I barnehage eller hjemme med mor?

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Jeg har plass til begge guttene mine i barnehage fra september. For eldstemann blir det år nr 2 han er i bhg, men det blir en ny bhg. Jeg har forsont meg med at ett bytte er det rette for oss alle.

Men så er det lillebror .. han er strax 16 mnd, og jeg føler han er for liten/ikke helt klar for bhg enda.
Jeg har vurdert, tenkt, grått, googlet, tenkt, tenkt og tenkt..men jeg klarer ikke ta en avgjørelse. Jeg har muligheten til å ha han hjemme ett år til. Men jeg er så usikker på om det er det rette for oss alle.
Eldstemann er utviklingshemmet og har en del oppfølging som må gjøres. Frem til nå ha pappen tatt fri hver gang vi skal på noe med eldstemann, slik at jeg slipper å dra lillebror med på slep. Men den muligheten begrenser seg mer dette bhgåret, da pappen bytter jobb.
Så da må i så tilfelle lillebror følge med på alle disse avtalene.

Jeg synes også denne "indre debatten" min er utfordrende. Er det for meg eller han jeg evt holder han hjemme? Vi har lite nettverk med barn i samme alder som er hjemme, men vi har en åpen barnehage i nærheten.
Hvordan vil det bli å ha han hjemme på fulltid mens vi i desember skal flytte i nytt hus? Vil han få det "bedre" med å være i barnehagen?
Skal nevnes at eldste går kun 4 t i bhg til dagen, og lillebror vil følge hans antall timer de fleste dagene.

.... jeg klarer bare ikke bestemme meg. Noen med noen gode råd eller erfaringer?

Er det mulig å få 50% plass? Da kan du sende minste i barnehagen når eldste har avtaler.
Jeg skal ha minste mi på snart 14 måneder hjemme et år til. Planen var 6 måneder, men barnehagene her er veldig fulle så jeg tror det må bli et år.
Eldste begynte i barnehagen da hun var 15 måneder. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg hatt henne hjemme et år til, for jeg kjente at hun ikke var klar.

Er det mulig å få 50% plass? Da kan du sende minste i barnehagen når eldste har avtaler.
Jeg skal ha minste mi på snart 14 måneder hjemme et år til. Planen var 6 måneder, men barnehagene her er veldig fulle så jeg tror det må bli et år.
Eldste begynte i barnehagen da hun var 15 måneder. Hadde jeg kunnet velge så hadde jeg hatt henne hjemme et år til, for jeg kjente at hun ikke var klar.

Jeg vil anta at vi kunne fått 50% plass, men tenker da litt på tilknutning og kontinuiteten - som vil bli veldig begrenset for barnet. Men ja det en mulighet.

Kjenner også på dette med at jeg tror han ikke er klar. Det er kansje det vondeste. Må han være med på eldstemann sine avtaler så må han, og det kan jo hende det er lettere nå som han er litt større.

Jeg har plass til begge guttene mine i barnehage fra september. For eldstemann blir det år nr 2 han er i bhg, men det blir en ny bhg. Jeg har forsont meg med at ett bytte er det rette for oss alle.

Men så er det lillebror .. han er strax 16 mnd, og jeg føler han er for liten/ikke helt klar for bhg enda.
Jeg har vurdert, tenkt, grått, googlet, tenkt, tenkt og tenkt..men jeg klarer ikke ta en avgjørelse. Jeg har muligheten til å ha han hjemme ett år til. Men jeg er så usikker på om det er det rette for oss alle.
Eldstemann er utviklingshemmet og har en del oppfølging som må gjøres. Frem til nå ha pappen tatt fri hver gang vi skal på noe med eldstemann, slik at jeg slipper å dra lillebror med på slep. Men den muligheten begrenser seg mer dette bhgåret, da pappen bytter jobb.
Så da må i så tilfelle lillebror følge med på alle disse avtalene.

Jeg synes også denne "indre debatten" min er utfordrende. Er det for meg eller han jeg evt holder han hjemme? Vi har lite nettverk med barn i samme alder som er hjemme, men vi har en åpen barnehage i nærheten.
Hvordan vil det bli å ha han hjemme på fulltid mens vi i desember skal flytte i nytt hus? Vil han få det "bedre" med å være i barnehagen?
Skal nevnes at eldste går kun 4 t i bhg til dagen, og lillebror vil følge hans antall timer de fleste dagene.

