Islam og julesanger!

Jeg er ikke for slike statuser selv, men alikevel er jeg enig i mye av det som kommer frem i akkurat denne. Denne statusen bunner uti at en elevorgansiasjon har kuttet julegudstjeneste ved en skole for å ikke eksludere elever. De som ønsker å gå i julegudstjenesten må søke om å få gå! Jeg syns det er helt feil å gå inn og fjerne slike tradisjoner som ligger utrolig mange år tilbake pga at vi nå har en stor økning i muslimer og andre troende! Her er det slik at om noen ikke ønsker å delta pga religion så er dette helt greit og de blir igjen i bhg/skole når resten er på felles julegudstjeneste. Og JEG mener at det er akkurat slik det bør vere, for det er slik det ALLTID har vert. Jeg vil se et muslimsk land som hadde kuttet bønner eller andre ting i moske pga stor innvandring av kristne. Det er jeg rimelig sikker på ALDRI hadde skjedd! Tanten min er gift med en muslim og vi har hatt noen ganske heftige diskusjoner på dette med kristendom og islam. Han mener at VI skal ta alle hensyn, men mener også at kommer vi til muslimske land så er det fremdeles VI som skal ta hensyn for islam er viktigere enn kristendommen. Da smeller det litt i alle bauer og retninger for meg altså! For jeg tror faktisk det er langt flere som tenker slik enn at det bør gå begge veier ;)
Men du sier det jo selv at det er en elevorganisasjon som gjorde dette, faktisk ikke de som tror på islam. Dette er jo en stor feil av skolen å gjøre og har ikke noe med de muslimske unger eller foreldre ved skolen. Selvsagt burde de feire jul med juleavslutning og lignende!
Mine barn vil kun bli fritatt gudstjeneste så lenge de ikke absolutt vil gå! Og vi er da en muslimsk familie

Barnehagene skal formidle religioner og livssyn. Det skal ikke forkynnes, men ulike høytider skal faktisk markeres - både kristne og andre. Jeg hadde faktisk hørt med barnehagen hvordan de arbeider med fagområdet "etikk, religion og filosofi", som står i rammeplanen, pkt 3.5...

Forøvrig synes jeg statusen i det første innlegget er noe vrøvl fra ende til annen. Jeg har ALDRI hørt om en eneste muslim som "kommer her og forteller meg at jeg ikke kan spise svin". Det blir liksom bare for dumt, og fullstendig useriøst. Jeg hadde - HELT seriøst - slettet en person fra min venneliste hvis den dukket opp på min vegg. SÅ dumme venner nekter jeg å ha.
Dessverre så var det familie :( hadde det hvert en venn ville personen blitt slettet veldig fort! Jeg kommenterte også men fikk ikke noe svar, kanskje ikke så rart!

For å snu det litt på hode. Hva ville muslimene sagt om vi kom til deres land og nektet de utfør sine tradisjoner som omhandler religion...
Jeg er ikke noe imot mulimer eller andre, men jeg synes det er for dumt at vi skal slutte med tradisjoner vi har hatt i mange, mange år. Det er faktisk litt av Norges historie. Det må da være rom for litt av alt.
Selv om barna lærer litt om Jesus så vil det jo ikke si at de blir prakket på kristendommen.
Jeg håper mitt barn kan få lære litt om alle religioner og om hvordan de feirer jul eller hva det måtte være.
Det er ikke rart at våre barn får et negativt syn på f.eks hinduismen eller kristendommen når vi som foreldre har en så negativ holdning til det.
Jeg vil at mitt barn skal lære seg å respektere folk uavhengig av hvilken tro de har. Vil ikke at hun skal dømme folk etter hvilken tro eller bakgrunn de har.

De hadde nok blitt rasende! Men jeg som muslim blir rasende på de som mener at vi ikke kan feire jul! For selvsagt kan vi det!

Vi kan tilogmed synge julesanger!

Ang. dette med julegudstjeneste, så tenker jeg at det jo kunne ha vært som et tilbud til de som ønsket det?

Og jeg mener at vi kan løse det hele rettferdig på flere måter.
Et alternativ kan jo være å fortsette sekulariseringen og si at skolen skal være fullstendig fri for religion og feiring av disse, bare med læring OM religion i faget RLE. Det vil jo kunne løse en del problemer da, men her blir det vel mest oppstuss blant nordmenn som blir sinte fordi de må tilpasse seg samfunnet vi faktisk HAR... Det blir vel nok feiring hjemme osv, men vi må vel absolutt insistere på at barna våre opplever den samme kosen som vi husker fra skolen. ;)

Et annet alternativ kan jo være som noen nevnte, at man feirer andre religioner også i skolen, noe som jo er fint både for de elevene som tilhører den aktuelle religionen, og for resten av elevene som kan lære uten at det bare blir en forelesning, men noe de kan oppleve. Hvis man gjør det på denne måten forventes det jo også at de som tilhører andre religioner deltar på julefeiringen i skolen, i den grad de syns de kan det. Da kan man jo tilpasse skolefeiringen til dette da. Man burde klare å finne en felles linje for skolen eller på landsbasis som innebærer kos uten at det ekskluderer. Og kanskje kunne jula hatt LITT mindre fokus i skolen?

