Selv om det føles vanskelig å rote i alt, så vil jeg råde deg til å ta imot all den hjelpen du kan få, og snakke med alle. Barnevernet er sjeldent så skummelt som folk tror når det først blir nevnt. Alle vil det beste for barnet ditt, og det er jo egentlig det samme som du vil?
Hvis barnevernet skal involveres i svangerskapet, så må du samtykke. Hvis du gjør det, så vil de i utgangspunktet tenke at du er samarbeidsvillig, og villig til å ta i mot hjelp. I tillegg har dere god tid til å snakke sammen, og bli enige om det er behov for hjelp, og hva slags hjelp som kan være nyttig. Min erfaring er at hvis foreldre ikke vil ha frivillig hjelp i svangerskapet, så vil som oftest bekymret helsepersonell ringe barnevernet etter fødsel, når det selvfølgelig ikke krever noe som helst samtykke fra deg. Hvis de da tenker problemene er større enn du helt har innsett selv, så er det plutselig tidsnød og vanskelig samarbeid, og mye vanskeligere å bli enige om tiltak... Hvis du snakker med dem nå, og det viser seg at problemene ikke er så store som jordmor er redd for, så skjer det jo ikke noe verre enn at de trekker seg ut igjen. Sannsynligvis er det annen ekstra-støtte du kan få i kommunen også, mange steder har forsterket helsestasjon eller familieteam som kan hjelpe hvis man trenger litt ekstra.
Du trenger selvfølgelig ikke si noe her om hvorfor du er ufør, men jeg regner med at du selv har litt tanker om hvordan sykdommen din vil påvirke foreldrerollen. Slike ting kan også dempe bekymringen til de rundt deg, hvis du viser f.eks. at du har planer for hvordan du skal kompensere for eventuelle problemer det kan føre til. Alt etter hva som er problemene dine så klart.
Har du god støtte i mannen din? Vet ham om overgrepet og historien din, og er til støtte for deg der? Er han støttende i forhold til sykdommen din? Jeg ville tatt ham med på svangerskapskontroller og de fleste andre samtaler. Både for å få støtte av ham der og da, men også for å vise at dere er et velfungerende team i forhold til barnet som kommer. En god og engasjert far kan dempe helsepersonells bekymring for en mor med litt problemer.