Jubeltråd

Jubler for at jeg holdt ut hele 17. mai (kl 9 - 20) med bunad! Hadde dog en liten powernap midt på dagen mellom tog og middag :hilarious:

Jubler for at jeg har bestilt TUL nå. Håper vi ser en sprellende liten en om noen få uker :happy:

Fortalte foreldrene mine om babynyheten og sa jeg var dårlig for tiden. Far reiste bort til meg og skifta dekk på bilen min :D

Jubler for at formen er litt bedre i dag. At jeg faktisk har både gått meg en bitteliten tur og klart å ligge ute på verandaen og nytt finværet vi endelig har fått.

Jubler for 5+0 og vel gjennomført første time hos trivelig jordmor :Heartred Henvisning til tul ble også sendt :love2

Jubler for bedre form pga veske, og vellykket TUL. :love7Han kom en dag kortere enn meg.
Hadde regna med at det kunne skje, men gidder ikke ta utgangspunkt i det før eventuelt OUL.

8 uker :Heartred

5 uker i dag ❤️ over kjemisk grensa :smiley-angry017:happy093

Jubler for at eldstemann har fylt opp dagen med bursdagsselskap og venner i klassen, så kan jeg være kvalm og dårlig mamma for bare et barn fram til han kommer hjem :p

Ja, det var veldig deilig. Har opplevd før at det er mye fokus på å være i jobb, så det var en lettelse.
Kan jeg spørre hva du sa til legen? Forklarte legen?
Jeg har akkurat fått ny lege som ikke kjenner meg og er redd for å ikke bli møtt med forståelse.
Jeg har en svært krevende stilling både psykisk og fysisk - har historikk med SA og jeg er overbevist om at det skjedde grunnet stress og overbelastning sist.

Kan jeg spørre hva du sa til legen? Forklarte legen?
Jeg har akkurat fått ny lege som ikke kjenner meg og er redd for å ikke bli møtt med forståelse.
Jeg har en svært krevende stilling både psykisk og fysisk - har historikk med SA og jeg er overbevist om at det skjedde grunnet stress og overbelastning sist.
Skjekk om du har rett på tilrettelegging/svangerskapspenger

Joda, arbeidsgiver er pliktig til å tilfettelegge. Men det varierer fra arbeidsgivern, jobben og den gravide, hvor "på" man er.

Nå vet ikke jeg hva du jobber med? Men det høres ut som du har grunnlag på å kreve tilrettelegging/svangerskapspenger.

Ta med skjema om tilrettelegging for gravide arbeidstakere til lege/jordmor. Bli enige om hvilke forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret, herav smittefare/gasser/fysisk tungt arbeid/psykososiale forhold (stress). Skriv ned konkret hva dere mener du ikke kan utføre.
Ta med skjema til arbeidsgiver, bli enige om hva som kan tilrettelegges og ikke. Kan mye tilrettelegges, kan du fortsette og jobbe og kaste skjema. Kan noe tilrettelegges kan du søke graderte svangerskapspenger (feks jobbe 60% og få 40% svangerskapspenger og gå hjemme) får arbeidsgiveren din ikke tilrettelagt overhode, kan du søke 100% svangerskapspenger.

Merk at det ikke er alle som søker som får svangerskapspenger, men er grunnlaget godt nok, går det stort sett igjennom.
Dette er en ytelse der arbeidet må reduseres/unngåes fordi det utgjør en fare for barnet og graviditeten.

Er man syk eller har gravidplager er sykepenger riktig ytelse.

Om det kan tilrettelegges og man aldri søker, får ihvertfall arbeidsgiveren svart på hvitt av lege/jordmor om hva som må tilrettelegges. Så et fint verktøy uansett

Back
Topp