jordmor time

Var hos legen i uke10. Der fikk jeg graviditetskortet, tok blodprøve og leverte urinprøve. Legen henviste meg til ul den 20 januar. På papiret står det at neste time er hos jordmor i uke 16. Men siden det er midt i jula så blir det over nyttår

Jeg skal ikke til jordmor før etter o.ul. Men jeg har vært til svangerskapskontroll hos legen :) Var mest praktisk å begynne der pga blodprøver og sykemelding.

Jeg måtte nesten krangle meg til en time hos legen med sekretæren der før jeg var 12 uker, men jeg har mistet en tidligere så jeg sa jeg SKULLE ha en time før og fikk en i uke 9. Jeg ville bare vite at det var liv der og at de skulle måle HCG og progestron blant annet. Da jeg kom til legen så skulle han sende henvisning til Riksen for ul og fosterdiagnostikk. Dette sa han ville skje i uke 11/12 hvor de ser etter avvik på ul og tar blodprøve av meg for en risikoanalyse. Dette pga min alder (38). Ergo syntes jeg det var desto merkeligere at sekretæren skulle være så vanskelig med å gi meg time når dette er noe de tydeligvis gjør med alle som er i den alderen..

Jeg måtte nesten krangle meg til en time hos legen med sekretæren der før jeg var 12 uker, men jeg har mistet en tidligere så jeg sa jeg SKULLE ha en time før og fikk en i uke 9. Jeg ville bare vite at det var liv der og at de skulle måle HCG og progestron blant annet. Da jeg kom til legen så skulle han sende henvisning til Riksen for ul og fosterdiagnostikk. Dette sa han ville skje i uke 11/12 hvor de ser etter avvik på ul og tar blodprøve av meg for en risikoanalyse. Dette pga min alder (38). Ergo syntes jeg det var desto merkeligere at sekretæren skulle være så vanskelig med å gi meg time når dette er noe de tydeligvis gjør med alle som er i den alderen..

Huff, de som sitter i resepsjonen er alltid så frekke!!

Ja denne dama var det. Men ho som vanligvis er der er en helt annen sak. Hun er ordentlig og veldig profesjonell. Men legekontoret har blitt større og fått inn flere som sitter i resepsjonen, men jeg kommer nok til å ta det opp med legen min for det var rett og slett uhørt spør du meg..

Fikk time hos jomor når jeg er 12 pluss 4.

Det er vel kommet noen nye regler som sier at dersom det ikke er noe unormalt skal man ikke inn til første kontroll hos legen før uke 12. Dette fordi de skal ta blodprøver som viser om man danner antistoffer mot barnet, og disse blodprøvene vil de helst vente med til uke 12. Sånn forklarte min lege det iallfall.
Jeg fikk første time hos jordmor i uke 16.

Back
Topp