Jeg jobber til vanlig 90% som sykepleier i tredelt turnus, men har nå gradert sykemelding og jobber kun 50%. Vi har hatt det ekstremt hektisk på jobb og sliter også periodevis med underbemanning på vakter sånn at kommentarer som "vi har ikke kapasitet til flere sykemeldinger" og "nå MÅ vel folk snart bli ferdige med influensa og omgangssykesesognen" har vært dagligdagse. Blir nedringt med spørsmål om ekstravakter og forskyvninger og samvittigheten har gnagd. Vi har mange tunge pleiepasienter for tida så bekkenet knakte, korsryggen verka og jeg hadde dårligere gangfunksjon enn en del av pasientene.. jeg har fått tilrettelegging så jeg slipper nattevakter, men det reulterer i at jeg har fulle uker, bl.a én fridag på en 12 dagers periode. Jeg var helt utkjørt etter jobb og orka ingen verdens ting ut over jobb, var ikke sosial, kjæresten fikk null oppmerksomhet, huset fløyt i rot og skit jeg ikke orka vaske og rydde etc.. På jordmorkontroll forrige tirsdag fikk jeg kommentar på at jeg halta, og spørsmål om "hvordan går det egentlig med deg?", da knakk jeg helt sammen for jeg var så sliten at jeg ikke huska hvilken svangerskapsuke jeg var i en gang. Jordmor marsjerte inn til fastlegen min vegg i vegg og gikk ikke derifra før hun hadde fått sykemelding og henvisning til fysio. Fikk krangla meg til 50% jobb for jeg har ikke ro i rumpa til å bare gå hjemme, og det kan bare ikke sammenlignes med sånn det var i 90%. Jeg er et nytt menneske igjen, og selv om bekkenet verker så klarer jeg å fungere i hverdagen, jeg sover om nettene og har overskudd til både kjæresten og sosialliv. Jordmor sa så fint til meg at: jeg skjønner at du er en sånn flink pike med høy arbeidsmoral og yrkesstolhet, men akkurat nå, i disse få månedene her så er det kun én jobb du skal være flink til, og det er å lytte til kroppen din og ta vare på deg selv og hun du bærer i magen. Det er INGEN som kommer til å takke deg for at du sliter deg ut! Tror det er viktige ord for mange av oss, for nei- graviditet er ingen sykdom, men det er en unntakstilstand i kroppen.