ekstra kakebit utgjør lite». 20 kilo høres som mount everest, er mye lettere å ignorere problemet enn å faktisk begynne klatringen. Men, å gå ned er nøyaktig det samme som å klarte fjellet, du må «face the music» og ta et skritt av gangen. En sjokolade idag betyr 100gr mindre i morgen. Hvilken vei vil jeg ta opp fjellet, rett opp, eller ett steg frem, to steg tilbake?
Jeg mener det er veldig viktig å kunne kose seg, men med måte. Dvs at jeg mener kake eller en sjokoladebit er greit så lenge du holder deg til såkalte porsjonsstørrelser.
Med mesteparten av chips så betyr det 30 gram.
Og du holder deg til ett lavere kalorinivå gjennom ukene som kommer. Det er greit å låne kalorier. Jeg bruker lifesum flittig :)
 
Jeg mener det er veldig viktig å kunne kose seg, men med måte. Dvs at jeg mener kake eller en sjokoladebit er greit så lenge du holder deg til såkalte porsjonsstørrelser.
Med mesteparten av chips så betyr det 30 gram.
Og du holder deg til ett lavere kalorinivå gjennom ukene som kommer. Det er greit å låne kalorier. Jeg bruker lifesum flittig :)
Nja, syntes det er lettere å holde seg helt unna alt, vanskeligere med måtehold :rolleyes: Blir det først en bit så blir det mange.

Men liker også Lifesum :)
 
Var fysen på noe snacks i går kveld (hadde middag 17:30), men klarte å holde meg, wohoo. Skal snart spise frokost, men har blitt over 16t uten mat :) Kroppen har bare godt av litt fasting.
 
Så flink du er! :happy:
Jeg bruker Lifesum til å holde oversikt over kaloriinntaket mitt. De har også kommet med en faste-funksjon, så jeg driver med litt fasting nå jeg også :) Foreløpig minimum 14 t fasting, noen ganger har det blitt over 17 :bag:
Spent på hvordan kroppen vil reagere på periodevis fasting, har aldri prøvd det før :)
Lykke til videre!
 
Datt ut av slankingen (hallo desember). Har vanskeligheter for å komme ordentlig igang, av og til får jeg til slanking i 2-3 dager før jeg detter ut. Hvis jeg kommer meg forbi det første stadiet er mulighetene større! Og det har jeg endelig gjort, woho:smiley-bounce012

Nå har jeg gått på lavkarbo med innskudd av faste i 10 dager og (selv om jeg dessverre gikk opp noen kg i desember), så er jeg nå under 110, sto på vekta i går og var da 109.5.
:smiley-bounce015

Altså blir det ned 2.1kg fra start.

Sto opp tidlig med lille tassen og lagde frokost nå kl 07, stekte en liten løk og litt paprika, og så 3 egg. Tok en stor bit agurk og litt isbergsalat på tallerken, og så det stekte oppå. Nam nam nam nam

Er skikkelig i ketose nå, så superfornøyd med det!! Det deiligste med ketose er å ikke være sulten. Feks i går var dagen så hektisk, så hadde ikke tid til mat, så spiste to kokte egg i bilen uten noe tilbehør, og så en halv tallerken med kyllingwok, og det var det eneste jeg spiste hele dagen. Men var ikke sulten heller, så gjorde meg ingenting. Heller ikke farlig å gå noen dager uten særlig mat, har jo en del å ta av.
 
Hva er det for noe?
Ketosetest. Når du er i ketose forbrenner kroppen fett for å få energi, istedenfor å bruke sukker. Denne testen viser «grad» av ketose, men det er egentlig irrelevant, fordi ketose er litt som en bryter som skrus av og på, er du i ketose så er du i ketose - og da forbrenner du fett :p
 
Ketosetest. Når du er i ketose forbrenner kroppen fett for å få energi, istedenfor å bruke sukker. Denne testen viser «grad» av ketose, men det er egentlig irrelevant, fordi ketose er litt som en bryter som skrus av og på, er du i ketose så er du i ketose - og da forbrenner du fett :p
Aha.
 
Back
Topp