Datteren vår har fiklet med min iPad siden hun kunne få tak i den.
Hun lærer så mye! Hun kunne telle til ti før hun var to. Telle til ti på engelsk før hun var tre. Nå er hun snart fire og kan hele alfabetet, alle fargene på engelsk (de har hun kunnet lenge) og mange andre engelske ord. Ordforrådet hennes er helt rått, og vi hadde ordentlige samtaler da hun var 1,5 år. Alle bhg ansatte var forbløffet over språket hennes
Det eneste som bekymrer meg er kroppsholdning. Ser av og til at hun blir litt vel bøyd i nakken og ryggen. Men vi passer på at det ikke blir for mye og at vi er aktive både ute og inne.
Vi lever i 2018 og iPad og lignende er en del av læringen. Men når det er sagt skjønner jeg ikke helt hva de skal med telefon så tidlig
Da sønnen min var liten så fantes det ikke iPad og smarttelefoner. Han kunne også telle til 10 før han var 2 år (det er forresten ikke unormalt) og kunne telle til 10 på engelsk før han var 3 også. Snakket flytende og tydelig i lange avanserte setninger når han var 2. Han kunne alle bokstavnavn og bokstavlyder da han var 2,5 år og begynte å skrive og lese korte ord da han var 3. Tenkt det - uten noen skjerm Tror jaggu ungen lærte i lek og samspill jeg...
Datteren min fikk se mye på skjerm fra hun var 1 år gammel. Hun hadde mye dårligere språk og utvikling på alle områder. Til tross for utelukkende stimulerende og pedagogisk riktige apper. Når hun derimot fungerte bedre i hverdagen og vi kunne fjerne iPaden mer og mer, så har leken og språket kommet seg bedre.
Så hva kan vi konkludere med? At i 2018 så må barna ha skjerm for å lære? Neppe
Han eldste er forresten nå snart 11 år og fikk ikke iPad før han var 5 (og aldri hatt sin egen). Han er langt framme på å bruke slikt.