Julebakst :)

Har akkurat handla inn til sarah bernard i langpanne og risboller. Nesten litt flaut å handle så mye kakegreier og sjokolade på butikken. Blir mye julekaker om hun ikke kommer snart! Er fortsatt 15 dager igjen til termin da...
 
Ikke sant?! Hvis det blir godt mottatt tror jeg det blir en del av julegavene i år. :)
Utrolig fin julegave da:)
Må se hva jeg får tid til, fikk lyst til å prøve disse:)
 
Hvordan pakker du inn troikaen?

Jeg kjøpte mandler i dag, så får vi se om det blir kransekakestenger. Kjøpte inn til havreflarn, kakemenn og en ekstra pepperkakedeig. Og så er det jo pepperkakehuspyntingen. Jentene kommer i morgen, så håper vi skal få kost oss masse med juleforberedelser.. bare jeg orker.
 
I dag har eg laget nesten 2 kg med kransekakedeig, så i morgen blir det laget kransekakestenger:) Laget en dose for noen helger siden, men de fekk ikkje ligge lenge:p Altfor gode :D
Ellers så tenkte eg å få vente tiden til å gå med å lage brente mandler, bake litt mer kakemenn, pepperkaker osv.. Ser ikkje ut til at lillesøster har det travelt med å møte oss ;):p
 
Hvordan pakker du inn troikaen?

Jeg kjøpte mandler i dag, så får vi se om det blir kransekakestenger. Kjøpte inn til havreflarn, kakemenn og en ekstra pepperkakedeig. Og så er det jo pepperkakehuspyntingen. Jentene kommer i morgen, så håper vi skal få kost oss masse med juleforberedelser.. bare jeg orker.

Legger den lagvis i et norgesglass, tenker jeg. Med mellomleggspapir mellom lagene. Hvis ikke jeg finner en koselig konfektboks i morgen. Men planen er sånn norgesglass. :)
 
Åå, er det sånn flerdagers prosjekt?

Nei da.. Jeg orker bare ikke å stå på kjøkkenet lenger. Det går veldig fort og greit, man må bare vente på at hver flytende ting stivner. Det er ikke spesielt slitsomt. Nugattien stivnet på en halvtime i kjøleskapet og geleen brukte vel 1,5 time i kjøleskapet etter jeg helte den over nougatten. Men kjenner at jeg ikke orker å gjøre mer i dag på kjøkkenet, så da tar jeg resten i morgen. Så bunner rett og slett ut i latskap :p ;)
 
Nei da.. Jeg orker bare ikke å stå på kjøkkenet lenger. Det går veldig fort og greit, man må bare vente på at hver flytende ting stivner. Det er ikke spesielt slitsomt. Nugattien stivnet på en halvtime i kjøleskapet og geleen brukte vel 1,5 time i kjøleskapet etter jeg helte den over nougatten. Men kjenner at jeg ikke orker å gjøre mer i dag på kjøkkenet, så da tar jeg resten i morgen. Så bunner rett og slett ut i latskap :p ;)
De troikaene høres veldig gode ut! :)
 
Har lagd pepperkakedeig i dag. Skal bake pepperkaker og hus i morgen:)
 
Skal bake colakaker med mannen straks:)
 
Pyntet pepperkakehus med jentene i sted. Den knekken er like forferdelig å få til hvert år. Jeg står og svetter og banner og blir sintere og sintere :p Sverger hver gang at jeg skal få tak i sånne former til å lagde deler som ikke må limes sammen, men endrer like fullt opp med sånn ferdig byggesett hver gang. Resultatet ble alt annet enn vakkert. Haha.
 
Pyntet pepperkakehus med jentene i sted. Den knekken er like forferdelig å få til hvert år. Jeg står og svetter og banner og blir sintere og sintere :p Sverger hver gang at jeg skal få tak i sånne former til å lagde deler som ikke må limes sammen, men endrer like fullt opp med sånn ferdig byggesett hver gang. Resultatet ble alt annet enn vakkert. Haha.
Vi bruker bare melis blandet med eggehvite og litt sitronsaft for at det skal holde hvitfargen. Det fungerer helt fint det altså, må bare være litt mer tålmodig, men så slipper man det griseriet med knekk og brente fingre. :p
 
I dag har jeg bakt kransekakestenger! Hadde tenkt å pynte med sjokolade og melisglasur, men det får eg ta i morgen! Er helt skutt no og har funnet sofaen og strikketøyet ;)
 
Har skaffet meg safran, så satser på å få lagd lussekatter i løpet av uka :)
 
Back
Topp