Jubeltråd

Så spennende, hvordan var det?
Det gikk veldig fint! Ble tatt blodprøve, målt langtidsblodsukker, urinprøve, vekt og høyde. Ingenting å utsette på de tingene man kunne få svar på umiddelbart. Samt fylt ut helsekort for gravide, fått henvisning til tul i uke 11-14 og fått litt info om videre oppfølging. Ble enige om å ha hovedkontrollene hos jordmor, også blir det jo legebesøk når det er tid for å sjekke etter svangerskapsdiabetes og ved et par andre tidspunkt som jeg ikke helt husker :happy:

Det gikk veldig fint! Ble tatt blodprøve, målt langtidsblodsukker, urinprøve, vekt og høyde. Ingenting å utsette på de tingene man kunne få svar på umiddelbart. Samt fylt ut helsekort for gravide, fått henvisning til tul i uke 11-14 og fått litt info om videre oppfølging. Ble enige om å ha hovedkontrollene hos jordmor, også blir det jo legebesøk når det er tid for å sjekke etter svangerskapsdiabetes og ved et par andre tidspunkt som jeg ikke helt husker :happy:
Hvordan målte de langtidsblodsukkerer, med glukosebelastningstest?

Hvordan målte de langtidsblodsukkerer, med glukosebelastningstest?
De stakk i fingeren og presset ut noen dråper! Er HbA1c som blir målt, altså om man har generell diabetes (ikke svangerskapsdiabetes). Det gjøres på samme måte som om man ikke var gravid. Om jeg har forstått det rett så gjøres dette på indikasjon i 1.trimester. Indikasjon kan være BMI>30 (regner med det er derfor det ble tatt av meg), tidligere svangerskapsdiabetes, gravide med enkelte etnisiteter, eller ved diabetes i nær familie. I uke 24 sjekkes det for svangerskapsdiabetes, og da gjøres en slik glukosebelastningstest.

Back
Topp