Hypermesis? Hjelp!

SommerbarnX2

Betatt av forumet
Er det noen her som har fått konstatert hypermesis? Når ble det isåfall konstatert?

Forrige sv var jeg småkvalm noen dager og ellers i helt topp form bortsett fra bekkenplager.

Nå har det tatt helt av! Jeg spyr så mye at jeg ikke har telling lenger. Får ikke i meg mat nesten og om jeg gjør det smaker den vondt og kommer i retur. Det eneste jeg klarer og drikke er farris og eplejuice men det kommer også opp igjen. Livet mitt består i og ligger i senga eller sofaen nå,jeg orker virkelig ingenting meb jeg må jo. Har jo en på fire fra før og han vet ikke on graviditeten.

Jeg er hjemme med han nå pga han er syk og jeg har lyst til og bare grave meg ned :( jeg ligger i senga nå mens han sitter i stuen rett utenfor rommet og ser på tv. Har allerede kastet opp to ganger og vi våknet nå for 40 min siden. I morgen skal jeg liksom egentlig på jobb men jeg griner bare ved tanken,jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det.

Jeg veier ikke mye i utgangspunktet og nå har jeg gått ned 4 kg.. Helt grønn på dette med hypermesis så vet ikke om jeg har det men jeg må virkelig ta kontakt med legen nå. Hadde ikke trodd det kunne være så tøft og være gravid :(

Har ingen erfaring men vil bare sende over en god klem. Høres ut som du virkelig trenger å komme deg til legen før du blir dehydrert siden du ikke klarer å holde på væske heller. Masse god bedring.

Tusen takk <3
Jeg ringte legen etter jeg skrev innlegget her og de tar meg inn 11.50. Håper det er noe og gjøre så kroppen kan komme litt i sjakk,lille frøet får jo ikke noe næring av meg nå ;(

Slik har jeg hatt det i overkant av tre uker, først nå begynner det å komme seg.. Har ikke vært fysisk hos lege, og dermed ikke fått konstatert hyperemesis, men hadde en telefontime i jula, fikk utskrevet Afipran mot kvalmen da, men det hjalp heller lite :confused: Klarte som regel å spise litt på kvelden, som regel hadde kvalmen og sånt gitt seg litt da. Selv har jeg heller ikke så mange kg å ta av, men har faktisk ikke gått ned noe :smug:
Mener man skal ha gått ned 5 % av vekta før graviditeten, før de setter dette som diagnose.

God bedring :)

Last edited:
Godt du ringte legen:) får håpe du får noe for kvalmen:)

Har ikke hyperemsis selv, men er sykemeldt pga svangerskapskvalme. Det viktigste er å drikke mye og prøve å spise... tørre kjeks (mariekjeks), loff uten skorper og suppe er fint... det er lett å spy opp igjen. Prøv gjerne slike måltidserstattere om du klarer det (jeg blit bare værre) det gir deg litt energi og vitaminer/mineraler/proteiner som er bra.
det er nesten bedre å få i seg noe og spy det opp igjen, enn å ikke få i seg noe som helst... Antar du ikke har lyst på noe mat/vegrer deg for å spise siden det bare kommer opp igjen. Men her må du nesten bare prøve deg fram og se om du finner noe fornuftig...

Ellers vil jeg si lykke til og god bedring

Tusen takk <3
Jeg ringte legen etter jeg skrev innlegget her og de tar meg inn 11.50. Håper det er noe og gjøre så kroppen kan komme litt i sjakk,lille frøet får jo ikke noe næring av meg nå ;(

Bra du ringte legen!

Om det er noen trøst så får den lille næring uansett,..

Jeg er i uke 9 nå.. Ligger på sykehuset å får intravenøst væske å greier pga. hyperemesis..
Hvis det er noen trøst så tar lille spiren likevel den næringen den trenger, uansett om du får i deg mat eller ikke :) Men såklart, hvis du blir dehydrert åsånn så er jo ikke det bra!
Godt du kommer deg til legen å får sjekket! God bedring <3

Har vel ikke fått det påvist, men fått medisiner som er vanlig å få med samme "diagnose" jeg spyr når jeg ikke går på tab. men kan bare ta den 7 dager i strekk så bør jeg vare av i 3-7 dager før jeg begynner på dem igjen.