I barnehagen til største hadde de vært i kirka i dag, da hadde alle barna vært der. Både de "kristne" og muslimene. De hadde spist boller, drukket saft og sunget julesanger. De som ikke ønsket at barna ikke skulle delta kunne gi beskjed til personalet så hadde de funnet på noe i barnehagen for dem. Men alle barna deltok. Torsdag blir det Lucia feiring, og alle barna skal delta. De har adventsstund om morgenene, hvor alle barna deltar. Om det er noen foreldre som ikke ønsker at barna skal delta på det lager de ansatte andre aktiviteter for de barna.
Selv ønsker jeg å vite mer om både den ene og andre religionen, og dette ønsker jeg at barna mine skal lære. I barnehagen er de veldig opptatte av at de skal lære om religionene til hverandre. :)

Vi spiser heller ikke svin. Men,kjøper kylling/kalkun medisterkaker og pølser.

Er jo kjempe godt ! :D

Medisterkaker er jo laget av svinekjøtt. Nå vet jeg ikke hvilke type pølser du mener, men så og si alle pølser har vel svinekjøtt i seg?

Vi feirer ikke jul, og barna mine er ikke med på å synge julesanger med religiøst innhold, men skolen er helt ok med det, og legger til rette sånn at det ikke skjer, det går helt fint. Her i huset er det totalt julefritt, og vi koser oss heller med andre ting. I går kjøpte vi Nexus7 til guttungen, og i dag lag-drakt og noe andre klær til eldste jenta. I morgen skal lillemor og jeg ut og kjøpe ZhuZhupets og Barbie.

Medisterkaker er jo laget av svinekjøtt. Nå vet jeg ikke hvilke type pølser du mener, men så og si alle pølser har vel svinekjøtt i seg?
Det finnes kalkunmedister og kalkunpølser.

Da jeg gikk på barneskolen lærte vi om andre religioner og feiret av og til med de. Nå får jeg vondt i magen av å tenke på julen, hvordan kommer ting til å bli framover? Leste en plass at et borettslag brukte 60 000 kr på å feire Id, men nektet å bruke noen få 1000 på et juletre. Jeg er redd for å bli trangsynt og rasistisk,for jeg ønsker å beholde den norske julen men det ser ut som alt handler om å ta hensyn til muslimer for tiden (om det stemmer vet jeg ikke, men det er slik det blir framstillt i alle fall). Hensyn er fint det, men hvorfor ikke inkludere andre religioner heller enn å kutte ut gamle tradisjoner? Jeg blir støtt av at mine gamle tradisjoner skal kuttes ut for å ta hensyn, de skader ingen.
Jeg innrømmer det, jeg er redd for framtiden. Er dette begynnelsen på noe større, eller er vi på vei til å bli mer inkluderende? Jeg vet ikke, men jeg vil feire med julesalmer og nisser og juletre!

De hadde nok blitt rasende! Men jeg som muslim blir rasende på de som mener at vi ikke kan feire jul! For selvsagt kan vi det!

Vi kan tilogmed synge julesanger!
DEN fatwaen der kunne jeg tenkt meg å lese. Har du henvisninger til Hadith og Koran-vers om dette? Hadde vært morsomt å lese hvilke beviser som legges til grunn for en sånn fatwah.

Fy Faen du er så barnslig
er det mulig å skrive noe sånt?
synes det er respektløs å skjære alle over en kam.
Moren min ber 5 ganger om dagen og vi har juletre og kjøper gaver til venner og familie
vi synes det er koselig med jul, vi ferie på en annen måte enn dere..men synes det er så koselig
så synes ikke du skal gå å tenke at alle tenker på samme måte som en person..
du kan ta det opp med vedkommende der og da som synes jul er skummelt osv..
ta deg sammen å bli voksen..

DEN fatwaen der kunne jeg tenkt meg å lese. Har du henvisninger til Hadith og Koran-vers om dette? Hadde vært morsomt å lese hvilke beviser som legges til grunn for en sånn fatwah.
Det viktigste er intensjonen, det er ikke noe problem å feire jesus sin fødsel, han er en stor profet selv i Islam, for eksempel feiringen av 'ashoraa' i Islam.
Vet du hva ashoraa er? Det er dagen Allah reddet moses ifra faraoen, og moses er de jødiske sin store profet og vi feirer denne dagen.
Vis vi skal feire noe om jula så skal vi kun feire den store karakter og profeten Jesus, vi vet han er en stor profet ifra Allah.
Vi kan se forskjellen på hvilke julesanger er normalle sanger og hvilke er opphøyende for kristendommen, der det sår at Jesus er guds sønn, og det er sanger vi vet er haram og ikke burde bli synget, men sanger som Du glitrende tre god dag har ikke dette som innhold, men mange andre julesanger.

