Influensavaksine

Så moren din noe om grunn til at hun tenkte du ikke skulle ta? Jeg kommer mest sannsynlig også til å ta. Men vil bare vite mest mulig om det først. Er absolutt ikke noe vaksine-motstander.
Hun er litt konservativ på akkurat det. Hun syns det er for nytt (at det anbefales til gravide) og derfor smårisky å gi til gravide. Man kan jo reagere like mye på den, og få komplikasjoner, som ved å få influensa. Man kan også fortsatt få influensa, selv om man er vaksinert. Hun mener at så lenge man har normalt immunforsvar og er flink å vaske hender godt og ofte, så skal man kunne klare seg uten. Er ikke vaksinemotstander hun heller (har alltid ment at jeg skulle ta det meste før jeg har vært på lange utenlandsreiser), bare syns akkurat denne er en unødvendig risiko. Skjønner deg veldig godt, for jeg har også prøvd å lese og spørre rundt omkring før jeg tar er valg, og syns det er ekstra vanskelig når min egen mamma mener "nei". Men jeg vil gjøre opp min egen mening.
 
Har bestilt time hos legen om 2 uker og kommer da til å ta den. Fastlegen min er veldig bestemt på at gravide bør ta den og hadde nærmest sagt til svigerinna mi at barnet kunne dø om man fikk influensa :oops: tenker at man må følge FHI sine anbefalinger, hvertfall når jeg selv er helsepersonell og jobber sammen med mange gamle og skrøpelige mennesker :rolleyes:
 
Hun er litt konservativ på akkurat det. Hun syns det er for nytt (at det anbefales til gravide) og derfor smårisky å gi til gravide. Man kan jo reagere like mye på den, og få komplikasjoner, som ved å få influensa. Man kan også fortsatt få influensa, selv om man er vaksinert. Hun mener at så lenge man har normalt immunforsvar og er flink å vaske hender godt og ofte, så skal man kunne klare seg uten. Er ikke vaksinemotstander hun heller (har alltid ment at jeg skulle ta det meste før jeg har vært på lange utenlandsreiser), bare syns akkurat denne er en unødvendig risiko. Skjønner deg veldig godt, for jeg har også prøvd å lese og spørre rundt omkring før jeg tar er valg, og syns det er ekstra vanskelig når min egen mamma mener "nei". Men jeg vil gjøre opp min egen mening.
Samme sier legen min. Hvis man er frisk ellers så er det en helt unødvendig risiko. Jeg blir veldig usikker når jeg leser at "alle" andre skal ta..
 
Skjønner ikke alle fastlegene som går ut og anbefaler å ikke ta vaksinen.. en fastlege er jo ikke en immunolog, eller spesialist på immunologi.. oh hvordan de da kan overprøve rådene fra folkehelseinstituttet er et mysterium for meg :p det har de rett og slett ikke kompetanse til....
 
Sitter her med influensa, en nyoperert sønn og en liten baby. Skulle ØNSKE jeg hadde tatt den! Fy fader hvor kjipt det er å være så syk! Spurte faktisk legen for noen uker siden om jeg kunne ta den da jeg rett og slett ikke har tid til å være syk nå. Men neida det trengte jeg ikke... Riiiiiight!
 
Jeg klarte meg fint uten de to første svangerskapene, men da tror jeg ikke det var et tema heller? Uansett, legen anbefaler meg å ta den, spesielt siden denne tiden er høysesong for influensa. Så jeg skal nok ta den etter uke 12 :)
 
Har de fleste av dere tatt influensavaksinen eller? Noen som ble dårlig av den? Leste en sak på NRK nå om at den kommer tidlig i år, og at man vil se en topp før jul. Så jeg vurderer å bestille time idag.
 
Har de fleste av dere tatt influensavaksinen eller? Noen som ble dårlig av den? Leste en sak på NRK nå om at den kommer tidlig i år, og at man vil se en topp før jul. Så jeg vurderer å bestille time idag.

Tenkte ta det opp med legen på første svangerskapskontroll..då er eg 12+1, det blir måndag om 1,5 veker.. (Skal vere over 12 veker når ein tar den såvidt eg har skjønt?).
 
Tok den på tirsdag, er i uke 14 nå. Ble ikke noe som helst dårlig. Var ikke øm eller noe i armen heller :) sambo er også i risikogruppe, så han skal dra å ta den snart.
 
Jeg kommer ikke til å ta:) har ikke tatt før, men sett mange kolegaer gå til bunns som en reaksjon på tidligere vaksiner..:)
 
Skal sies at jeg ikke er motstander for vaksiner.. men influensa, det tåler jeg!:)
 
Tok den ikke sist å kommer ikke til å ta den nå,er skeptisk så da står jeg over:)
 
Tar den ikke. Det sies voksne får influensa 2 ganger i tiåret, og jeg har hatt skikkelig influensa de siste årene, så jeg velger å tro det ikke er min tur i år ;-)
 
Sitter på legekontoret nå og venter de obligatoriske 20 minuttene! Da blir det forhåpentligvis ikke influensa på meg og mini i magen i år :)
 
Tenkte ta det opp med legen på første svangerskapskontroll..då er eg 12+1, det blir måndag om 1,5 veker.. (Skal vere over 12 veker når ein tar den såvidt eg har skjønt?).

Ja, over 12 uker ja. Jeg er akkurat der nå. Tror jeg er klar for å ta en, at det er bedre enn å la være. Jeg føler ofte jeg får influensa. I alle fall mer enn to ganger per tiende år. Så tenker at det kanskje er størst risiko.
 
Ja, over 12 uker ja. Jeg er akkurat der nå. Tror jeg er klar for å ta en, at det er bedre enn å la være. Jeg føler ofte jeg får influensa. I alle fall mer enn to ganger per tiende år. Så tenker at det kanskje er størst risiko.

Eg blir vertfall ofte forkjøla..så tenker at når immunforsvaret gjerne er ytterligere svekka pga graviditet så går eg for vaksine ja! Håper eg held meg frisk til den er tatt..No er eg fullstendig "sylta" :-( Ungane har vore grundig forkjøla siste par vekene..og no fekk eg det også sjølvsagt..
 
Altså at de blir skikkelig dårlige av tidligere influensavaksine :) de blir dårlige som en bivirkning :)

Blir man dårlig er det en tilfeldighet (med mindre du reagerer på egg som finnes i vaksinen da selvsagt :) ).. influensavaksinen som gis til gravide er ikke-levende og du risikerer derfor ikke å bli syk :)

Fra fhi sine sider:

Vaksinen består av virusdeler eller rensede viruskomponenter (splittvaksiner og overflateantigenvaksiner) fra inaktiverte (ikke-levende) virus, to A-stammer og en B-stamme. Virus dyrkes på befruktede hønseegg eller i cellekultur og inaktiveres.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...kdommene/influensavaksinasjon---veileder-for/

Den anbefales for alle risikogrupper der influensa kan føre til død (for gravide da hos foster). Og risikoen ved å ta vaksinen er MINDRE enn risikoen man eventuelt løper om man får influensa.

Vaksinen anbefales gravide i 2. Og 3. Trimester (og 1. Trimester ved tileggsrisiko) når graviditet 'klaffer' med influensasesongen (slik som nå :) ).
 
Back
Topp