Jubeltråd

Aléria

Gift med forumet
Junilykke2018
Marshmallows2021
Jeg synes vi må ha en jubeltråd på terminforumet! :D Her kan vi dele store og små gleder igjennom graviditeten, både svangerskapsrelatert og annet!

Jeg jubler for at jeg ble raskt gravid etter uttak av spiralen! :D Og for at jeg er 4+0 idag! :Heartred
 
Enig! Trenger en jubeltråd.

Jeg jubler for å være 6 uker i dag og at vi har bestilt time for TUL tidlig i august :D
 
Jubler for å ha fått denne testen i dag(5+0)...
 

Vedlegg

  • 54F0D71C-F11E-4D6A-9CDF-778CA45E86F9.jpeg
    54F0D71C-F11E-4D6A-9CDF-778CA45E86F9.jpeg
    15,7 KB · Visninger: 59
Jubler over at IVF kaffet på første forsøk begge gangene :)
 
Jubler for Gravid 2-3 på CB digital idag :D 4+1 idag :happy:
 
Jubler for 3+ på clearblue idag, 5+3! Og at uggenfølelsen begynner å melde sin ankomst.
 
Jubler for å ha startet på ferie!
 
Jubler for at i dag er testdato fra sykehuset etter IVF-forsøk, og det lyste Gravid 2-3 mot meg på skjermen i morges!❤️❤️ Er 4+5.

Har testet positivt noen dager allerede, men tør først å juble i dag! Dette er innsett nr. 2 og vi har 3 runder med egguthenting bak oss, så det har vært en lang vei å komme dit vi er nå! Fortsatt veldig nervøs, men tar sjansen på et lite hurra for at vi har kommet så langt som vi har! ❤️
 
Jubler for at symptomene jeg har hatt siste uka ikke var innbilning, og at blødningen jeg hadde på lørdag ikke var mensen! 3+5 og 2-3 uker på CB i dag:)
 
Jubler for 3+ på digital og at prøveresultatet fra blodprøven på torsdag (4+3) var på hele 1300! Økning fra 258 tatt 3 dager tidligere på 4+0!
Skjønner ikke hvorfor jeg fikk 2-3 uker på digital i går, burde jo vært over 2000 på de tre dagene. Egentlig er jeg litt småbekymra, men pytt sann! I dag velger jeg heller å juble for fin digital-test og fantastisk resultat på torsdagens blodprøve! :dance011
 
Jubler for at jeg fortsatt er gravid! Og håper det er terminspire:Heartred #veldigbekymret
 
Jubler for over 5000 i hcg på gårsdagens blodprøve! Nå begynner jeg å tørre og tenke at dette kan gå bra :love7
 
Jubler over å bikke 5+0 i dag, og litt mer symptomer enn i går! :happy:
 
Kan jeg spørre hva de ulike tallene for hcg betyr? Når skal man ha hvor mye? Jeg tror aldri jeg fikk vite noen tall i forrige graviditet...
Det som er viktig er stigninga, ikke tallet i seg selv. Hvor høye eller lave verdier man har er veldig individuelt, og intervallene for hva som regnes som normalt er enorme. Men hcg (det såkalte "gravidhormonet") skal i et normalt svangerskap doble seg hver andre til tredje dag de første ukene. Rundt uke 6 og utover er det vanlig at det begynner å flate ut.

Dersom hcg enten synker eller øker langsomt de første ukene, kan det tyde på at man mister. Siden jeg har mista så mange ganger (missed abortion, hvor fosteret dør, men kroppen ikke aborterer det), tar jeg blodprøver for å følge med på utviklinga. Hvis det stopper opp, så slipper jeg å gå mange mange uker uten å vite at jeg har mista.

Mange som har mista en del ganger bruker ekstremt mye energi på å bekymre seg for å miste nok en gang, og for meg gir det ekstra ro å følge med på at det går bra. Og skulle det gå galt, så vil jeg få det overstått med å kunne få en kur til å starte aborten så fort som mulig. Men å måle hcg er ikke alltid i seg selv nok, nettopp fordi det er store individuelle forskjeller, og det kan også variere stort fra svangerskap til svangerskap. Så mange vil derfor også få TUL rundt uke 6-8 for å se at hjertet slår. Jeg skal ha TUL i uke 8, og dersom det er liv da, så kommer jeg til å være mindre bekymra, siden alle mine MA-er har skjedd i uke 6-7.

