Det som er viktig er stigninga, ikke tallet i seg selv. Hvor høye eller lave verdier man har er veldig individuelt, og intervallene for hva som regnes som normalt er enorme. Men hcg (det såkalte "gravidhormonet") skal i et normalt svangerskap doble seg hver andre til tredje dag de første ukene. Rundt uke 6 og utover er det vanlig at det begynner å flate ut.
Dersom hcg enten synker eller øker langsomt de første ukene, kan det tyde på at man mister. Siden jeg har mista så mange ganger (missed abortion, hvor fosteret dør, men kroppen ikke aborterer det), tar jeg blodprøver for å følge med på utviklinga. Hvis det stopper opp, så slipper jeg å gå mange mange uker uten å vite at jeg har mista.
Mange som har mista en del ganger bruker ekstremt mye energi på å bekymre seg for å miste nok en gang, og for meg gir det ekstra ro å følge med på at det går bra. Og skulle det gå galt, så vil jeg få det overstått med å kunne få en kur til å starte aborten så fort som mulig. Men å måle hcg er ikke alltid i seg selv nok, nettopp fordi det er store individuelle forskjeller, og det kan også variere stort fra svangerskap til svangerskap. Så mange vil derfor også få TUL rundt uke 6-8 for å se at hjertet slår. Jeg skal ha TUL i uke 8, og dersom det er liv da, så kommer jeg til å være mindre bekymra, siden alle mine MA-er har skjedd i uke 6-7.
Du kan google eller leite her inne etter normalintervallet for hcg, men som med alle normalintervaller, så er det ikke nødvendigvis galt å ligge utenfor heller. Jeg har ikke brydd meg så mye om den oversikten. Det viktige for meg økning og hjerteslag på TUL. Så lenge man ikke har historikk for MA/SA eller det er andre grunner til å følge med på hcg, så kanskje det kan skape unødige bekymringer å studere den type ting nøye. Som oftest går de fleste svangerskap bra ❤