I barnehage eller hjemme med mor?

Jeg vil vel tro det er bedre for han å være noen få timer i barnehagen enn å måtte være med på ulike avtaler du har om/med storebroren. Så går det heller an å ta noen fridager, der det bare er du og han. Hvis det er mulig å time disse avtalene til bestemte dager, så ha deltidsplass. Men det kommer jo an på hvor mye dette er snakk om da, disse avtalene. Er det sjelden og du kan få annen pass, så ville jeg heller hatt han hjemme.

Jeg har en gutt på 3.5 år og en baby på 7 uker. Mest sannsynlig begynner lillebror i bhg når han er 2 år og 2 mnd. Storebror var 11 mnd og det året var helt grusomt. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for at han begynte så tidlig i bhg.
Hilsen mamma og førskolelærer.

Så bra det fungerte for dere ift å ha han med på sykehuset :) det er ikke en ønskelig situasjon for meg om jeg må ha med minste på 16 mnd til enkelte av eldstemann sine avtaler. F eks terapimåltid med ernæringsfysiolog- lite kjekt for han på 16 mnd å delta på, og forstyrrende for eldste å ha minste med. Eller på EEGer på sykehus, hvor eldste må sitte på fanget under forløpet. Da hadde minstebror revet ned halve rommet før timen var over ...
Så det er ikke en heldig løsning for oss desverre.
Jeg ser den. Her blir minste festet i vognen på sånne ting. Men heldig med at selv om han er helt propell så er han tålmodig i vognen og sovner ofte. Men som sagt så skjønner jeg deg veldig godt. Legene ser på aktivitets nivået til sønnen min om han er syk. Hvis han ikke river ned legekontoret så er han syk.

Jeg ser den. Her blir minste festet i vognen på sånne ting. Men heldig med at selv om han er helt propell så er han tålmodig i vognen og sovner ofte. Men som sagt så skjønner jeg deg veldig godt. Legene ser på aktivitets nivået til sønnen min om han er syk. Hvis han ikke river ned legekontoret så er han syk.

Så greit med en som er så tålmodig i vogn :happy: det er jo luksus ! :-D Her hadde aldri en time fastspent i vogn som ikke er i bevegelse blitt godtatt.

Er nok du og mannen din som kjenner best hva som er best for dere og barna. Eldste min begynte i bhg da han var nesten 19 mnd. Yngste da han var 13 mnd. Kunne holdt eldste hjemme ett år til da jeg nettopp hadde fått minstemann når eldste begynte. Men siden jeg slet med amming og gikk på hyppige kontroller hos hs samt lillebror hatet vognen og bæresele/sjal så hadde storebror fort kjedet seg hjemme da favorittplassen til lillebror var i armene mine. Hadde heller kortere dager og fridager innimellom men at jeg hadde mulighet til å levere han i bhg de dagene jeg hadde avtaler med lillebror. De har begge fått venner i bhg som de ikke hadde fått hadde de vært hjemme med meg da jeg ikke hadde noen venner eller kjente som gikk hjemme med jevnaldrende barn. Kunne gått i åpen bhg med dem men merket de syntes det var litt godt også å få være i bhg uten mor på slep, gå turer med andre barn, utforske osv

I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde valgt 40-60% plass. Med mindre du har noen som kan stille som barnevakt når eldste skal på avtaler..?
Min eldste begynte 60% da han var 18 mnd. Alt for tidlig syns jeg. Mellomste begynte 80% da han var 2 år og det føltes mye bedre. Yngste nå blir mellom 2-2,5. Ikke bestemt ennå.

I ditt tilfelle tror jeg at jeg hadde valgt 40-60% plass. Med mindre du har noen som kan stille som barnevakt når eldste skal på avtaler..?
Min eldste begynte 60% da han var 18 mnd. Alt for tidlig syns jeg. Mellomste begynte 80% da han var 2 år og det føltes mye bedre. Yngste nå blir mellom 2-2,5. Ikke bestemt ennå.

Takk for svar :-) har fått noen nå som kan ta minstemann på de mest kritiske avtalene. Så nå må jeg bare bestemme meg :-)

Her startet storebror i barnehagen når han var 15 mnd. Lillesøster kom til verden 20 dager etter at han begynte. Jeg kjente at selv om gutten hang etter motorisk og språklig ville han ha det bedre i barnehagen enn hjemme med meg og lillesøster. Jeg ville ikke klart å stimulert han nok når jeg hadde en nyfødt å ta vare på også. Her har storebror hatt korte dager nå i et år (9.30 til ca 14.15) og ser at han har hatt veldig godt av å være sammen med andre barn. Lillesøster begynner også når hun er 15 mnd, men da må jeg tilbake i jobb. Har tenkt på å jobbe redusert, men da blir lønn og pensjonsparing redusert. Vi er heldig å ha fleksitid så jeg kan begynne tidlig og samboer litt senere så dagene vil bli fra 8.00-14.30.
Tenker at du må kjenne etter hva som er best for dere. Sånn jeg har beskrevet over har vært best for oss, men ikke nødvendigvis for dere :)
Dette syns jeg var litt godt å lese, eldste min er 19 mnd og skal begynne i bhg nå. Hun kunne vært hjemme ett år til da hun har en lillebror på 4 mnd som jeg skal være hjemme med, og jeg har litt dårlig samvittighet for at hun blir sendt i bhg!! Men tenker også at lillebror fortjener tid med 100% oppmerksomhet noe han ikke får hvis jeg skulle hatt begge to hjemme. Tenker også at jeg nå har mulighet til å gi henne korte dager og fridager når vi vil. Kommer nok ikke til å ha samme mulighet for å gi lillebror dette når han begynner i bhg neste år.

Back
Topp