I helgen satte jeg meg skikkelig inn i permisjon og foreldrepenger...

Zeena

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Vi ønsket å se hvordan dette regnestykket gikk opp og hva som lønner seg mht fordeling av perm, osv... Jeg ble overrasket hvor mye penger vi taper. Jeg taper penger hver måned og pappa'n taper veldig mye. Synd at det skal være sånn. Vi kan ikke ta oss råd til at han tar mer enn de 10 ukene. Og i 2017 kan vi bare glemme å gjøre noe som helst i ferien. Det er da den største smellen med mindre feriepenger kommer. Verken han eller jeg jobber i bedrifter med slike goder som forskutterer foreldrepenger. Jeg har liksom vært litt godtroende og tenkt at 80 % permisjon, betyr 100 lønn.. men neida, sånn er det i hvert fall ikke. Så da er det bare å sette i gang med enda mer sparing!!

Har du fått en oversikt? Skal du ta 80 % eller 100 % permisjon?

Jeg må ta 80% permisjon. Selv om det er trist :-/ har ikke sjangs til no annet.

Tar 100% denne gangen, hadde 80 sist.. Men jeg vil ikke ha h*n i bhg før h*an har rundet året, men jeg har mulighet til å kunne jobbe kvelder og helger en periode før bhg start og jeg går inn i dagjobb igjen, så da er det det mest gunstige for oss :)

Ganske sikker på at det blir 100% igjen. Spent på hvordan vi skal løse det om vi ikke får barnehageplass..

80% her, har ikke råd til å gå ned på lønn. Samboer er på AAP, og det blir man ikke akkurat rik av, så vi er avhengig av at jeg får 100% betalt. (Det er vel opp til 525 000,- i årsinntekt man får permisjonspenger av om jeg ikke husker feil?) Ettersom pappaen er på AAP, så er det ikke noe problem med tanke på barnehageplass. Da får han bare være hjemme med mini :-)

Her blir det 100% og noen måneder ulønnet. Sparer mye på å gjøre det slik i stedet for å ta 80%. Men må være flink til å legge av penger til de månedene som blir ulønnet :-)

Her blir det 100% og noen måneder ulønnet. Sparer mye på å gjøre det slik i stedet for å ta 80%. Men må være flink til å legge av penger til de månedene som blir ulønnet :)

Det er det motsatte av hva jeg kom fram til. Når jeg regner på det ser jeg at jeg sitter igjen med ganske mye mer ved å ta 80 % permisjon og heller ta noen mnd ulønnet. (men det var kanskje 100 % lønn du mente?)

Vi tar 100% lønn. Eg tjener meir enn 6G - men jobber i firma som heldigvis dekker mellomlegget. Sambuaren jobber i samme firma, og tjener meir enn meg - men av det han tjener så er sjølve grunnlønna mindre 6G (han jobber turnus 4-4). Dvs at han vil tape mykje på å vere i permsjon.Pga at han jobber turnus, så tar han bare ut minimum permisjon - han får uansett vere heime med meg og babyen annakvar måned :) .Vi har god råd til å ta 80%, men pga at vi kan tenke oss å få en til ganske rett etter, så vil eg tilbake til jobb allerede i juni. Så får vi heller ta litt lenger permisjon på nr 2 :)

80% her, har ikke råd til å gå ned på lønn. Samboer er på AAP, og det blir man ikke akkurat rik av, så vi er avhengig av at jeg får 100% betalt. (Det er vel opp til 525 000,- i årsinntekt man får permisjonspenger av om jeg ikke husker feil?) Ettersom pappaen er på AAP, så er det ikke noe problem med tanke på barnehageplass. Da får han bare være hjemme med mini :-)
Hvis det står på pengene så er det 100% du skal ha og ikke 80% :p

Vi kan ikke ta oss råd til at han tar mer enn de 10 ukene. Og i 2017 kan vi bare glemme å gjøre noe som helst i ferien. Det er da den største smellen med mindre feriepenger kommer.

Hva mener du egentlig her med feriepenger? Hvordan er regnestykket? Jeg må innrømme at vi ikke har tenkt på feriepenger

Hva mener du egentlig her med feriepenger? Hvordan er regnestykket? Jeg må innrømme at vi ikke har tenkt på feriepenger

Hvis du får foreldrepenger betalt direkte fra NAV, så får du kun feriepenger av 12 uker (15 uker hvis du går for 100 % permisjon). Så da kan du jo trekke 12 uker fra 49 uker. Dvs 37 uker hvor du ikke tjener opp feriepenger.

