Influensavaksine

Jeg får som regel beskjed hvert år om å ta den for min egen del da jeg har andre sykdommer, så regner med jeg skal ta den. Da mener jeg den årlige vaksinen, den for svineinfluensa har jeg tatt for noen år tilbake, bør kanskje spørre om jeg bør ta den igjen?

Jeg får som regel beskjed hvert år om å ta den for min egen del da jeg har andre sykdommer, så regner med jeg skal ta den. Da mener jeg den årlige vaksinen, den for svineinfluensa har jeg tatt for noen år tilbake, bør kanskje spørre om jeg bør ta den igjen?

Svineinfluensavaksinen er inkludert i den årlige influensavaksinen i år, siden den er en av de hyppigste influensaene i år :)

Har aldri tatt den og har aldri hatt influensa, så det er ikke noe jeg har tenkt noe ekstra på denne gangen. Men igjen, tar legen det opp så skal det selvfølgelig vurderes. :)

Jeg har ikke tenkt å ta den. Spurte fastlegen min om det, hun mente jeg ikke trengte det siden jeg ikke hadde noen risikofaktorer:)

Har aldri tatt den og har aldri hatt influensa, så det er ikke noe jeg har tenkt noe ekstra på denne gangen. Men igjen, tar legen det opp så skal det selvfølgelig vurderes. :)

Det ikke alt legene opplyser om, det er mye en må sette seg inn i selv. Det anbefales av NHI og FHI. Legene vil for eksempel ikke opplyse om at en ikke skal drikke alkohol, spise muggost, eller være forsiktig med katten selv om det også kan gi alvorlige konsekvenser.

Min lege har ikke tid til å gå gjennom slikt, men isteden henger det en stor plakat om dette på legesenteret slik at man blir opplyst. Alt dette er jo valg en selv må ta og stå for, legen kan ikke prakke på deg hverken vaksine eller forbud mot røyk.

Det ikke alt legene opplyser om, det er mye en må sette seg inn i selv. Det anbefales av NHI og FHI. Legene vil for eksempel ikke opplyse om at en ikke skal drikke alkohol, spise muggost, eller være forsiktig med katten selv om det også kan gi alvorlige konsekvenser.

Min lege har ikke tid til å gå gjennom slikt, men isteden henger det en stor plakat om dette på legesenteret slik at man blir opplyst. Alt dette er jo valg en selv må ta og stå for, legen kan ikke prakke på deg hverken vaksine eller forbud mot røyk.

Jeg ville ikke sagt det om at "hvis legen tar det opp" uten grunn, så jeg fortsetter med den planen jeg har.

Jeg kommer ikke til å ta den ettersom jeg ikke er i 2.trimester før i mars. Regner med at verste runden med influensa da er over. Tok vaksinen fa jeg gikk gravid med sønnen, ettersom det da var enormt utbrudd på skolen jeg jobber på. Legen min var ikke kjent med at gravide rådes til å ta vaksinen (sier kanskje mest om legen min:p), og han sa at det er relativt få gravide som velger å ta vaksinen.

Nå ble jeg usikker på om jeg skal ta den eller ikke. Er mange som velger å ikke ta den.

Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok den i høst, FØR jeg ble gravid. Nå må jeg jo vente til jeg er i andre trimester og da er vi ut i mars og influensasesongen er nesten over. Jeg skal spørre legen om det er noe poeng å ta den da. Forrige graviditet var jeg i andre trimester om høsten og tok den da. Jeg leste veldig mye om temaet den gangen fordi det var så mange som var skeptiske til å ta vaksinen. Alt jeg leste da tilsa at det er minimal risiko for komplikasjoner om man tar vaksinen etter første trimester. Det er derimot en mye større risiko for komplikasjoner, dødfødsel og fosterskader dersom man faktisk får influensa. Hvis noen prøver å bli gravide og leser dette, så håper jeg de tar vaksine eller i hvert fall tar det opp med legen sin. Selv det året da det ble gitt svineinfluensavaksine som faktisk hadde en del bivirkninger og ga komplikasjoner for gravide, så var det større andel av dem som var gravide og fikk influensa som opplevde dødfødsel, enn blant dem som var gravide og tok vaksinen. En vanlig influensavaksine gir ikke slike komplikasjoner som svineinfluensavaksinen i 2009 ga. Jeg synes det er underlig at gravide som er påpasselige med alkohol, mat etc og som skal bruke bilsete til babyen, hever seg over fakta og velger å ikke ta vaksine. En annen ting er at for mange av oss med termin i september, så er det altså slik at det kan være for sent å ta vaksinen når man kommer så langt som til andre trimester fordi da er influensasesongen nesten over. Heldigvis går det jo stort sett bra, også for dem som får influensa når de er gravide, men det hadde vært fint å kunnet eliminere den risikoen en influensa er.

Så hvis det er mange som drikker alkohol under svangerskapet så velger du også å drikke fordi så mange gjør det?
Nei,det var ikke akkurat det jeg sa heller.
Folk velger jo om man vil ta det eller ikke. Jeg har tatt den før for lenge siden å da ble jeg dårlig noen dager..

Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok den i høst, FØR jeg ble gravid. Nå må jeg jo vente til jeg er i andre trimester og da er vi ut i mars og influensasesongen er nesten over. Jeg skal spørre legen om det er noe poeng å ta den da. Forrige graviditet var jeg i andre trimester om høsten og tok den da. Jeg leste veldig mye om temaet den gangen fordi det var så mange som var skeptiske til å ta vaksinen. Alt jeg leste da tilsa at det er minimal risiko for komplikasjoner om man tar vaksinen etter første trimester. Det er derimot en mye større risiko for komplikasjoner, dødfødsel og fosterskader dersom man faktisk får influensa. Hvis noen prøver å bli gravide og leser dette, så håper jeg de tar vaksine eller i hvert fall tar det opp med legen sin. Selv det året da det ble gitt svineinfluensavaksine som faktisk hadde en del bivirkninger og ga komplikasjoner for gravide, så var det større andel av dem som var gravide og fikk influensa som opplevde dødfødsel, enn blant dem som var gravide og tok vaksinen. En vanlig influensavaksine gir ikke slike komplikasjoner som svineinfluensavaksinen i 2009 ga. Jeg synes det er underlig at gravide som er påpasselige med alkohol, mat etc og som skal bruke bilsete til babyen, hever seg over fakta og velger å ikke ta vaksine. En annen ting er at for mange av oss med termin i september, så er det altså slik at det kan være for sent å ta vaksinen når man kommer så langt som til andre trimester fordi da er influensasesongen nesten over. Heldigvis går det jo stort sett bra, også for dem som får influensa når de er gravide, men det hadde vært fint å kunnet eliminere den risikoen en influensa er.

Veldig enig! Jeg synes det er så himla rart at så mange velger å IKKE ta influensavaksinen men holder seg unna alt av matvarer som anbefales å ta avstand fra!

Influensavaksinen og svineinfluensavaksinen for noen år tilbake er to vidt forskjellige ting og det er INGENTING farlig med influensavaksinen og ingen bivirkninger. Den taes årlig av de fleste som jobber på skole, sykehus etc.

Jeg tenkte også ekstra på det siden vi er gravide for det meste i sommerhalvåret, men man kan like gjerne få influensa da. I fjor var jeg frisk hele vinteren men fikk sinnssyk influensa i juni og var dårlig halve sommeren, da det utviklet seg til alle betennelser man kan få og bronkitt til slutt. I tillegg gir det beskyttelse til barnet etter fødsel, og da er man inne i influensasesongen igjen, så jeg syne spesielt den delen er viktig.

Man hører jo skrekkhistoriene om de som er gravide og har fått influensa. Fosterskader, dødfødsler, pustestopp, brustne ribbein før fødsel...

Eg las anbefalingane om å ta det, men sidan eg då ikkje kan ta den før seint i mars, tenkte eg å sjekke med legen min når eg skal dit fredag. Tenkte dessverre ikkje på det i haust då vi begynte å prøve å bli gravide, men neste gong skal eg ta den før (om det blir riktig sesongmessig).

Er vel ikkje berre her folk ikkje tar influensavaksine. Fleire i min familie som har tatt den tidlegare pga. risikogruppe, og mamma blir sjokkert over kor få som faktisk tar den. Den er anbefalt å ta årlig for alt helsepersonell, men vaksinedekninga blandt helsepersonell er faktisk på same nivå som i befolkninga generelt. Ille! Risikoen med vaksiner er så liten at ingen burde la vere å ta den pga. det...

Anbefalingen fra FHI gjelder høst og vinter, ser jeg på sida deres. Skal vurdere det til høsten. Grunner til at jeg ikke har vurdert det før (ikke som gravid heller), er at jeg aldri har hatt influensa (som jeg har merka, hvertfall), og veldig sjelden luftveissykdommer generelt, har aldri slitt med pust på noe vis. Mulig det er naiv tankegang. Omtrent ingen på jobben tar vaksina (skole), vi har tilbud om den via kommunen. Mannen er i risikogruppe (astma) men har heller aldri tatt den.

Såvidt jeg skjønner er det ikke influensaen i seg selv som er farlig for gravide, men hvis man får influensa seint i svangerskapet når lungekapasiteten er redusert, er det farligere enn vanlig å få komplikasjoner (lungebetennelse, respirasjonsproblemer). Risikoen for farlig sykdom er ikke vurdert som høy nok til å forsvare vaksine i første trimester, så det er liten grunn til å bekymre seg om man får influensa nå før 12 uker, hvertfall (og generelt går det altså stort sett bra uansett).

Folkehelseinstituttet anbefaler at gravide tar denne.

Risikoen øker utover i svangerskapet for å få komplikasjoner hvis en får influensa. Dette utgjør fare for fosteret. Gravide som får influensa har også større risiko for dødfødsel.

Er ikke bekymret for det :p orker ikke å høre på sånn skremsel. Det er flere ting som kan gå galt. Jeg har aldri tatt noen vaksine som jeg ikke har måttet og det går fint med meg nå ;)

Jeg er sykepleier og har aldri tatt influensavaksine. Kommer heller ikke til å ta den. Ingen som reagerer av den grunn.. :)

Back
Topp