*inspirert* hva er din bmi?

Kan jeg da som en av de med bmi i helt nedre del av normalvektig spørre dere med veldig høy bmi om hvordan forbilder dere er for barna deres? I dag er fedme en av verdens største helseproblemer og flere og flere barn blir overvektige, er det noe bedre?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg håper mine barn lærer at livet handler om mer enn BMI. Jeg skal gjøre mitt ytterste for at de finner glede i livet, i å være aktive og i god, sunn mat. Jeg er for eksempel ikke sosial med venner på kafé, vi går oss heller en lang tur i skogen. Man får pratet sammen samtidig som man får rørt på seg.

Jeg vet at min BMI er høy, og jeg vet hvorfor den er det. Og jeg håper at jeg ikke dømmes kun på bakgrunn av den. Jeg unner ikke mine barn å bli sett stygt på eller få slengt kommentarer etter seg om hva de handler i butikken basert på vekta si, og jeg håper at mine barn blir bedre oppdratt enn til å tro at de er bedre enn andre bare fordi de har en kroppsfasong som er sosialt akseptert.

Jeg håper også at mine barn slipper å havne i en situasjon hvor de blir overvektige på grensen til sykelig fete, men samtidig håper jeg mer at de slipper å måtte forholde seg til det som har gjort at jeg har høy BMI.

Syns bare det er tankevekkende når noen er 165/175 og veier under 50/60 kg og ønsker å gå ned i vekt! Selv om man her høy bmi trenger man ikke være overvektig fordi bmi ikke tar hensyn til en rekke faktorer, men sier bmi undervektig så stemmer det som regel :)
Noen veier veldig lite fordi de ikke eier muskler, men kan ha løs hud og litt fettvalker her og der. De synes da de ser valkete ut selv om de er smale. Bedre å spise litt mer/anderledes, begynne å trene og gå opp i vekt pga muskelmasse og ned i cm og fettprosent. Men vet ikke om det gjelder de du vet om.

Jeg er overvektig nå, men da jeg var passe veide jeg litt mye, men trente mye da. Jeg husker jeg ønsket meg sånn flat fin mage, men var bulkete...fordi jeg hadde muskler :p

19,4 og normalvektig :)
For meg er ikke vekten i seg selv noe viktig, men ønsker å ha en sunn, sterk og frisk kropp

Jeg håper det er ingen som ser på bmi for å finne ut om de er tynne eller ikke.

Mannen min ligger innenfor fedme, men en ser jo på han at i tillegg til litt overflødig fett, så er det en del muskler. Han fikk beskjed av legen at det gjorde ikke noe om han tok av litt, men ellers var det ingen fare. :)

Jeg er veldig enig i det du skriver her, litt inn på det at de som er tykke skal ikke utsettes for kritikk, det handler jo om helse, ikke forfengelighet.
Men jeg må påpeke at ts spesifiserer at det gjelder de med allerede lav bmi som ønsker å gå ytterligere ned i vekt, hun kritiserer ikke de som kun har lav bmi.
Jeg er overvektig, men prøver å få gjort noe med det, vanskelig :( :p

Nå har jeg lest gjennom de trådene og jeg ser ikke veldig mange som går under kategorien undervektige. Mange slanke ja, men ikke mange som ønsket å bli undervektige. Mye mulig at når en som er like høy som deg veier en god del mindre enn deg selv og du slev føler deg normal, at du da ser for deg at personen må være veldig tynn. Vi er alle ulikt bygd, så man må nesten se hele personen, ikke kun høyde og vekt. Det gjelder jo både for de i nedre og øvre del ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

32 før jeg ble gravid, men om en måneds tid regner jeg med at den er kommet seg under 27 :p og da er det bare å jobbe videre til den er under 25!

18,4 var bmi når jeg ble gravid. Nå 28 uker på vei er den på 21,6, men bmi skal vel ikke regnes når man er gravid :) Etter ammeperioden sist gang var jeg nede i 16-17. Enkelte er naturlig slanke. Jeg spiser godt, er ikke på noen måte restriktiv når det gjelder mat. Spiser normalt sunt, velger alltid fullkornspasta, grovt brød osv. Helst økologisk, karbonadedeig over kjøttdeig etc. Spiste f.eks brød med egg, ost og pølse til frokost i dag, med bremykt, pluss en skive med syltetøy, og en apelsin. Får hele tiden høre at jeg er slank. Jeg syntes det er tåpelig hvis noen mener jeg går rundt og gir dårlig selvfølelse til andre, når jeg bare er naturlig slank. Har heller ikke trent noe siden første fødsel.

Nei jeg har ikke sett igjennom om det var mange undervektige, men er enig i prinsippet, at de som allerede er undervektige ikke bør gå mer ned i vekt. Akkurat som de overvektige bør bremse ned. Den veien bør man ikke se seg blind på bmi vet jeg, men jeg ER overvektig, det er ikke bare noe jeg tror :p

25,3 så jeg er tydeligvis overvektig :p Mest synd i mannen da som nesten er helseskadelig overvektig.. Haha, han er veldig godt trent :p

Bmi for meg er noe tull. Jeg har aldri passet inn i den skalaen. Det er en skala for å ha et gjennomsnitt for befolkningen å se til.
Før jeg ble gravid hadde jeg bmi på 34. Det tilsvarer en vekt på 93 kg. Skal ned til ca 75, og da har jeg bmi på 27-28. Det er der jeg egentlig alltid har vært, og som legen mener er en passende plass for meg. Er født med svært brede skuldre og hofter, så når jeg har bmi rundt 27-28, ser jeg normal ut, og det kan jeg leve med! :)

Må innrømme at jeg også følte meg litt feit i den andre tråden, men sånn blir det jo. Alle er forskjellige, og tipper det er mange av fra den rundere siden som ikke vil stå fram, fordi de ikke ønsker å bli "stemplet". Selv om det er bak et nick.

BMI på 25 akkurat nå :)

18,4 var bmi når jeg ble gravid. Nå 28 uker på vei er den på 21,6, men bmi skal vel ikke regnes når man er gravid :) Etter ammeperioden sist gang var jeg nede i 16-17. Enkelte er naturlig slanke. Jeg spiser godt, er ikke på noen måte restriktiv når det gjelder mat. Spiser normalt sunt, velger alltid fullkornspasta, grovt brød osv. Helst økologisk, karbonadedeig over kjøttdeig etc. Spiste f.eks brød med egg, ost og pølse til frokost i dag, med bremykt, pluss en skive med syltetøy, og en apelsin. Får hele tiden høre at jeg er slank. Jeg syntes det er tåpelig hvis noen mener jeg går rundt og gir dårlig selvfølelse til andre, når jeg bare er naturlig slank. Har heller ikke trent noe siden første fødsel.

Var ikke det som var meningen! Poenget var at folk som allerede er tynne ønsker å gå ytterligere ned i vekt! Syns det var litt tankevekkende!

Vet også at bmi ikke er en veldig god indikasjon på hvor tynn man er, men når man allerede er i nederste sikte på normalen og ønsker å gå ned 5 kg!

Back
Topp