Ta kontakt med legen din, er du heldig kan du få tab. som hjelper og forhåpentligvis så slipper du da innleggelse ;)

Hjemme fra legen igjen og er litt mer beroliget nå :) jeg har fått sett lille og hjertet som banker og vi har snakka mye rundt bekymringene mine.
Tatt blodprøver igjen for og sjekke lageret av vitaminer og mineraler.
Han ville ikke sette meg på noe kvalmestillende enda fordi de visstnok var så søvndyssende. Så han vil at jeg skal prøve og holde ut litt til. :/ men skal fortsette og ta ingefær og ha kjeks på nattbordet osv som jeg har hatt hele veien.

Sykemeldt frem til neste kontroll 28.01 og streng beskjed om og slappe av og lytte til kroppen.
Vært på jobben og levert sykemelding og det kom jo litt overraskende på for de at jeg skal være så lenge vekke så da valgte jeg og fortelle det så de kan skjønne litt mer :) det ble masse gratulasjoner og jubelen sto i taket der så det var ihvertfall en hyggelig ting <3

Så bra du fikk sykemelding så kan du prøve å slappe av og få i deg litt væske og forhåpentligvis mat. Ønsker deg god bedring, håper kvalmen gir seg:)

Da jeg gikk gravid med datteren min, så begynte kvalmen rett etter at jeg testa. Jeg var kvalm og uggen og kastet opp flere ganger om dagen og natta.
Da jeg ble gravid veide jeg 50 kg, da jeg var 12 uker på vei veide jeg 43 kg. Jeg kastet opp til det var kaffegrut som kom ut.
Legen mente at dette var normalt, så jeg fikk aldri hjelp mot kvalmen. kvalmen ga seg da jeg dro på ultralyd i uke 20. Håper kvalmen din går over. Jeg føler med ALLE som er kvalme, uansett om det er graviditet eller sykdom. Det å være kvalm er det VERSTE som finnes.

Synes det var rart at du ikke fikk noe kvalmestillende.. Jeg hadde hypermesis i mitt første svangerskap og fikk flere typer tabletter. Denne gangen er jeg også kvalm, og når jeg var hos legen i går fikk jeg Phenergan. Jeg er som et nytt menneske i dag! Håper du blir bedre raskt.. Kanskje kan det hjelpe med akupunktur? Det hjalp meg!:)

Så godt at det gikk bra hos legen og at den lille har det bra, selv ligger jeg i stabilt sideleie nå og tygger salt kjeks og drikker cola i håp om å klare å komme meg ned å spise middag med mannen og kidza

Legen din har nok tenkt på en av de "milde" tab. Typene kvalmestillende fordi de jeg går på er ikke noe særlig døsigende. Jeg bruker afipran men ofte vil legene prøve ut postafen eller Phenergan først.

Håper kvalmen snart gir seg for deg

Så bra du fikk sykemelding så kan du prøve å slappe av og få i deg litt væske og forhåpentligvis mat. Ønsker deg god bedring, håper kvalmen gir seg:)
Tusen takk for det :) får barnepass med overnatting i morgen så skal benytte dagen til og prøve og være flink og småspise og sove litt :)

Da jeg gikk gravid med datteren min, så begynte kvalmen rett etter at jeg testa. Jeg var kvalm og uggen og kastet opp flere ganger om dagen og natta.
Da jeg ble gravid veide jeg 50 kg, da jeg var 12 uker på vei veide jeg 43 kg. Jeg kastet opp til det var kaffegrut som kom ut.
Legen mente at dette var normalt, så jeg fikk aldri hjelp mot kvalmen. kvalmen ga seg da jeg dro på ultralyd i uke 20. Håper kvalmen din går over. Jeg føler med ALLE som er kvalme, uansett om det er graviditet eller sykdom. Det å være kvalm er det VERSTE som finnes.
Kjære vene tuller du?? Jeg spyr fra morgen til kveld og våkner på natta av at jeg er skikkelig kvalm:/
Men når du gikk ned så mye så burde jo virkelig legen tatt tak :( kjipt og måtte gå sånn altså. Kjenner jeg tar meg selv litt i det og angre innimellom.. Vet jeg ikke vil angre når babyen er født altså,men akkurat nå er en nr tre heeeelt uaktuelt !

