ipad/iphone til ett-to åringer...

Bie92

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg er litt bekymra over utviklinga blandt ungene for tida. Har en baby på 5 mnd og svigermor har allerede kjøpt henne en ipad. Jeg syns ungen burde være over 3 når hun begynner med ipad og iallefall iphone!! Svigermor mener ungen kan få iphone med fks. bare spill osv og at det er ikke noe stress. Ungene i hennes familie liker ikke å leke med leker selv om de bare er 2-4 år fordi de har både hver sin ipad og iphone... Bakgrunnen for at jeg er uenig er den store utviklinga i hjernen som skjer på denne tida (de 1000 første dagene i livet), vil heller at hun skal bruke tiden på å leke med ekte leker i 3D og ikke sitte å trykke på en skjerm i 1D. Hva mener dere? Jeg er veldig bevisst selv på mobilbruk og forsøker å være minst mulig på tlf når jeg er sammen med henne.
 
Eget nettbrett fikk de to elste mine til jul i år, da var de 8 og 6,5 år gamle. Yngste på to fikk ikke.

Hun får låne faren sitt og se litt barnetv på det. Hun spiller ikke ,men ser altså tv på det. Begrenset hvor mye og egen trenger hun ikke. Jeg synes absolutt de heller kan leke og lese bøker ja, men altså får hun lov litt. Dog hun er over to år da, ikke 5 mnd

Absurd unødvendig å kjøpe nettbrett til en baby
 
Fikk et gammelt nettbrett av min mor som ungen begynte å bruke rundt 1 år. Han får også spille på min gamle telefon.

Vi gir han nok litt for lett lov til å holde på meg begge deler, han nærmer seg to år nå og vi begynner begge å bli veldig bevist på at han bør begrenses.

Dessverre får han ofte se iPad om morgenen mens jeg/far gjør oss klar for dagen. Alt for ofte til måltid (men da spiser han faktisk mer..). Og alt for ofte på kvelden hvis han er grinete. Og så får han holde på med telefonen ved bleieskift for han ligger søren meg ikke i ro hvis ikke.

Ideelt sett burde han ikke få tilgang til det så ofte som han får nå, så vi jobber med saken. Så har han ikke egen sånn egentlig, og vi kjøper heller ikke det før hvertfall etter fylte 3 år. Vil se at han kan ta vare på tingene sine før han får noe så kostbart som kan ødelegges så lett.

I mellomtiden jobber vi med å bli enige oss i mellom om regler rundt bruk, da vi ikke hadde diskutert dette på forhånd og vi nå føler det har sklidd ut.

Men en baby på 5 mnd trenger absolutt ikke iPad.
 
Vår snart 2-åring får hverken sitte på nettbrettet (han får se litt sammen med storebror, når han ser), eller telefon for seg selv enda. Storebror som blir 4 i sommer får se litt på nettbrettet, men har skjermtid på max én time pr. dag, det inkluderer barne-tv på tv’n. Han får kun se etter bhg., når han er sliten.

I mine øyne har de ikke behov for dette. De har så god fantasi og leker/bøker nok for 30 barn, så jeg vurderer faktisk å kun la de se litt sammen på lørdager (da også kun på kveld, med skjermtid).
 
Vår toåring har fått bruke iPad siden halvannet års alder.
Bruker da apper som NRK super, tella og fantorangen.
De bruker også iPad/nettbrett i barnehagen, og vi syns det er greit.

Kan fint gå en uke eller to uten å spørre etter iPad, så det går helt fint.
Får uansett ikke sitte alene med den.

Men da ungen var 5 mnd var vi mer på introduksjon av fast føde og rulle fra rygg til mage og tilbake enn teknologi [emoji85]
 
Syns det er galskap. Her får eldstemann på 4,5 bruke nettbrett ved feks flyreiser og når han må være med en av oss på jobb feks ved møter som ikke kan avlyses. Ungene får kanskje se på en eller to episoder med barne-tv maks en gang i uka. De blir begge ekstremt lett avhengig av tv og maser seg blå om det blir noe med. I barnehagen får de bruke nettbrett og ser på film når de spiser så synes det blir alt for mye hvis vi hadde latt de holde på også.
 