Du kan google eller leite her inne etter normalintervallet for hcg, men som med alle normalintervaller, så er det ikke nødvendigvis galt å ligge utenfor heller. Jeg har ikke brydd meg så mye om den oversikten. Det viktige for meg økning og hjerteslag på TUL. Så lenge man ikke har historikk for MA/SA eller det er andre grunner til å følge med på hcg, så kanskje det kan skape unødige bekymringer å studere den type ting nøye. Som oftest går de fleste svangerskap bra ❤
 
Kan jeg spørre hva de ulike tallene for hcg betyr? Når skal man ha hvor mye? Jeg tror aldri jeg fikk vite noen tall i forrige graviditet...

Det viktigste er ikke tallet på en gitt dag, men stigningen mellom dager, så det må slltid tas to prøver for å finne ut om hcg er normal.

Her er en tabell for ca intervaller pr uke, mye variasjon altså.

Normalverdier for hCG (regnet ut fra siste mens)

Uke 3: 5-50

Uke 4. 5-426

Uke 5: 18-7340

Uke 6: 1080-56500

Uke 7-8 uker: 7650-229000

Uke 9-12: 25700-288000

Uke 13-16: 13300-254000

Uke 17-25: 4060-165400

Uke 25-42: 3640-117000

Ikke gravide har under 10.
https://www.jordmorklinikken.no/hva-er-hcg-og-hva-kan-det-fortelle-oss/
 
Det som er viktig er stigninga, ikke tallet i seg selv. Hvor høye eller lave verdier man har er veldig individuelt, og intervallene for hva som regnes som normalt er enorme. Men hcg (det såkalte "gravidhormonet") skal i et normalt svangerskap doble seg hver andre til tredje dag de første ukene. Rundt uke 6 og utover er det vanlig at det begynner å flate ut.

Dersom hcg enten synker eller øker langsomt de første ukene, kan det tyde på at man mister. Siden jeg har mista så mange ganger (missed abortion, hvor fosteret dør, men kroppen ikke aborterer det), tar jeg blodprøver for å følge med på utviklinga. Hvis det stopper opp, så slipper jeg å gå mange mange uker uten å vite at jeg har mista.

Mange som har mista en del ganger bruker ekstremt mye energi på å bekymre seg for å miste nok en gang, og for meg gir det ekstra ro å følge med på at det går bra. Og skulle det gå galt, så vil jeg få det overstått med å kunne få en kur til å starte aborten så fort som mulig. Men å måle hcg er ikke alltid i seg selv nok, nettopp fordi det er store individuelle forskjeller, og det kan også variere stort fra svangerskap til svangerskap. Så mange vil derfor også få TUL rundt uke 6-8 for å se at hjertet slår. Jeg skal ha TUL i uke 8, og dersom det er liv da, så kommer jeg til å være mindre bekymra, siden alle mine MA-er har skjedd i uke 6-7.

Du kan google eller leite her inne etter normalintervallet for hcg, men som med alle normalintervaller, så er det ikke nødvendigvis galt å ligge utenfor heller. Jeg har ikke brydd meg så mye om den oversikten. Det viktige for meg økning og hjerteslag på TUL. Så lenge man ikke har historikk for MA/SA eller det er andre grunner til å følge med på hcg, så kanskje det kan skape unødige bekymringer å studere den type ting nøye. Som oftest går de fleste svangerskap bra ❤

Takk for svar!! Jeg forstår veldig godt at du følger med på det da❤️ Var nyttig info! Jeg har sett flere her inne snakke om det, men kunne ikke huske å ha hørt noen tall i mitt svangerskap.. Men jeg skjønner jo at det er ekstremt viktig i slike tilfeller som ditt! Krysser fingrene for at det holder hele veien ut for deg
 
Jubler for 3+ på CB Digital i dag! :happy093
 
Back
Topp