.... jeg klarer bare ikke bestemme meg. Noen med noen gode råd eller erfaringer?
Første frøkna begynte tidlig i bhg, og har bestemt at nr.2 skal ikke begynne før hun er nesten 3. Jeg har mulighet til å være hjemme, syntes det vat alt for tidlig og sette dem i bhg før de er 2 år. Det er min mening, du må følge dine instinkter som mamma her synes du det er for tidlig så hold han hjemme en stund til:) det er en tid man ikke kan få igjen, og den er så gull verd. Skulle ønske jeg hadde første frøkna hjemme i 2 år også, føler jeg gikk glipp av mye.

Kanskje kan du starte med 20% f.eks, så barnet får den sosiale biten, men mest tid hjemme med deg:)

Om du har mulighet og du ønsker å ha han hjemme, hadde jeg gjort det. Og særlig når du føler han ikke er klar.
Jeg hadde mulighet til å ha han hjemme, men jeg følte at både han og jeg hadde godt av bhg, så han begynte ved 14måneders alder. Han har korte dager og trives veldig godt i bhg.

Har du noen som kan passe han når du må på oppfølging med eldste?
Ellers så går jo alt på et vis, selv om det blir litt mer styr med en på slep.

Jeg hadde sendt barnet i barnehagen. På mange måter så har barnet nok godt av det. Få sosialisert seg og vært en del av gjengen. Er mye av utviklingen som skjer fortere / lettere når barn har noen å ta etter.
Hadde heller latt barnet få noen fri dager innimellom om det var mulig. Sikkert bra for han å få mamma / Pappa for seg selv også om han har noen som krever mye oppmerksomhet.
Da får dere også litt avlasning, noe som dere kanskje trenger?
16 mnd er ikke tidlig å begynne i barnehagen. Min siste måtte begynne når han var 8 mnd selv om jeg var imot det og veldig vondt i mange mnd etterpå så gikk det veldig,veldig fint med han.

Men gjør det du ønsker, ikke hva samfunnet forventer.

Jeg hadde sendt barnet i barnehagen. Å sende barn i barnehagen betyr jo ikke at de må være der fra 7-17 hver dag. De kan ha korte dager, fridager når det passer sånn. Men de får samtidig den gode sosialiseringen og leken i barnehagen. Det er viktig i den alderen der, men dette er min mening.

• Liker
Reactions: Vbt
Jeg hadde sendt barnet i barnehagen. Å sende barn i barnehagen betyr jo ikke at de må være der fra 7-17 hver dag. De kan ha korte dager, fridager når det passer sånn. Men de får samtidig den gode sosialiseringen og leken i barnehagen. Det er viktig i den alderen der, men dette er min mening.
Enig med deg

Ville hart redusert plass jeg, fri en til to dager og korte dager når han er der

Forskning har vist at barn verken blir bedre sosialisert eller lærer noe mer i barnehage enn de gjør hjemme, så vi har valgt bort barnehage til treåringen vår, og kommer til å gjøre det samme med lillebror. Jeg føler veldig på det at det er _nå_ barna mine er små, og det er _nå_ vi har mulighet til å være sammen med de hele dagen. Når skolehverdagen kommer, kan vi ikke gjøre som vi vil lengre.

Takk for svar :-) tenker du den hode sosialiseringen ikke kan oppnår tilstrekkelige i f. Eks åpen bhg? :-)

Forskning har vist at barn verken blir bedre sosialisert eller lærer noe mer i barnehage enn de gjør hjemme, så vi har valgt bort barnehage til treåringen vår, og kommer til å gjøre det samme med lillebror. Jeg føler veldig på det at det er _nå_ barna mine er små, og det er _nå_ vi har mulighet til å være sammen med de hele dagen. Når skolehverdagen kommer, kan vi ikke gjøre som vi vil lengre.

Takk for svar:-) Dette du nevner her er en stor del av det jeg går å kjenner på.

Første frøkna begynte tidlig i bhg, og har bestemt at nr.2 skal ikke begynne før hun er nesten 3. Jeg har mulighet til å være hjemme, syntes det vat alt for tidlig og sette dem i bhg før de er 2 år. Det er min mening, du må følge dine instinkter som mamma her synes du det er for tidlig så hold han hjemme en stund til:) det er en tid man ikke kan få igjen, og den er så gull verd. Skulle ønske jeg hadde første frøkna hjemme i 2 år også, føler jeg gikk glipp av mye.

