ipad/iphone til ett-to åringer...

Barn på 6 år har en ekstremt plastisk (formbar) hjerne slik at de blir ikke "hengende etter" i 1 klasse selv om de ikke har brukt ipad regelmessig eller blitt introdusert for dette før. De tar igjen alt de ikke har lært og lærer ekstremt fort i den alderen. Små barn MÅ ikke introduseres for tekniske duppeditter for å ikke bli hengende etter.

Er dette noe du tror eller kan du garantere dette?
 
Jeg tenker at det går helt fint! Det vil han lære seg på no-time den dagen han får den! Barn lærer sykt fort! Det er jo ikke slik at han ikke vil ha trykket på en tablet/iPad noen gang, han vil ha fått lånt vår, men ikke fått egen. Så jeg er uenig! Han vil heller ikke bli sosialt utenfor, det nekter jeg å tro. Barn skal lære at alle er ulike og kan ulike ting, det er greit å ikke ha det som kompisen din har. Det kan du låne!


Jeg er helt enig.
 
Er dette noe du tror eller kan du garantere dette?


Jeg kan absolutt garantere for dette, det er bare å plukke hvilken som helst lærebok om barns utvikling og lese litt enkel nevropsykologi. Selvfølgelig vil det jo være unntak dersom barnet har psykisk utviklingshemming, lærevansker og språkvansker ect.
 
Jeg kan absolutt garantere for dette, det er bare å plukke hvilken som helst lærebok om barns utvikling og lese litt enkel nevropsykologi. Selvfølgelig vil det jo være unntak dersom barnet har psykisk utviklingshemming, lærevansker og språkvansker ect.
Har du vært i et klasserom med 6-åringer og selv erfart hvor stor forskjell det er på elever som er vant til pc og elever som nesten ikke vet hva pc er?
 
Har du vært i et klasserom med 6-åringer og selv erfart hvor stor forskjell det er på elever som er vant til pc og elever som nesten ikke vet hva pc er?

Der skrev du det jeg skulle skrive[emoji23] det er som du sier enorm forskjell på unger.
 
Trenger ikke være i et klasserom for å vite at barn i den alderen lærer fort ift hjernen deres er så formbar. Selvsagt vil det jo være forskjell på et barn som aldri har sett en pc og en som har trykket på pc fra den var 1 år gammelt. Detter er jo ekstrem-variantene. De fleste barn vil jo ha trykket på en eller annen duppedings på besøk ect, selv om de ikke har spilt på en ipad/iphone på morgenen, i barnehagen og til kvelds hver dag. Et barn har en hjerne som lærer ekstremt raskt, men det betyr ikke at den ikke vil blir bruke noe tid på å lære seg å bruke tekniske virkemidler. Men da hjernen deres er så fantastisk formbar og tar seg til info og lærer raskt, vil de ganske kjapt ta igjen andre og eventuelle forskjeller vil utjevne seg ila det første halvåret-året.

Hvis du/dere har noen informasjon som skulle tilsi noe annet så kom gjerne med det, isåfall vil det jo være sensasjonelt og motsi det meste av almenn kjent forskning som jeg kjenner til iallefall. Tenker da ikke på egne erfaringer da er litt for lite "utvalg" til å kunne generaliseres og si noe om "de fleste" barn :)
 
Der skrev du det jeg skulle skrive[emoji23] det er som du sier enorm forskjell på unger.

Klart det er forskjell på barn og hvilken erfaring de vil ha med tekniske dingser. Det betyr ikke at de ikke vil ta igjen andre som har erfaring med dette fra før :)
 
Jeg kan absolutt garantere for dette, det er bare å plukke hvilken som helst lærebok om barns utvikling og lese litt enkel nevropsykologi. Selvfølgelig vil det jo være unntak dersom barnet har psykisk utviklingshemming, lærevansker og språkvansker ect.

Så du mener barn som ikke lærer raskt har utviklingshemming, språkvansker dller lærevansker? Kan jeg spørre hva slags erfaring du har for å kunne komme med en slik påstand?
 
