Innafor eller ikke?

MarMa89

Glad i forumet
La oss si at du har vært borte fra jobb etpar dager pga en infeksjon i kroppen som har gitt deg litt feber og ubehag.. du er altså ikke smittsom.. tredje dagen føler du deg ganske ålreit, men velger heller å ta deg en tur på fjellet/shopping/fisking enn å dra på jobb..og du syns det er helt greit for det er trossalt «rekreasjon»..

Innafor/ikke innafor?

jeg vet hva jeg tenker, hva tenker andre?:)

Nei

Jeg kunne valgt å være hjemme dersom jeg fortsatt var så sliten at jeg ikke faktisk orket å jobbe, men er jeg i form til fjelltur, så er jeg definitivt i form til å jobbe

Nå jobber ikke jeg et sted hvor "tr man en sykedag, ryker det 3 v kvoten" så å ta den tredje dagen vilel jo bare gi meg færre dager igjen å bruke, så jeg hadde bare tatt den so msykedag dersom jeg var syk/trengte å hvile meg frisk etter sykdom, men for meg er ikke å gå på fjelltur å regne som "hvile meg frisk" altså. Selv om det på mange måter er rekreasjon.

Om jeg var hjemme fordi jeg vr syk kunne jeg gått emg en tur i nørmiljøet fordi det er sunnt med frisk luft, om jeg var i fom til det, eller ligget i hagen og sløvet, om det var det jeg var ifom til, men altså ikke en skikkelig fjelltur, da skal man jo være i bra form.

Fisketur og shopping er helt uten tvil fritidsaktiviteter som ikke har noe med sykedager å gjøre!

Nei

Jeg kunne valgt å være hjemme dersom jeg fortsatt var så sliten at jeg ikke faktisk orket å jobbe, men er jeg i form til fjelltur, så er jeg definitivt i form til å jobbe

Nå jobber ikke jeg et sted hvor "tr man en sykedag, ryker det 3 v kvoten" så å ta den tredje dagen vilel jo bare gi meg færre dager igjen å bruke, så jeg hadde bare tatt den so msykedag dersom jeg var syk/trengte å hvile meg frisk etter sykdom, men for meg er ikke å gå på fjelltur å regne som "hvile meg frisk" altså. Selv om det på mange måter er rekreasjon.

Om jeg var hjemme fordi jeg vr syk kunne jeg gått emg en tur i nørmiljøet fordi det er sunnt med frisk luft, om jeg var i fom til det, eller ligget i hagen og sløvet, om det var det jeg var ifom til, men altså ikke en skikkelig fjelltur, da skal man jo være i bra form.

Fisketur og shopping er helt uten tvil fritidsaktiviteter som ikke har noe med sykedager å gjøre!
Kanskje fjelltur var litt å ta i fra min side, men si jakt/fiske/og diverse hobbyaktiviteter som du må utenfor hjemmet for å gjøre da.

da tenker du og jeg likt.

Jeg vet ikke.
Jeg er jo ufør og kan godt ta meg en fjelltur på en god dag, dog ikke så veldig lang en..
Men jeg betaler for det senere, og må lade opp.
Så jeg er usikker egentlig.
Men det føler jeg blir annerledes.. man skal jo ikke leve uten hobbyer eller fine opplevelser selv om man er ufør, i frykt for å ikke «være syk/dårlig nok» for å få pengene.. da må man liksom utnytte de fine stundene som er når man får de

Er du i stand til å gjøre aktiviteter som krever samme energimengde som en arbeidsdag, så synes jeg man burde dra på jobb :)

Hvis man normalt sett er lite borte fra jobb og ikke har så mye tid til annet enn jobb, unger, hus, osv, så tenker jeg det er innafor. Må faktisk tenke litt på seg selv innimellom også.

Jeg vet ikke.
Jeg er jo ufør og kan godt ta meg en fjelltur på en god dag, dog ikke så veldig lang en..
Men jeg betaler for det senere, og må lade opp.
Så jeg er usikker egentlig.

Det blir noe annet.
Å være ufør, da har du jo helt klart lov åha et liv, innefor dine grenser, likevel.

Å være i jobb, men ta egenmelding for å gå på shopping, det er noe helt annet

Hvis man normalt sett er lite borte fra jobb og ikke har så mye tid til annet enn jobb, unger, hus, osv, så tenker jeg det er innafor. Må faktisk tenke litt på seg selv innimellom også.
Men kan man ikke da spørre om å få etpar fridager til sånt?

Kommer helt an på hva du mener med shopping og fjelltur.
Shopping for å kjøpe et har bukser til barnet som trenger det, eller en liten/kort gåtur i fjellet (dersom man bor der) for å få maskineriet i gang igjen er greit.
Men sånn flere timers tur eller stor shppingrunde er overhode ikke greit.

Kommer helt an på hva du mener med shopping og fjelltur.
Shopping for å kjøpe et har bukser til barnet som trenger det, eller en liten/kort gåtur i fjellet (dersom man bor der) for å få maskineriet i gang igjen er greit.
Men sånn flere timers tur eller stor shppingrunde er overhode ikke greit.
Snakker morgen til det er mørkt

Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør eller ikke gjør på sykedagene sine. Stoler i hovedsak på at folk er på jobb når de skal, og tenker det er mellom arbeidsgiver og den aktuelle arbeidstakeren hvis egenmeldingsdager misbrukes. Ofte kan det være gode grunner til både det ene og det andre som en ikke vet om, derfor velger jeg å ikke legge meg opp i det :) men forstår at man kan lure enkelte ganger.

Men selv ville jeg gått på jobb hvis jeg kunne. Og så håper jeg at folk ikke dømmer meg for hva jeg gjør eller ikke gjør på mine sykedager. For jeg er på jobb hvis jeg kan det, og gjør tilpasset aktivitet når jeg er syk/dårlig.

Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør eller ikke gjør på sykedagene sine. Stoler i hovedsak på at folk er på jobb når de skal, og tenker det er mellom arbeidsgiver og den aktuelle arbeidstakeren hvis egenmeldingsdager misbrukes. Ofte kan det være gode grunner til både det ene og det andre som en ikke vet om, derfor velger jeg å ikke legge meg opp i det :) men forstår at man kan lure enkelte ganger.

Men selv ville jeg gått på jobb hvis jeg kunne. Og så håper jeg at folk ikke dømmer meg for hva jeg gjør eller ikke gjør på mine sykedager. For jeg er på jobb hvis jeg kan det, og gjør tilpasset aktivitet når jeg er syk/dårlig.
Om det bare er bekjente så bryr det meg egentlig ikke hva de gjør, men dette blir nært og jeg er redd for hva som kan skje hvis sånne dager stadig misbrukes, og det kan potensielt gå utover meg også. det er mulig jeg overreagerer litt altså, men sånn sniking eller hva jeg skal kalle det blir jeg så stressa av:hilarious:

Så utrolig enig . Synsing og dømming fra andre kollegaer er skikkelig ufint

Back
Topp