Jordmor eller lege for oppfølging?

Har bestilt legetime. Skrev at jeg ønsket time i neste uke for da er jeg 8 uker på veg, men jeg funke ikke førnokko 3 uker… da er jeg 10+6 uker på veg. Er ikke det litt sent for første legetime eller?

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, og er litt skeptisk til jordmoren her jeg bor fordi jeg har ført så mye negativt om henne (brudd på taushetsplikt flere ganger og vektstigmatisering). Første gang jeg ble gravid ringte jeg derfor til legekontoret, men fikk da beskjed om at jeg måtte ta kontakt med jordmor og ikke legen..

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, og han har fulgt meg opp etter jeg har mistet to ganger før. Så han kjenner meg godt, og tar seg god tid og er veldig lyttende og hyggelig. Så jeg tror at jeg hovedsakelig kommer til å gå til han. Bestilt time hos han når jeg er 8+0.

)Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, og er litt skeptisk til jordmoren her jeg bor fordi jeg har ført så mye negativt om henne (brudd på taushetsplikt flere ganger og vektstigmatisering). Første gang jeg ble gravid ringte jeg derfor til legekontoret, men fikk da beskjed om at jeg måtte ta kontakt med jordmor og ikke legen..
Legen skal følge deg opp om du ønsker det! Det har du rett til, så du må bare si at du heller ønsker å gå til legen. Ingen plikt å ta kontroller hos jordmor. Er faktisk ingen plikt til å gå til verken jordmor eller lege i svangerskapet selv om det er anbefalt.
Utover det, så kan det være greit å gå til jordmor litt lengre ut i svangerskapet da de sitter på litt annen og meget relevant kunnskap om føding som ikke fastlegen har. (Ikke mange som føder hos fastlegen :hilarious: ). Men om du ikke ønsker det og ikke har kjemi/tillit til jordmor så bare si at du heller vil tilfastlegen.
Jeg vurderte det sist da både jeg og samboer hadde elendig kjemi med jordmor, men her løste vi det med at jeg fikk gå til en annen på en annen helsestasjon i kommunen.

OnlineBooket første ledige time hos fastlegen, som er noen uker frem i tid. Holder det med en vanlig legetime til første kontroll?

OnlineBooket første ledige time hos fastlegen, som er noen uker frem i tid. Holder det med en vanlig legetime til første kontroll?

Jeg presiserte at det var første svangerskapskontroll, men det ble satt av kun 15 min uansett. Men jeg måtte møte opp ei stund før for å ta blodprøver/levere urinprøve på laben på legekontoret før selve timen.

Gikk til jordmor hele første svangerskapet. Tok kun det "obligatoriske" hos legen.
Fikk tildelt samme jordmor denne gangen og tenker gjøre likt nå.

Har bestilt legetime. Skrev at jeg ønsket time i neste uke for da er jeg 8 uker på veg, men jeg funke ikke førnokko 3 uker… da er jeg 10+6 uker på veg. Er ikke det litt sent for første legetime eller?

Blodprøvene skal vel ikke tas før uke 10-12.
Hvis du ønsket time for å bare snakke, ville jeg tatt kontakt med jordmor eller ringt legekontoret og fortalt det.

Har veldig god kjemi med fastlegen min, men tenker i utgangspunktet kanskje jordmor da de jo er spesialister på akkurat dette. Jordmor blir også nærmere. Men alt med forbehold om god kjemi med JM, da.

Har en fantastisk lege, og tror jeg kommer til å velge fastlege de fleste gangene fremfor jordmor :)

Fått time til jordmor i sv.uke 16. Må vel ordne meg en time til lege mellom da. Siden jeg skal til lege i uke 8. Blir mange uker i mellom.

Har legetime 13.03 i utgangspunktet for noe annet, men kommer jo til å sjekke graviditeten også. Har prøvd å få time hos jordmoren jeg hadde på slutten av forrige svangerskap. Å håper jeg får gå til henne selv om jeg ikke «hører» til der. :facepalm:

Last edited:
Kommer til å ta gravid-kontrollene hos jordmor og medisinske kontroller hos legen (har hypotyreose som skal følges med hver 4 ukeish) i tillegg har jeg noe oppfølging hos gynekolog - iallefall til å begynne med :)

Jeg presiserte at det var første svangerskapskontroll, men det ble satt av kun 15 min uansett. Men jeg måtte møte opp ei stund før for å ta blodprøver/levere urinprøve på laben på legekontoret før selve timen.
Tusen takk for svar! jeg presiserte også det da jeg booket, så håper det ordner seg :)

Mista fastlegen å står på venteliste til ny, så jeg vurderer å ta mesteparten til jordmor
Samme her :-) gikk til lege forrige gang og var fornøyd med det, føler meg veldig trygg på fastlegen, og syns det er så rart å skulle dele så mye med en person for en kort periode som man har oppfølging hos jm. Fastlegen er jo der etterpå også ::-) meeeen, nå har jeg ikke noe valg og føler meg litt mer kjent i terrenget, så tror det går fint med jordmoroppfølging ;-)

Sist svangerskap gikk jeg mest til jordmor, men var innom legen innimellom. Legen min har ultralyd, så i starten av svangerskapet har jeg syntes det vært fint å gå til henne! Jordmor har dog mye bedre tid, så det føles mer riktig å ta litt ordentlig samtaler der

Veldig usikker på kva eg skal gjer denne gangen. Fått ny lege, som eg ikkje har møtt enda. Dame som er yngre enn meg.
Jordmora i mitt området er det litt halvkleint med (dama er fantastisk), då eg har yngste barnet i barnehagen. Forgje graviditet var i nedstenginga blant anna, og når me opna opp igjen hadde eg eldste barnet hennes, og leverte urinprøve over gjerdet når ho leverte barnet:cool:.

Har bestilt legetime som første time, og då er eg 12+2. Så håper henvisninga til TUL går fort

Veldig usikker på kva eg skal gjer denne gangen. Fått ny lege, som eg ikkje har møtt enda. Dame som er yngre enn meg.
Jordmora i mitt området er det litt halvkleint med (dama er fantastisk), då eg har yngste barnet i barnehagen. Forgje graviditet var i nedstenginga blant anna, og når me opna opp igjen hadde eg eldste barnet hennes, og leverte urinprøve over gjerdet når ho leverte barnet:cool:.

Har bestilt legetime som første time, og då er eg 12+2. Så håper henvisninga til TUL går fort
Det gjør ikke noe at hun er yngre? de som er unge og nyutdannede er jo veldig redde for å gjøre noe feil, så da blir jo ting dobbelt og trippeltsjekket, tenker du er i veldig gode hender :)

Back
Topp