Jordmor

~lilleL~

Flørter med forumet
er det noen her som allerede har vært hos jordmor? Og hva gjorde dere hos henne da isåfall?
Jeg har ikke vært der enda, så venter fortsatt på time i uke 24 :)
 
Last edited:
Jeg skal neste uke. Da er jeg 16+6. Det er mest for å komme i gang. Og høre hjerteslagene. ☺ så blir d nok ikke igjen før i uke 24 ca. Men etter d blir d nok litt oftere pga oppfølging pga store barn ☺
 
Jeg har vært to ganger (uke 11 og 15), men første gang var visst veldig tidlig så kunne sikkert ventet litt med å bestille time.
Har bare pratet generelt om svangerskap osv., sjekket urinprøve og lyttet på hjertet til babyen (dvs. første gang fant hun den ikke, men andre gang hørte vi hjertelyd:)). Fikk også med en del brosjyrer o.l. hjem.
Mulig det er ulik praksis rundt omkring, men her jeg bor må man selv ta kontakt med jordmor og bestille time.
 
Jeg var i uke 12 en gang. Så oul i uke 17 og skal nå igjen til jm. E nå i uke 19 :)
 
Sist snakket hun bare generelt om graviditet. Ingen lytting eller noe slikt. Denne gangen blir det vel mer av det kanskje.
 
Jeg var første gang da jeg var 15 uker på vei, og neste gang er jeg ca 20 uker. Her må vi ta kontakt og bestille time selv da...
Her sjekket jm urinprøve og lyttet til hjertelyden til babyen. Ettersom detter min femte droppa vi det meste av den vanlige praten da. Tror jeg har hørt det meste før ;-)
Ring jm og bestill deg time du :)
 
Snakket mye om svangerskapet så langt. Litt generelt om helse, mat osv. Målte livmora og tok noen urintester. Var der i ca uke 16
 
Da har jeg vært inne til jm. Hun sjekket urinen, blodtrykket mitt, hørte på hjertet til lille gutten, målte hvor livmora ligger, jeg veide meg og så pratet hun litt om forskjellige ting jeg lurte på osv.
 
Så uke 24 er liksom "neste"? jeg har vært en gang, men hun jeg møtte var vikar, så tror ikke jeg kan forvente noen innkalling eller noe. Men da kan jeg bare ringe dem og bestille da :)
 
Tusen takk for gode svar! ;-)
Ja, jeg har ringt til jordmor en del ganger for å høre om åssen det funker. Så skulle hun sende meg et brev i posten ang time i uke 24, men ikke fått noe enda. Kanskje på tide å ringe på nytt ;-)
 
er det noen her som allerede har vært hos jordmor? Og hva gjorde dere hos henne da isåfall?
Jeg har ikke vært der enda, så venter fortsatt på time i uke 24 :)

Forrige svangerskap var jeg hos lege uke 12 og jordmor uke 16. Første timen er oftest bare en samtale, hvor man også kan komme med alt av spm man måtte ha og avhengig av hvilken uke man er i lytter de kanskje også etter hjertelyd. Jeg måtte ringe helsestasjonen og fortelle at jeg var gravid selv og da satte de opp timen, jeg ringte når jeg var 12 uker. Deretter var jeg kun hos jordmor, uke 20, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og så var det satt opp i uke 41 (overtid), men den trengte jeg heldigvis ikke ;) Det er valgfritt om man vil gå til lege, lege og jordmor eller kun jordmor i svangerskapet, kanskje med unntak av den første timen hos lege. Blodprøve må man ta hos lege ila svangerskapet, men trenger ikke time av den grunn. Min lege praktiserer blodprøve i uke 14, når jeg var der i uke 12 gjorde hun det bare klart slik at jeg kunne komme innom i uke 14 for å ta den og gå igjen. Det er gjerne de samme kontrollene enten man går til jordmor og lege eller bare en av dem, blir ikke dobbelt opp om man går til begge, men annahver. Annerledes om man følges opp ekstra, selvfølgelig.

Denne gangen har jeg blitt fulgt opp av lege pga plager i svangerskapet, så nå har jeg ikke time hos jordmor før uke 20. Samme uke som oul, så helt uavhengig av den..

Ringte du helsestasjonen/jordmor og fikk først time i uke 24?
 
Forrige svangerskap var jeg hos lege uke 12 og jordmor uke 16. Første timen er oftest bare en samtale, hvor man også kan komme med alt av spm man måtte ha og avhengig av hvilken uke man er i lytter de kanskje også etter hjertelyd. Jeg måtte ringe helsestasjonen og fortelle at jeg var gravid selv og da satte de opp timen, jeg ringte når jeg var 12 uker. Deretter var jeg kun hos jordmor, uke 20, 24, 28, 32, 36, 38, 40 og så var det satt opp i uke 41 (overtid), men den trengte jeg heldigvis ikke ;) Det er valgfritt om man vil gå til lege, lege og jordmor eller kun jordmor i svangerskapet, kanskje med unntak av den første timen hos lege. Blodprøve må man ta hos lege ila svangerskapet, men trenger ikke time av den grunn. Min lege praktiserer blodprøve i uke 14, når jeg var der i uke 12 gjorde hun det bare klart slik at jeg kunne komme innom i uke 14 for å ta den og gå igjen. Det er gjerne de samme kontrollene enten man går til jordmor og lege eller bare en av dem, blir ikke dobbelt opp om man går til begge, men annahver. Annerledes om man følges opp ekstra, selvfølgelig.

Denne gangen har jeg blitt fulgt opp av lege pga plager i svangerskapet, så nå har jeg ikke time hos jordmor før uke 20. Samme uke som oul, så helt uavhengig av den..

Ringte du helsestasjonen/jordmor og fikk først time i uke 24?

Takk for god informasjon! :)
Jeg ringte til helsestasjonen og da fikk jeg beskjed om at jeg skulle få et brev i posten ang time i uke 24 - ingenting er satt opp enda og jeg har enda ikke fått brevet om timen..
 
Jeg ringte jordmor når jeg var ca 8-9 uker for å bestille time, da vi har jordmor bare to dager i uka her må man ha god tid ;)
Da fikk jeg time til ca uke 12-13, men den timen gikk skeisen så jeg har bare vært til jordmor en gang å det var ca uke 16 :) nå er det oul som venter på onsdag å så jordmor igjen 4. Nov. Da er jeg 22+4 :)
 
Back
Topp