Det er alt for tidlig for få ipad ivertfall! De to eldste på snart5 år og 3 år får ikke låne hverken mobil eller ipad for dette er våre voksenes ‘leketøy’:) De spiller mye brettspill sammen med oss og vi leser mye bøker- vell så lærerikt det!
 
Jeg er ikke imot det men er det bare jeg som syns det er litt for dyrt å gi de så små? Min 2.5 åring er fornøyd med tv. Hører heller musikk enn å se youtube, for det prøvde vi en periode og jeg syns det var en uting. Dessuten vil jeg ikke bruke det for å kjøpe tid eller for å slippe trass. Tror ikke det lønner seg i lengden.
 
Nei Shit ass! Enig med du! Her har ikke tanken slått meg at han noen gang skal få eget nettbrett engang! Han er dog snart bare 9 mnd, men jeg kan love deg at her blir det ikke noe nettbrett før skolestart!
Vi har en TV vi kam bruke til Barne-TV, det får jaggu meg holde [emoji43][emoji87] kall meg gammeldags, men jeg vil at han skal lære seg lek aller først
 
Det er for tidlig mener jeg også, og absolutt ikke nødvendig for en baby.

Her har ungene fått låne våre nettbrett, eldste kjøpte sin egen for litt over 1 år siden. Da var han neste 8 år. Han har hatt mobil litt lenger, men ikke iPhone. En Sony til 1900 kr holder i massevis. (fikk fordi han skulle være hjemme alene etter skolen)

Men de bruker ipad hver dag, og det er i grunnen ikke noe problem. Vi leser for dem hver dag, og gjør masse annet også.

Teknologien er kommet for å bli, og våre barn kommer til å jobbe sammen med roboter. Verden kommer til å være avhengig av folk som kan programmere og kan teknologi, så sånn sett må vi henge med og gi barna våre verktøy til å klare denne jobben. Det finnes masse gode apper som lærer barn programmering osv.
Dessuten er det mange gode matematiske og språklige apper. Om noen få år kommer også fagene i skolen til å endre seg; noen fag blir kanskje borte og andre kommer til.

Jeg tenker at en god blanding ikke er dumt for barn over 3, men før det er det ikke noe man må.
Men veldig greit at barn kan bruke ipad og kan noen programmer før skolestart siden de får ipad i 1.klasse nå
[emoji4]
 
Nei Shit ass! Enig med du! Her har ikke tanken slått meg at han noen gang skal få eget nettbrett engang! Han er dog snart bare 9 mnd, men jeg kan love deg at her blir det ikke noe nettbrett før skolestart!
Vi har en TV vi kam bruke til Barne-TV, det får jaggu meg holde [emoji43][emoji87] kall meg gammeldags, men jeg vil at han skal lære seg lek aller først
Heldigvis kan de leke ogsp selv om de har nettbrett
 
Det er for tidlig mener jeg også, og absolutt ikke nødvendig for en baby.

Her har ungene fått låne våre nettbrett, eldste kjøpte sin egen for litt over 1 år siden. Da var han neste 8 år. Han har hatt mobil litt lenger, men ikke iPhone. En Sony til 1900 kr holder i massevis. (fikk fordi han skulle være hjemme alene etter skolen)

Men de bruker ipad hver dag, og det er i grunnen ikke noe problem. Vi leser for dem hver dag, og gjør masse annet også.

Teknologien er kommet for å bli, og våre barn kommer til å jobbe sammen med roboter. Verden kommer til å være avhengig av folk som kan programmere og kan teknologi, så sånn sett må vi henge med og gi barna våre verktøy til å klare denne jobben. Det finnes masse gode apper som lærer barn programmering osv.
Dessuten er det mange gode matematiske og språklige apper. Om noen få år kommer også fagene i skolen til å endre seg; noen fag blir kanskje borte og andre kommer til.

