Islam og julesanger!

Shadow

Juni12s aktive
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberbarna 2021♡
Fant denne på facebook

Muslimer og andre som blir støtt over julesalmer og juleavslutninger i skolene!!!! Skjerp dere!! Dette er ikke synd, vi har gjort dette i generasjoner!! Hvordan kan dere forvente at vi skal respektere dere og deres tradisjoner, når dere ikke respekterer oss og våre tradisjoner?? Har kun en kommentar.. Du/dere HAR VALGT
FEIL LAND !! Vi er Norske og vi er stolte av det, OG vi feirer jul!!!! Synes at
alle som er enige skal kopiere og dele. Tenk hvis våres barn ikke kan synge jule salmer, fordi muhammed ikke tillater det!! Det må ikke skje......! Selv ikke-kristne synger og har sunget julesalmer et helt liv, det kommer vi til å fortsette med!! Og en ting til: Nekt meg å spise svinekjøtt ( ribbe,koteletter,sylte,svinesteik og annet )...For Guds skyld: Prøv å nekt meg det da blir det leven!

Husker det var lignende i fjor og lurer på hva dere tenker om dette?

Jeg er da muslim, min mann er også muslim og vi skal til min vanlige norske familie og feire vanlig norsk jul!
vel og merke uten julesanger der det blir nevnt at jesus er guds sønn (er ganske mange julesanger uten)
Og vi skal ikke spise svin men kalkun.

Blir ganske irritert når dette skal florere rundt på facebook uten fakta kun synsing! Det at kanskje noen få muslimske syns dette er forferdelig vel jeg vil gjerne høre ifra DEM hvorfor istedenfor å spre rykter og hat uten grunn!!!

Leste den samme statusen i sted. Tragiskt.
Jeg er agnostiker og minmann er en ikke praktiserende muslim.
Men,vi feirer da jul for det :)
For oss handler det om koselig familietid <3

Vi spiser heller ikke svin. Men,kjøper kylling/kalkun medisterkaker og pølser.
Er jo kjempe godt ! :D

Folk må få lov til å spise det de vil,pluss at det er lite fakta i det ovennevnte..Blir kvalm av slike folk! Uff!
Syntes ikke muslimer er noe dømmende,heller norske folk som ikke er troende?

Leste den samme statusen i sted. Tragiskt.
Jeg er agnostiker og minmann er en ikke praktiserende muslim.
Men,vi feirer da jul for det :)
For oss handler det om koselig familietid <3

Vi spiser heller ikke svin. Men,kjøper kylling/kalkun medisterkaker og pølser.
Er jo kjempe godt ! :D

Folk må få lov til å spise det de vil,pluss at det er lite fakta i det ovennevnte..Blir kvalm av slike folk! Uff!
Syntes ikke muslimer er noe dømmende,heller norske folk som ikke er troende?
Jeg ble veldig glad da jeg kunne slippe den tradisjonelle julematen ;) hehe ribbe har aldri hvert noe for meg!

Men ja veldig lite fakta! husker at i fjor så var det noe problemer ang juleavsluttning og lignende men etter hva jeg husker var mye av det bestemt av skolens styre uten at det var mange muslimske som sa noe om det!
I islam så er jo jesus en profet :) og en skal da kunne feire fødselen til en profet :) Også er det en kjempe fin og koselig høytid

Helt enig :) Bare så forbasket irriterende når folk ofte skal slenge så mye dritt syntes jeg! Hehe

Helt enig :) Bare så forbasket irriterende når folk ofte skal slenge så mye dritt syntes jeg! Hehe
Blir irritert jeg også :)
Men mest fordi det dem skal slenge dritt om er ting de ikke vet så mye om :)

Sant :) Forresten så blir datteren min kalt Amina i Libya hehe.. Liker det navnet,men for sent å bytte nå :)

Sant :) Forresten så blir datteren min kalt Amina i Libya hehe.. Liker det navnet,men for sent å bytte nå :)
Mina er jo også et fint navn da :)
Jeg var så heldig at jeg snublet over det navnet i en bhg! Ellers hadde hun vel hvert navnløs tror jeg ;)

Jeg syns det er barnslig å skrive det slik som det der, det er jo bare respektløst og å yppe til bråk. Jeg er enig i en del av det som står der, men ikke måten det blir skrevet på. Det jeg tenker, er at det burde være greit at man synger julesanger som kanskje handler om Jesus, muslimene trenger jo ikke delta på de sangene. Er det krise at de hører på at de sangene blir sunget ved en anledning eller to? Alternativet er jo å fokusere på julesanger som handler om nisse, juletre, feiring, gaver og kjærlighet osv. Det finnes jo mange av det og, selv om det ikke er de mest tradisjonelle. Til skolebruk er jo det vel så aktuelt.

