Influensavaksine

Det er jo selvfølgelig ikke alltid de treffer på typen influensa, men å ikke ta den blir litt som å kjøre bil uten belte. Går som regel bra, men blir for stor risk for min del ;)

Synes også det er for skummelt å la være. Har hatt influensa noen ganger utenom graviditet, og det var jammen ikke "barebare". Tenker at selv om jeg får influensa til tross for vaksinen, så kan det jo hende at jeg blir mindre syk enn om jeg ikke hadde tatt den. Håper på det beste :)

Dere som skal ta den; tar dere den til vanlig også? Eller har dere fått anbefaling fra lege fordi dere er gravide?

Jeg ramlet inn her, hører ikke til termingruppa. Jeg tok den da jeg var gravid for to år siden, og jordmor fortalte senere at på julaften (!) hadde hun måttet sende 2 gravide avgårde med ambulanse fordi de hadde blitt så dårlige av influensa.. Mulig den var ekstra aggressiv det året, men jeg var iallfall glad for at jeg hadde tatt vaksine.

Tenker jeg spørr jordmor neste uke, men jeg pleier i utgangspunktet ikke å ta den. Men om hun anbefaler det så føyer jeg meg. Er absolutt ikke imot vaksiner av prinsipp, bare litt skeptisk til disse som ikke har vært testet så lenge.

Tenker jeg spørr jordmor neste uke, men jeg pleier i utgangspunktet ikke å ta den. Men om hun anbefaler det så føyer jeg meg. Er absolutt ikke imot vaksiner av prinsipp, bare litt skeptisk til disse som ikke har vært testet så lenge.

Mulig jeg er på tynn is nå, har ikke satt meg så veldig inn i dette, men har ikke influensavaksinen (den generelle, ikke nødvendigvis svineinfluensa) vært "på markedet" lenge? Farmoren tok denne vært år helt til siste slutt, og det føles som om jeg har hørt om dette "i alle år". Mulig jeg tar feil ;)

Mulig jeg er på tynn is nå, har ikke satt meg så veldig inn i dette, men har ikke influensavaksinen (den generelle, ikke nødvendigvis svineinfluensa) vært "på markedet" lenge? Farmoren tok denne vært år helt til siste slutt, og det føles som om jeg har hørt om dette "i alle år". Mulig jeg tar feil ;)
Det kan godt være :) Bare innbiller meg at viruset endrer seg litt vært år og dermed også vaksinen. En vaksine pleier jo å vare i mange år. Det er ikke noe jeg har sjekket opp eller satt meg inn i heller altså. Bare ble veldig skremt av den svineinfluensavaksinen.

Sniker! Sjokkert over hvor mange som ikke følger anbefalingene om vaksine!! Det er økt risiko for dødfødsel om man får influensa og større risiko for alvorlige komplikasjoner for den gravide. Gravide i 2. og 3. trimester anbefales vaksinen

Jeg tar ikke influensavaksine til vanlig, men folkehelseinstituttet sier klart at gravide bør ta den. Synes det er ganske lett å følge rådene fra offentlige helsemyndigheter. Dette er ikke synsing, influensavaksine bør tas, både med tanke på mor og barn. Panderix som ble gitt mot svineinfluensa hadde noen uheldige virkninger, men den blr tatt vekk så tidlig som i 2010.

Jeg tar ikke influensavaksine til vanlig, men folkehelseinstituttet sier klart at gravide bør ta den. Synes det er ganske lett å følge rådene fra offentlige helsemyndigheter. Dette er ikke synsing, influensavaksine bør tas, både med tanke på mor og barn. Panderix som ble gitt mot svineinfluensa hadde noen uheldige virkninger, men den blr tatt vekk så tidlig som i 2010.
Vil nok si at svineinfluensavaksinen var hakket mer enn uheldig. Jeg følger alle råd jeg :) Ink å ta vaksinen om jordmor på sykehuset råder meg til det, men jeg er fremdeles skeptisk og det må jeg få være :)

Dere som skal ta den; tar dere den til vanlig også? Eller har dere fått anbefaling fra lege fordi dere er gravide?

Jeg pleier å få den gjennom jobb, men hadde nok valgt det uansett. Om de rundt meg blir syk må de innlegges og da funker det ikke at jeg også er syk så da tar jeg heller den. Også vil jeg ikke ha dårlig samvittighet for å eventuelt ha smitte de om de skulle bli syk

Det kan godt være :) Bare innbiller meg at viruset endrer seg litt vært år og dermed også vaksinen. En vaksine pleier jo å vare i mange år. Det er ikke noe jeg har sjekket opp eller satt meg inn i heller altså. Bare ble veldig skremt av den svineinfluensavaksinen.

Tror de da bare endrer virusstammen (antigenene), men at alle de andre "basiskomponentene" forblir den samme. Igjen på tynn is; er det ikke alle tilsetningsstoffene og stabilisatorene som folk er redde for..?

Sniker! Sjokkert over hvor mange som ikke følger anbefalingene om vaksine!! Det er økt risiko for dødfødsel om man får influensa og større risiko for alvorlige komplikasjoner for den gravide. Gravide i 2. og 3. trimester anbefales vaksinen

Jeg visste ikke engang at det var en anbefaling - så dårlig opplyst er jeg! :P Skal ta det opp med jordmor neste gang. Sier hun at jeg bør ta den så tar jeg den ;)

Tror de da bare endrer virusstammen (antigenene), men at alle de andre "basiskomponentene" forblir den samme. Igjen på tynn is; er det ikke alle tilsetningsstoffene og stabilisatorene som folk er redde for..?

Det gir jo egentlig mening :) Redd for å bli varig syk jeg - enkelt og greit. Men ja, vi får sjekke med jordmor :)

Jeg visste ikke engang at det var en anbefaling - så dårlig opplyst er jeg! :p Skal ta det opp med jordmor neste gang. Sier hun at jeg bør ta den så tar jeg den ;)

Mener ikke at alle skal være opplyst om det, er jo derfor man har jordmor og lege :) De skal jo vite og gi anbefaling om vaksine til gravide 2. og 3. trimester. Les gjerne på fhi.no ;)

Mener ikke at alle skal være opplyst om det, er jo derfor man har jordmor og lege :) De skal jo vite og gi anbefaling om vaksine til gravide 2. og 3. trimester. Les gjerne på fhi.no ;)

Hehe, neida, ordla meg nok litt feil ;) Når jeg leser om det på nett så virker det å være like allment kjent som at gravide ikke skal spise rå mat :P Kan hende jordmora mi ikke har sagt noe enda fordi influensasesongen ikke er ordentlig i gang enda.

Ja, skal ta. Tenkte å ringe legen i morgen å spørre om ho kunne skrive resept. :)

.. Altså mandag - når de åpner

Back
Topp