I barnehage eller hjemme med mor?

Jeg tror barnet ditt vil ha godt av å være litt barnehage. Den vil få lære ting, se ting, erfare ting som han ikke får hjemme. Og det trenger ikke være hver dag, og det trenger ikke være full dag. Så du har jo en kjempefin mulighet til å gi barnet en myk start, lang tilvenning og litt av begge deler.
Jeg skjønner godt at du er usikker. Jeg var usikker da jeg sendte min på 2 år i bhg, men for en utvikling, og så mye gøy!
Med neste kommer jeg til å sende 50% i bhg fra 18 med, og 100% fra 2 år. Bhg har vært veldig bra for barnet.

Jeg hadde ikke gått hjemme så lenge med barna, men så liker jeg å jobbe og ha litt fritid( jobber turnus). Barna har det bra i bhg med andre å leke med.

Jeg hadde ikke gått hjemme så lenge med barna, men så liker jeg å jobbe og ha litt fritid( jobber turnus). Barna har det bra i bhg med andre å leke med.

Takk for svar:-)

Nå har jeg vært hjemme med barna siden 2016, og kommer til å være hjemme til minimum høsten 2019 uansett. Pga eldste har så korte dager i bhg.

Så å velge bhgplass til minstemann, så er det ikke fordi jeg kan gå tilbake i jobb. Da blir det i så tilfelle for at han skal få oppleve det en barnehage kan tilby.

Jeg tror barnet ditt vil ha godt av å være litt barnehage. Den vil få lære ting, se ting, erfare ting som han ikke får hjemme. Og det trenger ikke være hver dag, og det trenger ikke være full dag. Så du har jo en kjempefin mulighet til å gi barnet en myk start, lang tilvenning og litt av begge deler.
Jeg skjønner godt at du er usikker. Jeg var usikker da jeg sendte min på 2 år i bhg, men for en utvikling, og så mye gøy!
Med neste kommer jeg til å sende 50% i bhg fra 18 med, og 100% fra 2 år. Bhg har vært veldig bra for barnet.

Tank for svar :-) ser det er flere som har tenkt 50% plass, og det er jo en mulighet for oss også. Men usikker på om jeg får endre det til 50% nå når vi har søkt om og fått tilbud om 100% plass..

Tank for svar :-) ser det er flere som har tenkt 50% plass, og det er jo en mulighet for oss også. Men usikker på om jeg får endre det til 50% nå når vi har søkt om og fått tilbud om 100% plass..

Her jeg bor så får man ikke mindre enn 100% plass, det er litt synd. Men som jeg alltid har tenkt å ha 100% plass på papiret så betyr ikke det at den må brukes og ikke minst blir det mer fleksibelt for dere [emoji16]

Tank for svar :) ser det er flere som har tenkt 50% plass, og det er jo en mulighet for oss også. Men usikker på om jeg får endre det til 50% nå når vi har søkt om og fått tilbud om 100% plass..
Det får du helt sikkert

Kan du ikke søke permisjon fra plassen ? Altså søk 50% permisjon fra 100% bhgplass :) da får du om så testet det ut for en periode. Og i tillegg ikke betaler for 100 % plass som knapt brukes [emoji848]

Tank for svar :) ser det er flere som har tenkt 50% plass, og det er jo en mulighet for oss også. Men usikker på om jeg får endre det til 50% nå når vi har søkt om og fått tilbud om 100% plass..
Vi har endret fra 100% til 80%. Må betale full plass i 3 mnd da, men det er min egen feil:P

Jeg hadde sendt barnet i barnehagen. Å sende barn i barnehagen betyr jo ikke at de må være der fra 7-17 hver dag. De kan ha korte dager, fridager når det passer sånn. Men de får samtidig den gode sosialiseringen og leken i barnehagen. Det er viktig i den alderen der, men dette er min mening.
Enig i dette.

Også lurer jeg litt på hva det er som gjør at du mener han ikke er klar?

Her får man kun 100% plass uansett. Men jeg gikk hjemme med barna. Eldste var 3.5 ved bhg start og yngste var 2 år. De er forskjellige og hadde forskjellige behov. Min yngste var 1 år når eldste begynte. Yngste er syk og operert 2 ganger, en gastroskopi og mange legebesøk og sykehus overnattinger. Vi har svigers i nabohuset som kunne passe eldste når jeg var innlagt med yngste og mannen var på jobb. Men eldste kunne vært med på sykehuset. Ved siste operasjon så gikk eldste i bhg men ville være med på sykehuset. Eldste ville passe på lillebroren sin. Så å ha med barn på besøk til leger osv ser ikke jeg noe problem med. Men kan innimellom være deilig å slippe.

