Jeg angrer veldig på at jeg ikke tok den i høst, FØR jeg ble gravid. Nå må jeg jo vente til jeg er i andre trimester og da er vi ut i mars og influensasesongen er nesten over. Jeg skal spørre legen om det er noe poeng å ta den da. Forrige graviditet var jeg i andre trimester om høsten og tok den da. Jeg leste veldig mye om temaet den gangen fordi det var så mange som var skeptiske til å ta vaksinen. Alt jeg leste da tilsa at det er minimal risiko for komplikasjoner om man tar vaksinen etter første trimester. Det er derimot en mye større risiko for komplikasjoner, dødfødsel og fosterskader dersom man faktisk får influensa. Hvis noen prøver å bli gravide og leser dette, så håper jeg de tar vaksine eller i hvert fall tar det opp med legen sin. Selv det året da det ble gitt svineinfluensavaksine som faktisk hadde en del bivirkninger og ga komplikasjoner for gravide, så var det større andel av dem som var gravide og fikk influensa som opplevde dødfødsel, enn blant dem som var gravide og tok vaksinen. En vanlig influensavaksine gir ikke slike komplikasjoner som svineinfluensavaksinen i 2009 ga. Jeg synes det er underlig at gravide som er påpasselige med alkohol, mat etc og som skal bruke bilsete til babyen, hever seg over fakta og velger å ikke ta vaksine. En annen ting er at for mange av oss med termin i september, så er det altså slik at det kan være for sent å ta vaksinen når man kommer så langt som til andre trimester fordi da er influensasesongen nesten over. Heldigvis går det jo stort sett bra, også for dem som får influensa når de er gravide, men det hadde vært fint å kunnet eliminere den risikoen en influensa er.