Jordmor

Takk for god informasjon! :)
Jeg ringte til helsestasjonen og da fikk jeg beskjed om at jeg skulle få et brev i posten ang time i uke 24 - ingenting er satt opp enda og jeg har enda ikke fått brevet om timen..

Syns jo det var lenge til.. Du er jo langt over halvveis første jordmortimen. Men har du time hos legen i mellomtiden?

Jeg fikk beskjed om med lege:
Ml uke 8-12 - legetime
Uke 17-20 - oul
Uke 24 - jordmor
Uke 28 - lege
Uke 32 - jordmor
Uke 36 - lege
Uke 38 - jm
Uke 40 - jm
Evt uke 41-42 - jm
Perfekt, tusen takk! Ringte nå og fikk time til uke 22 :)

Ja det syns jeg også. Jeg var hos legen i uke 11 bare. Ingenting før jordmortimen i uke 24..

Da ville jeg ringt (selv om jeg hater å ringe sånne telefoner) og sagt "Hei! Jeg er gravid og lurer på når jeg skal til første jordmortime?" Så søker hun deg sikkert opp og sjekker, hvis hun da sier "da og da" (altså uke 24) eller at "du får brev", så er det jo bare å si takk for det og hade bra :) Så ok, da har du i alle fall sjekket at det stemmer og skal være sånn der du bor..

Jeg var til jordmor i uke 13. Fylte ut svangerskapspapirene. Skal på oul i uke 19 og jordmor igjen i uke 24. Jeg har ikke vært til lege og skal ikke gå til lege :)

Jeg var i dag 18+0. Snakket om alkohol, tobakk, det og bli foreldre og så målte hun symfyse. Jeg låg over gj.snittet :-p

Her ringer vi også og bestiller jordmortime etter første svangerskapskontroll hos legen. Jeg ringte vel i uke 5-6 og fikk time til uke 12. Deretter ønsket hun meg tilbake i uke 16. Var på OUL nå i uke 18 og planen er legetime i uke 24, jordmor uke 28 osv..

Jeg fikk beskjed om med lege:
Ml uke 8-12 - legetime
Uke 17-20 - oul
Uke 24 - jordmor
Uke 28 - lege
Uke 32 - jordmor
Uke 36 - lege
Uke 38 - jm
Uke 40 - jm
Evt uke 41-42 - jm
Har spurt både jordmor og fastlege om det er noe 'fast' opplegg for timene. Jordmor her i kommunen sa at man kan komme inn så ofte man selv ønsker, noen kommer typisk en gang i måneden. Fastlege sa at det var ofte man gikk 'annenhver' slik tydeligvis Mars 2015 har fått beskjed om. Men her i Tysvær og Haugesund virker ikke det som om det er noen automatikk i opplegget.

Har spurt både jordmor og fastlege om det er noe 'fast' opplegg for timene. Jordmor her i kommunen sa at man kan komme inn så ofte man selv ønsker, noen kommer typisk en gang i måneden. Fastlege sa at det var ofte man gikk 'annenhver' slik tydeligvis Mars 2015 har fått beskjed om. Men her i Tysvær og Haugesund virker ikke det som om det er noen automatikk i opplegget.

Sniker fra april gjengen. Syns som du sier, at det ikke virker til å være noe oppsatt system på det her i området. Er på Karmøy jeg. MEN jeg personlig kommer til å bruke jordmor mest. Hadde min første legetime med min nye lege i går (rimelig nyflytta til området). Og en så dårlig, fjern og uvitende/utgått på dato lege har jeg aldri vært borti. Jordmoren som jeg hadde time hos i uke 9 likte jeg godt. Så her blir det jordmor, og så bare innom legen for blodprøver.

Allerede? Er det ikke vanlig å reise til jormor mellom uke 8 og 12?
Jeg har hatt to kontroller hos jordmor pluss oul

Last edited:
Allerede? Er det ikkje vanlig å reise til jormor mellom uke 8 og 12?
Varierer nok veldig. Her jeg bor er det ikke jordmorkontroll før uke 24, om det ikke er helt spesielle grunner til det. Lege rundt uke 12 og OUL er de faste kontrollene før det.

Allerede? Er det ikkje vanlig å reise til jormor mellom uke 8 og 12?
Jeg har ikke bestilt første time til jordmor en gang. Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 8 hos lege og neste (kontroll nr.2) blir i uke 19 på oul. Jeg tenkte å bestille første jordmortime i uke 24.

Denne gangen har jeg bare gått til jm. Hu ordner med blodprøver og alt :) sist gikk jeg først til legen, men han visste ikke hva han skulle krysse av på blodprøvearket, så vi gikk begge bort til jm istede. Hehe. Ser ikke helt noen grunn for å gå til legen så lenge man er frisk :)
Får jeg noen plager så spør jeg jm først, så får hu heller be meg om å gå til legen med det :)

Jeg har ikke bestilt første time til jordmor en gang. Jeg hadde første svangerskapskontroll i uke 8 hos lege og neste (kontroll nr.2) blir i uke 19 på oul. Jeg tenkte å bestille første jordmortime i uke 24.

Snodig at det er så ulikt rundt omkring. Har vert 2 ganger hos jm pluss oul. Skam ha min 3. time hos henne i begynnelsen av november. Hun vil helst at jeg skal komme til henne istedenfor legen. :)

Jeg var første gang da jeg var 15 uker på vei, og neste gang er jeg ca 20 uker. Her må vi ta kontakt og bestille time selv da...
Her sjekket jm urinprøve og lyttet til hjertelyden til babyen. Ettersom detter min femte droppa vi det meste av den vanlige praten da. Tror jeg har hørt det meste før ;-)
Ring jm og bestill deg time du :-)

Har samme jm og var inne på samme tid. Ska tilbake i uke 19 :-) Min tredje og droppa førstegangspraten! Sjekka urin og logga en del dataer, ellers er det stort sett opp til oss selv hva vi vil ta opp :-)

Back
Topp