Synes det var rart at du ikke fikk noe kvalmestillende.. Jeg hadde hypermesis i mitt første svangerskap og fikk flere typer tabletter. Denne gangen er jeg også kvalm, og når jeg var hos legen i går fikk jeg Phenergan. Jeg er som et nytt menneske i dag! Håper du blir bedre raskt.. Kanskje kan det hjelpe med akupunktur? Det hjalp meg!:)
Ja jeg spurte pent om og være så snill og få men det ville han da ikke:/ han sa vi skal se an i to uker først. Men jeg ringer legen igjen på mandag om jeg er like ille. Jeg kan ikke gå sånn her:/

Jeg googlet litt i stad så jeg tenkte faktisk på akupunktur :) mamma går til ei som er veldig flink så skal bestille meg time hos henne. Akupunktur hjalp meg veldi under fødsel sist også så har troen på det. Leste også om fotsoneterapi. Villig til og prøve alt!!

Så godt at det gikk bra hos legen og at den lille har det bra, selv ligger jeg i stabilt sideleie nå og tygger salt kjeks og drikker cola i håp om å klare å komme meg ned å spise middag med mannen og kidza

Legen din har nok tenkt på en av de "milde" tab. Typene kvalmestillende fordi de jeg går på er ikke noe særlig døsigende. Jeg bruker afipran men ofte vil legene prøve ut postafen eller Phenergan først.

Håper kvalmen snart gir seg for deg
Æsj så kjedelig og lese at du har det sånn :( det er tøft altså! Vet barna om graviditeten?
Her visste ikke lille min om det men legen gratulerte han som kommende storebror så nå vet han hvorfor mamma er så syk :p

Ja han snakket om postafen og phenergan. Men så rodde han seg vekk og sa at med tanke på han jeg har fra før så burde jeg ikke ta de siden jeg er så trøtt fra før :/ men ringer han igjen på mandag om ting ikke snur . Kjipt og føle at man er frarøvet livskvaliteten

Kjære vene tuller du?? Jeg spyr fra morgen til kveld og våkner på natta av at jeg er skikkelig kvalm:/
Men når du gikk ned så mye så burde jo virkelig legen tatt tak :( kjipt og måtte gå sånn altså. Kjenner jeg tar meg selv litt i det og angre innimellom.. Vet jeg ikke vil angre når babyen er født altså,men akkurat nå er en nr tre heeeelt uaktuelt !

Jeg er litt kvalm nå, men jeg sammenligner jo med forje gang og da er dette ingenting. Jeg har også sitti å tenkt at jeg ikke skal ha flere barn pga fare for kvalme :P
Jeg byttet lege midt i graviditeten og han var den beste legen jeg noen sinne har hatt. Så skulle hatt han hele tiden egentlig. Heldigvis har den andre legen flyttet (tromsø) så ingen fare for å få han igjen denne gangen :P

Æsj så kjedelig og lese at du har det sånn :( det er tøft altså! Vet barna om graviditeten?
Her visste ikke lille min om det men legen gratulerte han som kommende storebror så nå vet han hvorfor mamma er så syk :p

Ja han snakket om postafen og phenergan. Men så rodde han seg vekk og sa at med tanke på han jeg har fra før så burde jeg ikke ta de siden jeg er så trøtt fra før :/ men ringer han igjen på mandag om ting ikke snur . Kjipt og føle at man er frarøvet livskvaliteten

De andre barna vet ikke noe enda, men eldstegutt drev å tulla med det her før jul der han tok meg på magen og sa babymassasje mamma...hehe eller er du bare blitt litt tykk...

Ungene ser at jeg er dårlig men det er flere som har hatt spysyka her i området så så fornuftige som de er så sier de at det er sikkert det som feiler mamma

Men eldstegutt sa i dag til mellomste at han måtte vær forsiktig med magen til mamma hvorpå han svarer har hun noe i magen...og da ble det en liten diskusjon mellom gutta om det ikke kanskje var en baby der men de gikk ikke noe videre i den diskusjonen... Hehe :-)
Så de konkluderte ikke med noe :-P

Back
Topp