Hvem har sagt at vi ikke skal kunne spise svinekjøtt da? Hallo liksom...

Jeg syns det er barnslig å skrive det slik som det der, det er jo bare respektløst og å yppe til bråk. Jeg er enig i en del av det som står der, men ikke måten det blir skrevet på. Det jeg tenker, er at det burde være greit at man synger julesanger som kanskje handler om Jesus, muslimene trenger jo ikke delta på de sangene. Er det krise at de hører på at de sangene blir sunget ved en anledning eller to? Alternativet er jo å fokusere på julesanger som handler om nisse, juletre, feiring, gaver og kjærlighet osv. Det finnes jo mange av det og, selv om det ikke er de mest tradisjonelle. Til skolebruk er jo det vel så aktuelt.

Hvem har sagt at vi ikke skal kunne spise svinekjøtt da? Hallo liksom...
Ja er kun for å få bråk antar jeg, og egentlig kunne de vel holde seg for god til å skrive så mye om det i det hele tatt :)

Altså nå skal vi helst ikke høre heller, men hvis det er noen få anledninger i året så ser ikke jeg problemet :)
Og i skolen burde de ikke ha sanger om at jesus er guds sønn pga få tallet av kristne i den norske skole :) For som du sier så er det mange av de sangene også. sånn som du grønne glitrende tre god dag, eller bjelle klang, sonjas sang til julestjernen og ja lista er ganske lang egentlig :)

Og ja det med svinekjøtt er vel for å irritere på seg mest mulig folk igjen dessverre, og det verste er jo at folk tror på dette og deler det videre

Å skrive slikt synes jeg ikke noe om. Men jeg er litt enig i noe.
Jeg gledet meg som en liten unge til min sønn skulle gå lucia i barnehagen, tenne lys og synge tenn lys sangen. :p
Synge de nydelige julesangene som gir deg tårer i øynene osv.
Dette får altså ikke min sønn oppleve.
For barnehagen er religionsfri og feirer ikke jul på denne måten.
De har en kalender frem til 22 desember da snur solen. De har en lysfest ikke på lucia dagen. Og de synger ikke de nydeligste julesanger, de lærer ikke hvorfor vi feirer jul osv
Jeg synes vi kunne hatt godt å lært litt av hverandres religioner og kulturer. Hvorfor feirer muslimene ramadan, hva feirer jødene osv osv.

Jeg gledet meg som en liten unge til min sønn skulle gå lucia i barnehagen, tenne lys og synge tenn lys sangen. :p
De har en kalender frem til 22 desember da snur solen. De har en lysfest ikke på lucia dagen. Og de synger ikke de nydeligste julesanger, de lærer ikke hvorfor vi feirer jul osv
Jeg synes vi kunne hatt godt å lært litt av hverandres religioner og kulturer. Hvorfor feirer muslimene ramadan, hva feirer jødene osv osv.
vel min datter selvom vi er en muslimsk familie så kan jeg ikke se for meg at vi noen gang vil putte henne i en religionsfri bhg :) Vi syns det er viktig for henne å lære om begges tradisjoner og kultur :) Og jula er en stor del av det :)

Men er veldig enig i dette: Jeg synes vi kunne hatt godt å lært litt av hverandres religioner og kulturer. Hvorfor feirer muslimene ramadan, hva feirer jødene osv osv
Lærer man mer når man er yngre så tror jeg også at det vil bli mindre religions frykt, noe som jo hadde hvert veldig positivt :)

Det må da være mange måter å løse disse spørsmålene på.Kan vel ikke være værre enn at folk tar med egen mat sånn som eks.andre gjør når de har spesiell kost.Det må da være mulig å se etter løsninger?Hvorfor se etter problemer?Alle har vel rett til å ta fri fra skole og bh for å delta på spesielle høytidligheter fra sin relgion eller?Jeg er iallefall glad for at det enda er skolegudstjeneste her,og da deltar bh ogsåUngene,og foreldrene gjennom barnas skoleopplæring pr.idag lærer om alle religionene.Men personlig kunne jeg godt tenkt meg å møte andre kulturer for å lære om mat og kunst.

vel min datter selvom vi er en muslimsk familie så kan jeg ikke se for meg at vi noen gang vil putte henne i en religionsfri bhg :) Vi syns det er viktig for henne å lære om begges tradisjoner og kultur :) Og jula er en stor del av det :)

Men er veldig enig i dette: Jeg synes vi kunne hatt godt å lært litt av hverandres religioner og kulturer. Hvorfor feirer muslimene ramadan, hva feirer jødene osv osv
Lærer man mer når man er yngre så tror jeg også at det vil bli mindre religions frykt, noe som jo hadde hvert veldig positivt :)

Jeg tror også dette, det er altfor mye fremmedfrykt i landet vårt. Det er som at vi tror de radikale snakker for flertallet. Dette er jo synd, for de snakker for mindretallet :( ABB snakker iallefall ikke for meg, selv om han er etnisk norsk...