Trenger ikke være i et klasserom for å vite at barn i den alderen lærer fort ift hjernen deres er så formbar. Selvsagt vil det jo være forskjell på et barn som aldri har sett en pc og en som har trykket på pc fra den var 1 år gammelt. Detter er jo ekstrem-variantene. De fleste barn vil jo ha trykket på en eller annen duppedings på besøk ect, selv om de ikke har spilt på en ipad/iphone på morgenen, i barnehagen og til kvelds hver dag. Et barn har en hjerne som lærer ekstremt raskt, men det betyr ikke at den ikke vil blir bruke noe tid på å lære seg å bruke tekniske virkemidler. Men da hjernen deres er så fantastisk formbar og tar seg til info og lærer raskt, vil de ganske kjapt ta igjen andre og eventuelle forskjeller vil utjevne seg ila det første halvåret-året.

Hvis du/dere har noen informasjon som skulle tilsi noe annet så kom gjerne med det, isåfall vil det jo være sensasjonelt og motsi det meste av almenn kjent forskning som jeg kjenner til iallefall. Tenker da ikke på egne erfaringer da er litt for lite "utvalg" til å kunne generaliseres og si noe om "de fleste" barn :)

Syns du er rimelig påstålig i forhold til dette, slik jeg skjønner og tolker deg da så vil en klasse med 20 1.klassinger ligge på likt nivp etter ca 6mnd? Fordi de barna som henger etter tar igjen de andre så fort? Fordi hjernen er formbar?

Anbefaler deg på det sterkeste å tilbringe en dag eller 2 i en 1.klasse for en ting kan jeg garantere deg, det er ENORM forskjell på barna og det er virkelig ikke slik st dette utjevnes så kjapt som du mener, det er ikke sikkert det utjevnes i det heletatt.
 
Så du mener barn som ikke lærer raskt har utviklingshemming, språkvansker dller lærevansker? Kan jeg spørre hva slags erfaring du har for å kunne komme med en slik påstand?

Hei igjen :) Beklager hvis det virker som at jeg mener at man må ha en vanske for å ikke lære rask. Å lære rask mener jeg å lære i etnormalt tempo. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne skrive det tydeligere enn det jeg allerede skrev men kan forsøke.

Jeg mener at dersom et barn har en vanske så vil det være stor sannsynlighet for at han eller hun vil ha noe større vansker med å lære seg å bruke ipad eller pc dersom de aldri har brukt det før enn andre barn som ikke har en slik diagnose og som heller aldri har brukt en ipad eller pc før skolestart. Jeg sa ikke at barn må ha en vanske for å ikke lære i et normalt tempo. Det er forskjell på hvor raskt barn lærer og normalområdet for læringshastighet er jo enormt stort :)
 
Syns du er rimelig påstålig i forhold til dette, slik jeg skjønner og tolker deg da så vil en klasse med 20 1.klassinger ligge på likt nivp etter ca 6mnd? Fordi de barna som henger etter tar igjen de andre så fort? Fordi hjernen er formbar?

Anbefaler deg på det sterkeste å tilbringe en dag eller 2 i en 1.klasse for en ting kan jeg garantere deg, det er ENORM forskjell på barna og det er virkelig ikke slik st dette utjevnes så kjapt som du mener, det er ikke sikkert det utjevnes i det heletatt.

Jeg tviler ikke på at det er stor forskjell på barn, det er det jo :) Hvorfor mener du at er det slik at det ikke utjevnes i det hele tatt? det lurer jeg veldig på, regner med du vet noe da om langtidskonsekvensene av et barn ikke bruker ipad/pc før skolestart og hvordan det vil påvirke henne/han ift resten av livet ift de andre som bruker det siden du sier det? :) Kan du komme med noe dokumentasjon som bakker opp påstanden din?
 
Jeg tviler ikke på at det er stor forskjell på barn, det er det jo :) Hvorfor mener du at er det slik at det ikke utjevnes i det hele tatt? det lurer jeg veldig på :) Kan du komme med noe dokumentasjon som bakker opp påstanden din?