Her får man kun 100% plass uansett. Men jeg gikk hjemme med barna. Eldste var 3.5 ved bhg start og yngste var 2 år. De er forskjellige og hadde forskjellige behov. Min yngste var 1 år når eldste begynte. Yngste er syk og operert 2 ganger, en gastroskopi og mange legebesøk og sykehus overnattinger. Vi har svigers i nabohuset som kunne passe eldste når jeg var innlagt med yngste og mannen var på jobb. Men eldste kunne vært med på sykehuset. Ved siste operasjon så gikk eldste i bhg men ville være med på sykehuset. Eldste ville passe på lillebroren sin. Så å ha med barn på besøk til leger osv ser ikke jeg noe problem med. Men kan innimellom være deilig å slippe.

Så bra det fungerte for dere ift å ha han med på sykehuset :) det er ikke en ønskelig situasjon for meg om jeg må ha med minste på 16 mnd til enkelte av eldstemann sine avtaler. F eks terapimåltid med ernæringsfysiolog- lite kjekt for han på 16 mnd å delta på, og forstyrrende for eldste å ha minste med. Eller på EEGer på sykehus, hvor eldste må sitte på fanget under forløpet. Da hadde minstebror revet ned halve rommet før timen var over ...
Så det er ikke en heldig løsning for oss desverre.

Enig i dette.

Også lurer jeg litt på hva det er som gjør at du mener han ikke er klar?

JEG ønsker at han kan gjøre seg mer forstått (av andre enn oss nærmeste), mer trygg rundt andre barn og voksne, mer mulighet til å formidle hva som er evt galt osv. Jeg tenker også en del på at disse minste ikke har grunnlag for å forstå at vi som foreldre kommer tilbake.
Føler generelt at han er for liten enda.

Kan du ikke søke permisjon fra plassen ? Altså søk 50% permisjon fra 100% bhgplass :) da får du om så testet det ut for en periode. Og i tillegg ikke betaler for 100 % plass som knapt brukes [emoji848]

Tror ikke der er mulig i denne kommunen. Men skal undersøke :-)

Skal du ut i jobb igjen evt?
Det går nok bra begge deler uavhengig av hva du velger. Men hadde jeg hatt mulighet hadde jeg kommet til å vært hjemme et år ekstra. Fordi det går så fort når de er små. Evt hatt han i bhg 3 dager i uka.

Skal du ut i jobb igjen evt?
Det går nok bra begge deler uavhengig av hva du velger. Men hadde jeg hatt mulighet hadde jeg kommet til å vært hjemme et år ekstra. Fordi det går så fort når de er små. Evt hatt han i bhg 3 dager i uka.

Nei skal ikke i jobb igjen nå. Blir hjemme til høsten 19 evt lenger.

Nei skal ikke i jobb igjen nå. Blir hjemme til høsten 19 evt lenger.
Kommer kanskje litt an på hvor mye ekstra arbeid det er med det eldste barnet? Kanskje trenger du et par dager i uka til deg selv? Er det mulig å få plass fra Jan av?

Kommer kanskje litt an på hvor mye ekstra arbeid det er med det eldste barnet? Kanskje trenger du et par dager i uka til deg selv? Er det mulig å få plass fra Jan av?

Det var ikke mulig med januar nei. Eller det regnet de ikke med.
Men tenker jeg går endten for 50% plass om jeg får, eller ingen bhg før høst 19. Kjenner det blir ikke aktuelt med 100%.

La magefølelsen bestemme. Av og til er det vanskelig å sette fingeren på hvorfor man føler som man gjør, men man merker det lett når man går imot magefølelsen og det ikke går bra.

Jeg har plass til begge guttene mine i barnehage fra september. For eldstemann blir det år nr 2 han er i bhg, men det blir en ny bhg. Jeg har forsont meg med at ett bytte er det rette for oss alle.

Men så er det lillebror .. han er strax 16 mnd, og jeg føler han er for liten/ikke helt klar for bhg enda.
Jeg har vurdert, tenkt, grått, googlet, tenkt, tenkt og tenkt..men jeg klarer ikke ta en avgjørelse. Jeg har muligheten til å ha han hjemme ett år til. Men jeg er så usikker på om det er det rette for oss alle.
Eldstemann er utviklingshemmet og har en del oppfølging som må gjøres. Frem til nå ha pappen tatt fri hver gang vi skal på noe med eldstemann, slik at jeg slipper å dra lillebror med på slep. Men den muligheten begrenser seg mer dette bhgåret, da pappen bytter jobb.
Så da må i så tilfelle lillebror følge med på alle disse avtalene.

Jeg synes også denne "indre debatten" min er utfordrende. Er det for meg eller han jeg evt holder han hjemme? Vi har lite nettverk med barn i samme alder som er hjemme, men vi har en åpen barnehage i nærheten.
Hvordan vil det bli å ha han hjemme på fulltid mens vi i desember skal flytte i nytt hus? Vil han få det "bedre" med å være i barnehagen?
Skal nevnes at eldste går kun 4 t i bhg til dagen, og lillebror vil følge hans antall timer de fleste dagene.

.... jeg klarer bare ikke bestemme meg. Noen med noen gode råd eller erfaringer?
Jeg hadde hatt han hjemme fulltid og heller hørt med besteforeldre eller andre barner trygt på om de kan være barnevakt de gangene dere trenger å ha fri for å være med eldstemann.

Back
Topp