Jordmor eller lege for oppfølging?

Solfrøkna

Betatt av forumet
Jeg har hatt god oppfølging med jordmor ved mine to første svangerskap. Ønsker i utgangspunktet oppfølging av jordmor også nå, men er litt usikker, og lurer på om jeg skal gå hos lege? Hvilke erfaringer har dere?

Jeg har hatt god oppfølging med jordmor ved mine to første svangerskap. Ønsker i utgangspunktet oppfølging av jordmor også nå, men er litt usikker, og lurer på om jeg skal gå hos lege? Hvilke erfaringer har dere?
Jeg gikk til begge forrige svangerskap og det vsr veldig greit. Denne gang hadde fastlegen helt sinnsykt lang ventetid så tar vertfall første kontroll hos jordmor så får vi se hvordan det blir videre :)

Jeg foretrekker jordmor, så går kun til fastlegen når det må taes blodprøver og slikt :)

Sniker her og (kjeder meg visst?) legen har ikke så god tid som jm, i alle fall ikke her, så jeg pleier ta kontroll med blodprøver hos fastlege, og evt oppfølging mtp sykemelding; resten hos jm. :)

Kan være lurt å ha ekstra kontakt med lege om kjemien med jm er dårlig, eller om du har medisiner du går på. Jordmor er dog gjerne mer oppdatert på informasjon mtp svangerskap. Legene har såvidt snøring på hvilke blodprøver som skal taes :bag: :bag: :angelic:

Jeg vet ikke helt enda. Starter med Gynokolog og tar det derfra. Vil evt. til JM men fikk beskjed etter jeg fikk forrige at jeg skal følges opp av spesialhelsetjenesten fra starten. Men tipper jeg må til fastlegen for blodprøver å sånn.

Jeg har gått til både lege og jordmor og er veldig fornøyd med det, da jeg føler de er spesialisert på forskjellige ting. Har derfor vurdert at for meg så er det midt i blinken å gå til begge.

Blir å ta det meste hos jordmor, legen er skikkelig utdatert og har heller ingen tid så føler deg mest i veien :rolleyes:

Har en annen lege nå enn sist som jeg føler meg tryggere på, så kommer nok til å ta en kontroll hos han og resten hos JM. Blir nok også oppfølging av spesialisthelsetjenesten i form av samtaler og evt ks. Tror hvertfall jeg skal søke ks.

Jeg kommer til og bytte litt på, tenker jeg. Hovedsaklig jordmor.

Var hos lege i går. Skal tilbake om 2 uker i uke 8. Så blir det TUL og tenker jordmor blir neste kontroll da :happy:

Kan jordmor henvise til TUL og evt NIPT test, eller må man ta det via fastlegen? I så fall vil det vel være best med fadtlege på første kontroll? :)
5+0 i dag- tenkte å vente et par uker før jeg tok kontakt.. men så er det kanskje ventelister? :)

Kan jordmor henvise til TUL og evt NIPT test, eller må man ta det via fastlegen? I så fall vil det vel være best med fadtlege på første kontroll? :)
5+0 i dag- tenkte å vente et par uker før jeg tok kontakt.. men så er det kanskje ventelister? :)
Første svangerskapskontroll her i kommunen skal hvertfall foregå hos fastlege mtp blodprøver og henvisning. Kan hende det er annerledes j andre kommuner.

Jordmor hovedsakelig. Første kontroll hos lege.

Første svangerskapskontroll her i kommunen skal hvertfall foregå hos fastlege mtp blodprøver og henvisning. Kan hende det er annerledes j andre kommuner.
Høres jo logisk ut det. Ble du henvist til TUL når du var hos lege i går allerede?

Høres jo logisk ut det. Ble du henvist til TUL når du var hos lege i går allerede?
Nei, men tok blodprøvene og fikk utdelt infoskriv og 3 uringlass. Han ba meg bestille time om 2 uker så fyller vi ut skjema og henviser til TUL. Er da 8 uker.

Her gjør jordmor alt, ikke behov for å gå til lege.

Jeg var hos jordmor, da jeg kom kjappere inn der enn til legen (hadde først fått time der på fredag). Hun har allerede booket NIPT test og satt opp ny time til blodprøver. Så jeg kommer nok bare til å gå til jordmor om ikke noe skulle dukke opp underveis som krever lege.

Ved første svangerskapet startet jeg med å gå til både lege og jm, men fant veldig fort av at jeg foretrekker jm. Den legen som jeg da hadde hadde lite tid til å svare på spørsmålene til en usikker første-gangs mor.

Byttet da legen og hadde mest oppfølging med fastlege (og hennes mor som var vikar for henne i et stund ) i andre svangerskapet. De var fantastiske!

Nå i tredje svangerskapet tenker jeg at jeg skal ha litt oppfølging av legen og litt av jm, bare fordi.

Back
Topp