I helgen satte jeg meg skikkelig inn i permisjon og foreldrepenger...

Her blir det 100% lønn (49uker), samme som sist. Det gikk fint og spira begynner med 2-4timer i bhg i ca en mnd når den er 11-12mnd, før hun begynner fullt, samme som storesøster :) Her får jeg heldigvis foreldrepengene via arbeidsgiver, så taper ingenting, fullt opp med feriepenger også, sist fikk jeg faktisk mer i mnd enn det jeg gjorde til vanlig :P Nå har jeg all ferien for i år ubrukt, så venter med å ta ut de 5 ukene til etter fødsel, så føles permisjonen litt lengere :)

NAV betaler tilbake til jobben mente jeg :p

Forskjellen er at når du får direkte fra jobben.. så er det en ansattgode som jobben din taper på. Derfor er ikke alle villig til å gå inn på den ordningen. Spes ikke små bedrifter.

Min bedrift vil dessverre ikke ha noe med permisjon og nav å gjøre.. så jeg må ta alt med nav direkte.

Vi tar 100% lønn. Eg tjener meir enn 6G - men jobber i firma som heldigvis dekker mellomlegget. Sambuaren jobber i samme firma, og tjener meir enn meg - men av det han tjener så er sjølve grunnlønna mindre 6G (han jobber turnus 4-4). Dvs at han vil tape mykje på å vere i permsjon.Pga at han jobber turnus, så tar han bare ut minimum permisjon - han får uansett vere heime med meg og babyen annakvar måned :) .Vi har god råd til å ta 80%, men pga at vi kan tenke oss å få en til ganske rett etter, så vil eg tilbake til jobb allerede i juni. Så får vi heller ta litt lenger permisjon på nr 2 :)

Hva om samboer tar ut sin permisjon når han har fri? Selfølgelig etter du er ferdig med din? Da taper dere ikke noe. Slik gjorde vi det med førsteman. :)

Hvis du får foreldrepenger betalt direkte fra NAV, så får du kun feriepenger av 12 uker (15 uker hvis du går for 100 % permisjon). Så da kan du jo trekke 12 uker fra 49 uker. Dvs 37 uker hvor du ikke tjener opp feriepenger.
Husk at feriepenger utbetales på bakgrunn av det du jobber året før feriepengene utbetales. Det betyr at du i 2016 vil få utbetalt på bakgrunn av alt du tjener før permisjonen starter og de 12 første ukene av permisjonen i dette året. I 2017 vil du trolig ha hatt permisjon første del av opptjeningsåret (altså 2016). Men de fleste av oss vil vel komme til å jobbe 4-5 mnd på slutten av 2016. Disse mnd er opptjening til feriepengene i 2017.

For de fleste av oss vil nok dette bety at vi får tilnærmet normal utbetaling av feriepenger i 2016 og 1/3 av normalen i 2017.

For de fleste av oss vil nok dette bety at vi får tilnærmet normal utbetaling av feriepenger i 2016 og 1/3 av normalen i 2017.

Jepp.. det er i 2017 det blir mindre. Ringer Virke i mrg og ber om oversikt over hva bedriften taper på å betale feriepenger. Må inn i forhandlinger med alle fakta og tall på bordet. Lov å prøve seg!

Vi har ennå ikke satt oss ordentlig inn i alt, og har ikke regnet på hva som lønner seg av 80% og 100% utbetaling for oss ennå. Jeg tjener mindre enn 6G og jobben til mannen dekker mellomlegget opp til 12G :)

Slik vi ser for oss at vi kommer til å gjøre det er at jeg tar min permisjon sammenhengende først, og at mannen tar sine 10 uker etterpå. Jeg er bare i et vikariat nå, og har ikke noen jobb å komme tilbake til, så vi har derfor ikke mulighet til å gi mannen noen av fellesukene. Vi får 5 fleksible uker ekstra fordi det er tvillinger da, og de kommer mannen til å ta i forbindelse med fødselen. Blir fint å få 7 uker sammen helt i starten når alt er nytt og vi har to barn :) Når permisjonstiden er over kommer jeg sannsynligvis til å være hjemme med barna i ca ett år. Vi kommer jo til å få dobbel kontantstøtte, og spare to barnehageutgifter, og da er vi ikke så langt unna det jeg tjener som assistent i barnehage uansett, pluss at jeg får masse tid med barna mine som er veldig verdifullt for meg :) Ser også for meg at det hadde vært kjekt å være dagmamma for et barn ekstra, og da hadde jeg jo kunne tjent litt på det og :) Høsten 2017 ser vi for oss at barna kommer til å begynne i barnehage.

Skal ta 100% lønn, så skal jeg ta ut fire uker ferie, vi må nok bare gjøre det slik ettersom at vi er studenter og vi skal jo tilbake på skolebenken i august.

Sist tok vi 100% lønn og 10 uker ulønnet. De 10 ukene ulønnet svei mer enn forventet så vet ikke helt hva vi gjør denne gangen...