Kanskje kan du starte med 20% f.eks, så barnet får den sosiale biten, men mest tid hjemme med deg:)

Takk for svar :) jeg må nok følge magefølelsen min her ja.

Mem tenker kansje at åpen barnehage er vell så greit som 20 % plass i vanlig bhg?

Takk for svar :-) tenker du den hode sosialiseringen ikke kan oppnår tilstrekkelige i f. Eks åpen bhg? :-)

Jeg kan ikke uttale meg om åpen barnehage, har aldri hatt mulighet til å ta med barnet mitt på noe sånt, da vi ikke har tilbud her.
Jeg hatt tre barnehagebarn, den første sendte jeg i barnehagen ved 12 måneder alder. Det gikk fint, men det følte jeg var for tidlig.
De neste sendte jeg da de var 18 måneder, det var mer riktig tid følte jeg og barna mine trengte det for selv om vi er flere barn her hjemme, så hadde de behov for mer sosialisering en det jeg kunne gi de. De har alltid hatt korte dager, fridager, men på dager vi ikke skulle så mye, gjøre rent her hjemme f.eks så var de i barnehagen isteden for kjede seg her hjemme. Barnehage er jo mye mer enn oppbevaring og barnepass, det er utdannet personale der som legger hverdagen godt tilrette for barna. Så lenge 99% av barn går i barnehage så oppnår man ikke den samme sosialiseringen hjemme. Og sosialeferdigheter er viktig videre i livet.
Nå må du følge det du mener er rett for ditt barn, jeg skriver bare min mening og mine tanker da jeg tenkte det samme som deg ang mine barn og hvorfor valget mitt ble barnehage :)

Takk for svar :) tenker du den hode sosialiseringen ikke kan oppnår tilstrekkelige i f. Eks åpen bhg? :)
Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Vi har brukt åpen barnehage aktivt nå de siste 7 månedene siden "full barnehagedekning" ikke gjelder barn født i januar i Oslo. Jeg er helt sikker på at lille har fått like bra sosialisering der som han hadde fått i en vanlig barnehage. Han har gått fra å være mest knyttet til meg til å bli mer selvstendig og oppsøke andre barn for å leke med de på lekeplassen. Om noe er han litt mer sosial enn fetteren hans var på samme tiden etter å ha gått et halvår i barnehagen.

Det blir hva du gjør det til. Når han var baby ble han med på mine aktiviteter. Som ettåring er det jeg som er blitt med på hans aktiviteter. Om du er villig til å investere tiden er det absolutt verdt det. Følg mammahjertet :Heartred

Her startet storebror i barnehagen når han var 15 mnd. Lillesøster kom til verden 20 dager etter at han begynte. Jeg kjente at selv om gutten hang etter motorisk og språklig ville han ha det bedre i barnehagen enn hjemme med meg og lillesøster. Jeg ville ikke klart å stimulert han nok når jeg hadde en nyfødt å ta vare på også. Her har storebror hatt korte dager nå i et år (9.30 til ca 14.15) og ser at han har hatt veldig godt av å være sammen med andre barn. Lillesøster begynner også når hun er 15 mnd, men da må jeg tilbake i jobb. Har tenkt på å jobbe redusert, men da blir lønn og pensjonsparing redusert. Vi er heldig å ha fleksitid så jeg kan begynne tidlig og samboer litt senere så dagene vil bli fra 8.00-14.30.
Tenker at du må kjenne etter hva som er best for dere. Sånn jeg har beskrevet over har vært best for oss, men ikke nødvendigvis for dere :)

Det er nok bare du og din mann som kan vite hva som er den beste løsningen for dere. Men jeg er sikker på at barnet får det fint uansett hva dete velger.

Om det var meg som var i denne situasjonen, og ikke helt visste hva jeg ville, tror jeg jeg hadde valgt å beholde barnehageplassen, benyttet den fleksibelt og heller sagt den opp om jeg så det ikke var nyttig. Her jeg bor er det i alle fall ikke mulig å få plass midt i et barnehageår, så kjipt om man sa fra seg en plass man i ettertid så msn hadde behov for.

Lykke til med valget!

Back
Topp