Du vil se noe ifra koranen eller hadiths som gjør det å feire jul halal, hva med å heller finne noe som gjør det haram!
Vi har prøvd å undersøke dette og det vi har kommet frem til er at det ikke er haram.

Men vi feirer jo ikke noe på Ashura, vi faster jo bare. Hva med hadithen fra Profeten Mohammed, hvor han påpekte at vi bare har de to Eid, pluss fredager, som våre dager?

Livet består av vanskelige valg hele tiden. Kanskje spesielt for oss som har familie som ikke er muslimer. Vi har ingen muslimsk familie, på noen sider... Og vi må svelge kameler mothårs både titt og ofte. Men det går på de små tingene. At guttungen fikk pizza med pepperoni hos svigers, og de bare flytta på pølsebitene At lillemor leser i BarneBibel med bestemoren (min manns mor, min mor hadde aaaaldri gjort det).

Vi blir testet hele tiden. Dette samfunnet er fult av prøvelser for oss som vi må holde oss vekke fra. Noen velger å ta de kampene som virkelig teller, mens andre forsøker å gape over alt med en gang. Det er litt som med barneoppdragelse, vi må også oppdra våre nærmeste en gang til, fordi vi er ikke den vi en gang var, selv om vi er den samme for dem.

Mine foreldre har alltid vært veldig enig i at de oppdro Sølva, så ble jeg Nabila, men alle må heller lære seg å finne den nye komboen, Sølva Nabila, og bli kjent med henne på nytt, om dere ser hva jeg mener. Og Sølva feiret jul. Nabila ville være heeelt i mot det. Men Sølva Nabila valgte å ta imot gaver til ungene men heller la dem åpne dem den dagen pakken kom i posten, som regel lille julaften...

Etter noen år som småbarnsmor, så valgte jeg bort julefeiringen. Fordi jeg så hva det gjorde med mine barn. Ikke alle barn er like, så det er ikke sikkert at andre trenger det samme kanskje, men mine barn ble veldig preget av julen. Jeg valgte å ikke være hjemme på julaften de to siste gangene, da var jeg på asylmottaket med de andre muslimene og dro rundt på besøk og spiste god mat og koste meg med nye og gamle venner...

Nå bor jeg langt fra familie, men orker ikke reise opp og ned på en uke eller to, jeg velger heller å være der lenger om sommeren, fordi da kan vi kose oss dobbelt så lenge. Men om familien min hadde bodd her, hadde de enten fått komme hit til ett hjem uten julepynt, men god mat skulle de da få, for all del.

Ashoraa blir jo markert, tilogmed feiret, selv om det "bare" er å faste!
Hvor står den hadithen? For jeg kan nemlig ikke finne den.

Vi skal ikke feire jul med alkohol, ribbe eller dans! Vi skal feire jul med å være med min familie! Det viktigste med julen er familie bånd og kjærlighet til medmennesker, vis noen lar alt bli om gaver så selvsagt er det ikke jul lenger men kun en kjøpefest!

Ashoraa blir jo markert, tilogmed feiret, selv om det "bare" er å faste!
Hvor står den hadithen? For jeg kan nemlig ikke finne den.

Vi skal ikke feire jul med alkohol, ribbe eller dans! Vi skal feire jul med å være med min familie! Det viktigste med julen er familie bånd og kjærlighet til medmennesker, vis noen lar alt bli om gaver så selvsagt er det ikke jul lenger men kun en kjøpefest!

Godt at noen skjønner at julen også består av familiebånd osv... :) Noen feirer jul pga kristendom, andre feirer jul ved å samle familien og spise god mat...

Faste er jo ingen feiring. Vi faster jo i Ramadan, men feirer etterpå. Hva shiaah gjør på Ashura er noe annet, med opptog, pisking og andre u-islamske momenter. Og man skal jo ikke markere Ashora med mer enn faste, man fester jo ikke, sånn som noen gjør på Profeten Mohammeds fødselsdag, på mawlid. Selv den feirer vi ikke.

Hadithen om de to Eid: Anas (r.a.a) said: Rasulullah (s.a.w) arrived to Al-Madinah when its citizens had two days as festivities (The Arabs had two days of festivities in pre-Islamic time). The Prophet (s.a.w) said: "What are those two days?" They said: "We used to celebrate them in pre-Islamic time." He said: "Allah has offered you two better alternative days, viz, Day of Al-Adha and Day of Fitr". [Abu Dawood].

Min familie har aldri hatt hverken alkohol, ribbe eller dans i julen... Foreldrene mine er totalavholds og vi hadde asylsøkere hjemme på julaften fra jeg var 10-11 år gammel, så ingen ribbe da...

Back
Topp