Har ikke regnet på det enda, men regner med at det blir 100% lønn og ulønnet permisjon i en periode. Har bare 75% stilling med 3 hver helg så har endel fri på hverdagene, mulig vi får trikset litt med permisjonen. Planlegger i hvertfall å være hjemme til januar 2017. Med mindre det skjer et mirakel og vi føder i august, da ville mye blitt lettere :)

Hva om samboer tar ut sin permisjon når han har fri? Selfølgelig etter du er ferdig med din? Da taper dere ikke noe. Slik gjorde vi det med førsteman. :)
Ja, det hadde vore det beste, men i jobben min kan eg ikkje jobbe 1 mnd, og så ta fri neste, og så jobbe igjen osv. Så slik det ser ut no, så må han begynne permisjonen sin i en jobbperiode, så blir det permisjon i en friperiode, og to siste vekene blir i en jobbperiode igjen :)

Ja, det hadde vore det beste, men i jobben min kan eg ikkje jobbe 1 mnd, og så ta fri neste, og så jobbe igjen osv. Så slik det ser ut no, så må han begynne permisjonen sin i en jobbperiode, så blir det permisjon i en friperiode, og to siste vekene blir i en jobbperiode igjen :)
Ville det ikke vært mer gunstig for dere å gjøre det motsatt? At han begynte sin permisjon i en friperiode, så ha permisjon i en jobbeperiode, og så to uker til i en friperiode? :) Vet ikke om det har så mye å si, men da blir det jo hvertfall seks uker i friperioder, i stedet for fire :)

Satser på fødsel 31.aug.. hehe. Ille at det skal være sånn. Orker ikke tenke på hva vi gjør om vi ikke får plass neste år. :confused:

Hehe, ja la oss alle gjøre det :P Det er kjempe synd! Her vi bor er det trolig ikke plass for august 2017, med mindre vi er villig til å kjøre langt...men fort gjort at det er det det blir til! Bah...!

Ville det ikke vært mer gunstig for dere å gjøre det motsatt? At han begynte sin permisjon i en friperiode, så ha permisjon i en jobbeperiode, og så to uker til i en friperiode? :) Vet ikke om det har så mye å si, men da blir det jo hvertfall seks uker i friperioder, i stedet for fire :)
Jo, men han må ha sine 10 veker - og dei må begynne når eg er ferdig med min permisjon... Slik at når eg begynner på jobb, så er det akkurat når jobbperioden hans begynner... Skulle hatt termin litt før :)

Jo, men han må ha sine 10 veker - og dei må begynne når eg er ferdig med min permisjon... Slik at når eg begynner på jobb, så er det akkurat når jobbperioden hans begynner... Skulle hatt termin litt før :)
Pappaen har 10 uker og mammaen har 10 uker. Resten er fellesperiode som man fordeler etter ønske. Det er jo bare til å søke etter hva som passer best. Går fint at han har fire uker perm imens du går ulønnet/i jobb, for å så gjøre at du har perm igjen.. Sånn annenhver gang liksom :)

sorry jeg er enda helt grønn her, men hvorfor taper man penger?? :/ trodde 100% permisjon var 100% lønn og 80% = 80% lønn? :/

sorry jeg er enda helt grønn her, men hvorfor taper man penger?? :/ trodde 100% permisjon var 100% lønn og 80% = 80% lønn? :/
Jo det stemmer det. Men pga at antall uker er forskjellig vil de fleste få utbetalt mer ved å ta 100% utbetalt i en kortere periode. Det er bare å regne på hvor mye du vil få utbetalt totalt med 100% sammenliknet med 80%. Men husk at det er forskjellige antall uker!

Jeg har forsøkt begge deler. Med første hadde vi 80%. Da vi skulle ha nr 2 regnet vi på dette og fant ut at vi tjente 20 000kr på å ta 100%. Planen var å spare disse og så ta noe ulønnet permisjon i tillegg. Dessverre var vi ikke så flinke til å spare... Mnd med ulønnet perm ble derfor litt trangere enn forutsett. ;)

Denne gangen tror jeg vi kommer til å ta 80%. Dette er fordi jeg ønsker lang permisjon med vårt siste barn og jeg ikke tror vi vil klare å sette av penger underveis slik at ulønnet perm blir en mulighet igjen.

Jo det stemmer det. Men pga at antall uker er forskjellig vil de fleste få utbetalt mer ved å ta 100% utbetalt i en kortere periode. Det er bare å regne på hvor mye du vil få utbetalt totalt med 100% sammenliknet med 80%. Men husk at det er forskjellige antall uker!

Jeg har forsøkt begge deler. Med første hadde vi 80%. Da vi skulle ha nr 2 regnet vi på dette og fant ut at vi tjente 20 000kr på å ta 100%. Planen var å spare disse og så ta noe ulønnet permisjon i tillegg. Dessverre var vi ikke så flinke til å spare... Mnd med ulønnet perm ble derfor litt trangere enn forutsett. ;)

Denne gangen tror jeg vi kommer til å ta 80%. Dette er fordi jeg ønsker lang permisjon med vårt siste barn og jeg ikke tror vi vil klare å sette av penger underveis slik at ulønnet perm blir en mulighet igjen.
hmm ok da, hvor regner man ut dette? og blir det regnet ut fra lønnen du har hatt det siste året? :)
Jeg/vi har ikke råd til noe ulønnet permisjon etter, så er jo veldig greit å få satt seg inn i alle disse tingene på forhånd før man står midt oppi det :p

hmm ok da, hvor regner man ut dette? og blir det regnet ut fra lønnen du har hatt det siste året? :)
Jeg/vi har ikke råd til noe ulønnet permisjon etter, så er jo veldig greit å få satt seg inn i alle disse tingene på forhånd før man står midt oppi det :p
NAV har en fin kalkulator. Søk på foreldrepenger + veileder.

Det er det motsatte av hva jeg kom fram til. Når jeg regner på det ser jeg at jeg sitter igjen med ganske mye mer ved å ta 80 % permisjon og heller ta noen mnd ulønnet. (men det var kanskje 100 % lønn du mente?)

Mente 100% lønn

Back
Topp