Sier ikke at det ikke utjevnes, sier at for noen barn så gjør det ikke det, det vil alltid være forskjeller i et klasserom, har til dags dato ikke vært i en eneste klasse der elevene er på samme nivå
 
Sier ikke at det ikke utjevnes, sier at for noen barn så gjør det ikke det, det vil alltid være forskjeller i et klasserom, har til dags dato ikke vært i en eneste klasse der elevene er på samme nivå

Nei, jeg tviler på at det finnes en klasse hvor alle barna er like og kan like mye. Det er jo såå mange faktorer som er vanskelig å si noe om, eksempelvis hvor raskt et barn lærer kontra et annet, forskjeller i evnenivå (i normalområdet), interesse og motivasjon. Mange faktorer som spiller inn ift. hvor raskt et barn lærer. Hjernen er svært formbar når barna er små og som gjør det mulig for dem å lære raskt og mye mer når de eksponeres for ting de ikke har erfaring med fra før enn når de blir voksne. Poenget mitt er at på bakgrunn av dette så vil de fleste barn lære å bruke tekniske duppeditter når de begynner i 1 klasse dersom de ikke har brukt det før :)
 
Nei, jeg tviler på at det finnes en klasse hvor alle barna er like og kan like mye. Det er jo såå mange faktorer som er vanskelig å si noe om, eksempelvis hvor raskt et barn lærer kontra et annet, forskjeller i evnenivå (i normalområdet), interesse og motivasjon. Mange faktorer som spiller inn ift. hvor raskt et barn lærer. Hjernen er svært formbar når barna er små og som gjør det mulig for dem å lære raskt og mye mer når de eksponeres for ting de ikke har erfaring med fra før enn når de blir voksne. Poenget mitt er at på bakgrunn av dette så vil de fleste barn lære å bruke tekniske duppeditter når de begynner i 1 klasse dersom de ikke har brukt det før :)

Og poenget mitt er at om 2 6åringer i samme klasse skal løse en matteoppgave på nettbrett, den ene har eraring fra å bruke nettbrett den andre har ikke, KAN det hende at barnet som ikke har erfaring vil henge etter.
 
Og poenget mitt er at om 2 6åringer i samme klasse skal løse en matteoppgave på nettbrett, den ene har eraring fra å bruke nettbrett den andre har ikke, KAN det hende at barnet som ikke har erfaring vil henge etter.

Oki, hvor sannsynlig tenker du det er at barnet uten erfaring vil bli hengende etter gitt at han eller hun får opplæring i bruk av nettbrettet og sannsynligvis er motivert for å lære å bruke brettet? Gitt også at barnet har evnenivå i normalområdet.
 
Oki, hvor sannsynlig tenker du det er at barnet uten erfaring vil bli hengende etter gitt at han eller hun får opplæring i bruk av nettbrettet og sannsynligvis er motivert for å lære å bruke brettet? Gitt også at barnet har evnenivå i normalområdet.

Alt som læres må trenes på for å forhøye kunnskapen, har man ikke trening vil man antageligvis ha et annet utgangspunkt enn andre.
 
Utgangspunktet vil selvsagt være forskjellig for alle barn da mange faktorer spiller inn, likevel vil ikke de fleste barn som har brukt lite nettbrett før førsteklasse komme dårligere ut fra det ut fra den forskningen og det vi vet om barns utvikling i dag. Når det er sagt vil de fleste barn i dag ha hatt noe befatning med nettbrett selv om de ikke har det hjemme, eksempelvis enten hos besteforeldre eller venner. Når de blir introdusert for dette i første klasse er naturlig å anta de raskt vil ta igjen andre elever som har større erfaring med håndtering av nettbrett.
 
Har sett for mange barn bli sittende alt for mye på nettbrettet, derfor jeg er krass i uttalelsen. Jeg ønsker derfor at istede for at han skal sette seg med nettbrettet når han kjeder seg, så kan han ta på seg klær og gå ut og leke.
Å jeg ser mange som klarer å balansere det helt fint
 
Joda, men jeg tror at "til skolestart" er for sent. Da vil mange andre ligge langt foran han i hvordan man betjener diverse ting på den ipaden.

Joda, det er greit at mange sitter mye, men det er ingen regel som sier at alle gjør det [emoji6]

Kommer an på hva man bruker nettbrett til også. Her har de lært veldig mye, både engelsk, norsk og matte.
Jupp til skolestart er faktisk litt før sent
 
Back
Topp