Jeg tenker 80% lønn, hjemme lengst mulig. Deretter blir det enten en alt for tidlig barnehagestart. eller så tenker jeg at pappan posjonerer ut sin perm lengst mulig - to dager i uken kanskje. Også ønsker jeg å jobbe redusert, slik at jeg har 1 dag fri - også skal jeg pent spørre pensjonerte besteforeldre om de kan stille de to gjenværende dagene. Kanskje vi får det til frem til jul?

Men - dette med feriepenger i 2017. Det har gått meg hus forbi. Er kommunalt ansatt. Hvor finner jeg info om dette kan gjelde meg? Eller er det noen som vet?

Jeg tenker 80% lønn, hjemme lengst mulig. Deretter blir det enten en alt for tidlig barnehagestart. eller så tenker jeg at pappan posjonerer ut sin perm lengst mulig - to dager i uken kanskje. Også ønsker jeg å jobbe redusert, slik at jeg har 1 dag fri - også skal jeg pent spørre pensjonerte besteforeldre om de kan stille de to gjenværende dagene. Kanskje vi får det til frem til jul?

Men - dette med feriepenger i 2017. Det har gått meg hus forbi. Er kommunalt ansatt. Hvor finner jeg info om dette kan gjelde meg? Eller er det noen som vet?
Jeg jobber på sykehus og får feriepenger som normalt. Jobben betaler meg hver måned og får tilbakebetalt av NAV.

Jeg tror du som er kommunalt ansatt har den ordningen at jobben betaler. Da vil du ikke merke forskjell. Men spør personalansvarlig hos dere.

Mmm, var klar over reglene, og har regnet litt på det ja. Her er det bare pappaen som tjener over 6G, men han taper en god del på de 10 ukene. For oss var det uansett uaktuelt at han skulle ta mer enn 10 uker. Vi har vært klar over det hele tiden, så vi tenker kanskje litt motsatt. Siden han i utgangspunktet tjener godt, så har vi kunnet satt til side en god del til permisjonen. Derfor går det greit med mindre lønn de 10 ukene, og også at jeg tar en del ulønnet permisjon etter at barselpermisjonen er ferdig. Jeg jobber bare 50% til vanlig, så tap av min lønn noen måneder er ikke en like stor utgift.

Vi går for 100% dekning. Far tar 40% permisjon (10 uker) samtidig som meg etter de seks ukene som er forbeholdt mor. Dette på grunn av at jeg fikk senebetennelse i begge hendene med guttene på grunn av bæring og div. Får overføre 5 ferieuker til neste år, så da blir det bhg fra august. Får vi ikke plass her vi bor tar jeg med barnet i bhg hvor jeg er ped.leder:) Ser at permisjon og ferie blir ferdig akkurat 31/7-16

Det med feriepenger må jeg sjekke ut, skjønner ikke at det skal være forskjell om du får utbetalt av NAV eller forskud fra jobben, siden NAV alikevel betaler tilbake til NAV?? Uansett så har vi tenkt å ta 80% permisjon og 100% lønn. Vi tjener begge over 6g, så vi taper masse om vi bare får 80% av 6g. Vi har også spart opp til å ta noen måneder ulønnet permisjon samtidig som jeg allerede nå har ca 100 timer fleksitid jeg har tenkt å føre over til neste år. Håper også å føre over en del ferie, men noe ferie må jeg ha i år også :-)

Det med feriepenger må jeg sjekke ut, skjønner ikke at det skal være forskjell om du får utbetalt av NAV eller forskud fra jobben, siden NAV alikevel betaler tilbake til NAV?? Uansett så har vi tenkt å ta 80% permisjon og 100% lønn. Vi tjener begge over 6g, så vi taper masse om vi bare får 80% av 6g. Vi har også spart opp til å ta noen måneder ulønnet permisjon samtidig som jeg allerede nå har ca 100 timer fleksitid jeg har tenkt å føre over til neste år. Håper også å føre over en del ferie, men noe ferie må jeg ha i år også :-)
NAV betaler tilbake til jobben mente jeg :p

Back
Topp