ipad/iphone til ett-to åringer...

Datteren vår har fiklet med min iPad siden hun kunne få tak i den.

Hun lærer så mye! Hun kunne telle til ti før hun var to. Telle til ti på engelsk før hun var tre. Nå er hun snart fire og kan hele alfabetet, alle fargene på engelsk (de har hun kunnet lenge) og mange andre engelske ord. Ordforrådet hennes er helt rått, og vi hadde ordentlige samtaler da hun var 1,5 år. Alle bhg ansatte var forbløffet over språket hennes :)

Det eneste som bekymrer meg er kroppsholdning. Ser av og til at hun blir litt vel bøyd i nakken og ryggen. Men vi passer på at det ikke blir for mye og at vi er aktive både ute og inne.

Vi lever i 2018 og iPad og lignende er en del av læringen. Men når det er sagt skjønner jeg ikke helt hva de skal med telefon så tidlig :)

Da sønnen min var liten så fantes det ikke iPad og smarttelefoner. Han kunne også telle til 10 før han var 2 år (det er forresten ikke unormalt) og kunne telle til 10 på engelsk før han var 3 også. Snakket flytende og tydelig i lange avanserte setninger når han var 2. Han kunne alle bokstavnavn og bokstavlyder da han var 2,5 år og begynte å skrive og lese korte ord da han var 3. Tenkt det - uten noen skjerm :eek: Tror jaggu ungen lærte i lek og samspill jeg...

Datteren min fikk se mye på skjerm fra hun var 1 år gammel. Hun hadde mye dårligere språk og utvikling på alle områder. Til tross for utelukkende stimulerende og pedagogisk riktige apper. Når hun derimot fungerte bedre i hverdagen og vi kunne fjerne iPaden mer og mer, så har leken og språket kommet seg bedre.


Så hva kan vi konkludere med? At i 2018 så må barna ha skjerm for å lære? Neppe :)

Han eldste er forresten nå snart 11 år og fikk ikke iPad før han var 5 (og aldri hatt sin egen). Han er langt framme på å bruke slikt.
 
Kan man ikke få ting til senere bruk?

Vi fikk bilstol i gave som ikke kunne brukes på nesten et år, er det galt og?

Jeg skriver jo det. Men hvorfor gir man gave ved 5 mnd. Kan man ikke heller vente til ungen blir eldre så man får en oppdatert verson? Hvis det var tiltenkt senere så tenker jeg det er ulogisk å kjøpe det nå, så jeg tror det er ment for bruk fra nå. Det kan jo ts svare på.
 
Utviklingen er jo skremmende. Men tenker jeg får være åpen for hva som skjer/passer oss. At små kan se på film på iPaden innimellom tenker jeg er helt greit, men spilling og egen iPad ligger mange år fram i tid. Telefon også.
 
Da sønnen min var liten så fantes det ikke iPad og smarttelefoner. Han kunne også telle til 10 før han var 2 år (det er forresten ikke unormalt) og kunne telle til 10 på engelsk før han var 3 også. Snakket flytende og tydelig i lange avanserte setninger når han var 2. Han kunne alle bokstavnavn og bokstavlyder da han var 2,5 år og begynte å skrive og lese korte ord da han var 3. Tenkt det - uten noen skjerm :eek: Tror jaggu ungen lærte i lek og samspill jeg...

Datteren min fikk se mye på skjerm fra hun var 1 år gammel. Hun hadde mye dårligere språk og utvikling på alle områder. Til tross for utelukkende stimulerende og pedagogisk riktige apper. Når hun derimot fungerte bedre i hverdagen og vi kunne fjerne iPaden mer og mer, så har leken og språket kommet seg bedre.


Så hva kan vi konkludere med? At i 2018 så må barna ha skjerm for å lære? Neppe :)

Han eldste er forresten nå snart 11 år og fikk ikke iPad før han var 5 (og aldri hatt sin egen). Han er langt framme på å bruke slikt.

Nå har jeg aldri ment eller skrevet at barn må ha skjerm for å lære. (Men jeg vet at datteren min har lært mye av det.) Men mange av svarene i denne tråden oser av «alt var bedre før». Det er helt naturlig at barn driver med skjerm og teknologi når det er så stor del av hverdagen.

Poenget med posten min var at jeg gladelig hadde takket ja til en iPad til barnet mitt uansett alder.
 
Min bruker type aldri mobil eller ipad, kun om vi må. Feks på venterommet hos legen, for det er det minimalt med leker. 2,5 år gammel
 
Jeg har en sønn på straks 4 år og han har eget nettbrett som er vårt gamle nettbrett ipad som har ser tv på. Kun tv på NRK super eller leker med fantorangen app.
Jeg synes ikke små barn bør ha ipad, kan gjerne vente rundt 3-4 års alderen. De behøver ikke det nyeste heller. De kan heller arve noe gammelt.
 
Back
Topp