Jeg tenker at en god blanding ikke er dumt for barn over 3, men før det er det ikke noe man må.
Men veldig greit at barn kan bruke ipad og kan noen programmer før skolestart siden de får ipad i 1.klasse nå
[emoji4]

Har de virkelig iPad i 1. Klasse nå? Spennende tider!
 
Nei Shit ass! Enig med du! Her har ikke tanken slått meg at han noen gang skal få eget nettbrett engang! Han er dog snart bare 9 mnd, men jeg kan love deg at her blir det ikke noe nettbrett før skolestart!
Vi har en TV vi kam bruke til Barne-TV, det får jaggu meg holde [emoji43][emoji87] kall meg gammeldags, men jeg vil at han skal lære seg lek aller først
Jeg tror du må bite i deg det, veldig dumt å komme på skolen og være den eneste som ikke kan bruke en ipad... Når din begynner på skolen om 6 år foregår nok det meste på ipad. Dumt om han blir hengende etter allerede fra start [emoji6]

(mulig du var litt ironisk, men hvis ikke, så er det greit å være klar over [emoji6])
 
Er jo ikke noe problem i seg selv at dere har fått et nettbrett. Dere bestemmer jo bruken, og kan la være å introdusere det på lenge.

Vi har hatt en iPad i mange år (lenge før vi fikk barn), og da jenta vår var to og et halvt kjøpte vi et barne-deksel (som beskytter det), og siden det har hun fått bruke den innimellom, som når vi er på lengre togturer. Nå er hun snart 3 1/2 og hun får vel bruke iPaden ca. 1-2 timer i uka i snitt. Den ligger utenfor hennes rekkevidde. Hun maser ikke om den, og det er ikke noe problem. Hun har tre spill på den (Fantorangen, Mikke Mus -tegneapp og Frost-bok med puslespill), og liker alle tre.

Men max 1-2 timer i uka (kan godt gå flere uker uten iPad også, både hun og vi glemmer den helt bort) er ikke noe problem. Alt med måte :)
 
Har de virkelig iPad i 1. Klasse nå? Spennende tider!
Jepp. Første gang i fjor at alle 1.klassinger får ipad.

De får gjennom kommunen, og det er lærerene som bestemmer hva slags apper som skal være på den. Man får ikke lagt inn noe selv. IKT i kommunen overvåker bruken.
 
Jepp. Første gang i fjor at alle 1.klassinger får ipad.

De får gjennom kommunen, og det er lærerene som bestemmer hva slags apper som skal være på den. Man får ikke lagt inn noe selv. IKT i kommunen overvåker bruken.

Spennende utvikling! Føler vår på snart to er superflink allerede. Går inn på NRK super å finner det han vil se helt selv.
 
Hva i alle dager skal et så ungt barn med det? De skjønner vel ikke hvordan det skal brukes??
 
Nevøen min er to år og bruker iPad, men leker og med leker. Foreldrene begrenser bruken akkurat som med TV. De bruker og enkelte apper på nettbrett i barnehagen. Syns det bra at de får det introdusert tidlig (i moderate mengder), men selvfølgelig ikke til en baby som er 5 mnd.

Som det sies over her: teknologien er kommer for å bli.
 
Jepp. Første gang i fjor at alle 1.klassinger får ipad.

De får gjennom kommunen, og det er lærerene som bestemmer hva slags apper som skal være på den. Man får ikke lagt inn noe selv. IKT i kommunen overvåker bruken.

Ikke over hele landet enda i alle fall. Jeg har en førsteklassing helt uten utdelt ipad.

Men jeg mener å ha lest at der kommer neste år eller noe sånn her da
 
Ikke over hele landet enda i alle fall. Jeg har en førsteklassing helt uten utdelt ipad.

Men jeg mener å ha lest at der kommer neste år eller noe sånn her da
Nei kanskje ikke alle har fått det enda?

Trodde det jeg, men mulig det er fra august igjen. Alle i kommunen her fikk fra i fjor iallefall.
 
Back
Topp