Jeg viste dessverre ikke at barnehagen var religionsfri. Dette kom som ett sjokk i fjor, og da hadde vi allerde gått i denne barnehagen i to år. Så her tenner vi lys hjemme og vi snakker mye om jula og hva den er for oss :) Min sønn tror jo at det er kun julenissen og gaver.. Hihi
Så mitt ønske er at vi kan begynne å lære av hverandre, da tror jeg (mulig jeg er naiv) at Norge blir ett bedre sted å bo :)

Jeg har to muslimske barn på avdelingen i barnehagen. Begge familiene der er positive til julefeiringen. Det er ting de ikke vil være med på, og det respekterer vi selvsagt :)
Sånne statuser på facebook er bare flaut!

Jeg har to muslimske barn på avdelingen i barnehagen. Begge familiene der er positive til julefeiringen. Det er ting de ikke vil være med på, og det respekterer vi selvsagt :)
Sånne statuser på facebook er bare flaut!

Enig. Jeg arbeider i en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf og vi har naturlig nok ekstra fokus på det kristne budskap ved julehøytida ( i tillegg til at vi selvsagt snakker mye om nissen og det kulturelle ved jula).Vi har også tidligere hatt muslimske barn hos oss til tross for den kristne paragrafen og det var aldri noe problem. Vi laget alternativ julemat til dem, og foreldrene ba om at barna ikke var med på samlinger der vi snakket om juleevangeliet. Det løste vi med å ha morgensamling med kristent innhold og nissesamlinger som alle var med på.

Sånne statuser er bare tragiske. Det er en vesentlig forskjell på å ikke ville delta i en religiøs høytidsfeiring selv og å ikke tåle at andre gjør det.

Jeg er ikke troende selv, men jeg har ikke problemer med å forholde meg til en religion av den grunn, måtte det være kristendom, islam eller andre.

Jeg er ikke for slike statuser selv, men alikevel er jeg enig i mye av det som kommer frem i akkurat denne. Denne statusen bunner uti at en elevorgansiasjon har kuttet julegudstjeneste ved en skole for å ikke eksludere elever. De som ønsker å gå i julegudstjenesten må søke om å få gå! Jeg syns det er helt feil å gå inn og fjerne slike tradisjoner som ligger utrolig mange år tilbake pga at vi nå har en stor økning i muslimer og andre troende! Her er det slik at om noen ikke ønsker å delta pga religion så er dette helt greit og de blir igjen i bhg/skole når resten er på felles julegudstjeneste. Og JEG mener at det er akkurat slik det bør vere, for det er slik det ALLTID har vert. Jeg vil se et muslimsk land som hadde kuttet bønner eller andre ting i moske pga stor innvandring av kristne. Det er jeg rimelig sikker på ALDRI hadde skjedd! Tanten min er gift med en muslim og vi har hatt noen ganske heftige diskusjoner på dette med kristendom og islam. Han mener at VI skal ta alle hensyn, men mener også at kommer vi til muslimske land så er det fremdeles VI som skal ta hensyn for islam er viktigere enn kristendommen. Da smeller det litt i alle bauer og retninger for meg altså! For jeg tror faktisk det er langt flere som tenker slik enn at det bør gå begge veier ;)

Generelt sett mener jeg at man ikke trenger kutte ut ting - julesanger, juleevangeliet, gudstjenester ol., men heller lage et alternativ til det for de som ikke kan eller vil være med. Alternativer bør det være, men for meg er det provoserende når sterke tradisjoner kuttes ut for å ta hensyn. Da tar man hensyn kun en vei!!
For meg var julegudstjenesten før ferien et høydepunkt. Følelsen og stemningen ved det var fantastisk! Nå dra ikke lenger den aktuelle skolen i kirka før jul! Ja, jeg provoseres, dette blir helt feil!

Barnehagene skal formidle religioner og livssyn. Det skal ikke forkynnes, men ulike høytider skal faktisk markeres - både kristne og andre. Jeg hadde faktisk hørt med barnehagen hvordan de arbeider med fagområdet "etikk, religion og filosofi", som står i rammeplanen, pkt 3.5...

Forøvrig synes jeg statusen i det første innlegget er noe vrøvl fra ende til annen. Jeg har ALDRI hørt om en eneste muslim som "kommer her og forteller meg at jeg ikke kan spise svin". Det blir liksom bare for dumt, og fullstendig useriøst. Jeg hadde - HELT seriøst - slettet en person fra min venneliste hvis den dukket opp på min vegg. SÅ dumme venner nekter jeg å ha.

Back
Topp