Innafor eller ikke?

Jeg ville nok ikke gjort det, men kunne gått en liten tur eller noe sånt, og ville nok ikke reagert om andre gjorde det :)

Nei, det syns jeg ikke er innafor. Hadde jeg vært sliten og trengt en dag til for å føle meg 100% hadde jeg blitt hjemme. Syns ikke noe om å misbruke egenmelding. Er jeg frisk nok til å trene og være aktiv, er jeg frisk nok til å være på jobb. Tror det der ligger igjen fra barndommen. Var jeg dårlig og hjemme fra skolen, fikk jeg heller ikke lov ut.

Men når det er sagt så har jeg full forståelse for de som kanskje er langtidssykemeldt pga psyke eller andre sykdommer der en ikke er skikket til å gå på jobb, men kanskje har godt av å gå turer, trene, være sosial osv.

Sånn rent objektivt sett tenker jeg at det hadde vært mer naturlig å gå på jobb når formen tydeligvis er god nok til å farte ute en hel dag, og det hadde ikke vært aktuelt for min del.

På en annen side vet jeg ikke hva denne personen jobber med. I mitt yrke er vi avhengige av hverandre, og er jeg borte fra jobb vet jeg at det går ut over de andre på avdelingen, så da blir naturlig nok terskelen høyere for å være hjemme. Dersom fravær betydde at jeg fikk mer å ta igjen seinere, men at det ikke påvirket noen direkte, hadde det kanskje vært noe annet.

Jeg ser du skriver at dette er en person du har en nær relasjon til, så da vet du nok hva som ligger bak tankegangen i dette tilfellet, men på generelt grunnlag tror jeg at det ofte ligger mer bak en handling/avgjørelse enn det folk deler med andre. Så lenge det hadde skjedd én gang og det ikke var et fast mønster at noen brukte flere sykedager enn nødvendig, ville jeg nok tenkt at det kanskje var en god grunn til det.

Synsing for andre er vanskelig (eller rett sagt ikke helt gjennomførbart) , for det er jo ofte slik at en ikke vet alt som ligger bak, men jeg kan fint svare for hva JEG ville gjort, og selv om det altså er sånn at sykdom for meg i all hovedsak betyr at jeg får mer å ta igjen siden, så hadde jeg ikke meldt meg syk for å få en fridag likevel.

(Men det hender et par ganger i året sånn litt før jul at jeg tar en feriedag for å gå på shopping eller vaske huset. Også kjent som "juleforberedelser" egentlig. )

Det kommer jo an på hva slags sykdom vi snakker om. Jeg vet en arbeidsgiver av meg som reiste ut for å se etter en kollega og at han ikke var ute og malte garasjen... det er for det første ikke innafor av arbeidsgiver, men for meg viser det også en svært begrenset forståelse av hva sykdom er og hva som kan føre til egenmeldingsdager. Det er ikke alltid vondt i en fot eller en arm som er grunn til egenmelding. Det kan være psykiske plager, migrene, andre typer sykdommer med "vondt i kroppen" der aktivitet gjør det bedre... Det kan være mange grunner, så jeg tenker folk skal være forsiktige med å spekulere.

Selv har jeg migrene. Når det verste har gitt seg, går jeg alltid ut og lufter meg (det går fortere over da), går en tur eller stikker på apoteket hvis jeg må ha mer smertestillende. Det betyr ikke at jeg kan sitte foran dataskjermen og gjøre jobben min.

Selv om din kollega feks sier hen er forkjølet er det ikke sikkert det er grunnen. Mange føler de må forklare hvordan type syk de er , men det har ingen rett å vite. De som føler de må forklare vil ikke nødvendigvis si at de sliter med depresjon eller angst til deg, så da gir de en annen grunn.

Med mindre de selv forklarer at de tok en ekstra dag men var friske, så bør ingen dømme for hardt siden vi ikke vet alt.

Det kommer jo an på hva slags sykdom vi snakker om. Jeg vet en arbeidsgiver av meg som reiste ut for å se etter en kollega og at han ikke var ute og malte garasjen... det er for det første ikke innafor av arbeidsgiver, men for meg viser det også en svært begrenset forståelse av hva sykdom er og hva som kan føre til egenmeldingsdager. Det er ikke alltid vondt i en fot eller en arm som er grunn til egenmelding. Det kan være psykiske plager, migrene, andre typer sykdommer med "vondt i kroppen" der aktivitet gjør det bedre... Det kan være mange grunner, så jeg tenker folk skal være forsiktige med å spekulere.

Selv har jeg migrene. Når det verste har gitt seg, går jeg alltid ut og lufter meg (det går fortere over da), går en tur eller stikker på apoteket hvis jeg må ha mer smertestillende. Det betyr ikke at jeg kan sitte foran dataskjermen og gjøre jobben min.

Selv om din kollega feks sier hen er forkjølet er det ikke sikkert det er grunnen. Mange føler de må forklare hvordan type syk de er , men det har ingen rett å vite. De som føler de må forklare vil ikke nødvendigvis si at de sliter med depresjon eller angst til deg, så da gir de en annen grunn.

Med mindre de selv forklarer at de tok en ekstra dag men var friske, så bør ingen dømme for hardt siden vi ikke vet alt.
Veldig enig! Generelt så synes jeg meninger og synsing om andres sykefravær skaper et dårlig arbeidsmiljø og dårlig arbeidsmiljø vil igjen vise seg på sykefraværet. Så om alle begynner å passe på seg selv så kan mye forbedres. Jeg er kroniker med 4 forskjellige kroniskelidelser, jeg gjør mitt ytterste for å holde på arbeidet mitt men er ustabil. Jeg kan fint gå en tur med huden men det betyr ikke at jeg får til arbeidet den dagen. Så har vi også forskjellige arbeidsplasser, jeg kan ikke bruke smertestillende mine på jobb selv om de gjør mer friskere. Så når jeg tar de er jeg hjemme, men frisk ;)

Nei, det syns jeg ikke er innafor. Hadde jeg vært sliten og trengt en dag til for å føle meg 100% hadde jeg blitt hjemme. Syns ikke noe om å misbruke egenmelding. Er jeg frisk nok til å trene og være aktiv, er jeg frisk nok til å være på jobb. Tror det der ligger igjen fra barndommen. Var jeg dårlig og hjemme fra skolen, fikk jeg heller ikke lov ut.

Men når det er sagt så har jeg full forståelse for de som kanskje er langtidssykemeldt pga psyke eller andre sykdommer der en ikke er skikket til å gå på jobb, men kanskje har godt av å gå turer, trene, være sosial osv.
Enig i dette..

For meg hadde det ikke vært aktuelt, for jeg tenker at om jeg er frisk nok til å gå på fjelltur, så er jeg frisk nok til å jobbe.

Må si meg enig i dette altså. Var nettopp sykemeldt pga psykiske årsaker (mye press fra alle kanter, sorg, holdt på å møte denne beryktede veggen). Jeg er såpass åpen med både sjefen og de kollegaene jeg jobber mest med at de vet hvorfor jeg var sykemeldt. Men for en mer privat person kan dette være vanskelig, og da er det kjipt om ryktene begynner å florere :shy:

Enig i dette!

Back
Topp