Hvorfor?.....

vil også legge til at da jeg var liten og mamma var hjemmeværende, var det flere andre barn og mammaer i samme situasjon i nabolaget. vi kunne leke sammen hele dagen ute, eller være inne på rommet å leke med hverandre! her finnes det ingen barn som er hjemme på dagen bortsett fra babyer, og det er ikke helt trygt å leke ute alene her vi bor.

det er opp til hver enkel å ta valget som passe en best.
og forstår at enkelte tar det valget av div grunenr

men  jeg har valgt å ikke sende de i bhg og er stolt og glad for denne ordningen. selv om mange ser ned på meg for det.

nå jobber jeg 100% da.. men om jeg hadde vært hjemmeværende så hadde jeg hatt henne i bhg uansett. sikkert ikke fulltid siden det sikkert hadde blitt litt dyrt for oss om jeg ikke hadde jobb.. men 50% tenker jeg. hun har det jo så gøy der, kunne aldri tenke meg å ta henne bort fra et så flott sted [:)]

ORIGINAL: tøyseguri

ORIGINAL: Febbis

Syns det er helt utrolig, at så mange tror at andre mennesker kan gi barna deres noe som er "bedre" enn man selv,som mamma/pappa kan...

Ja... Er du 2 år kanskje? eller 3? Barn lærer veldg mye av hverandre gjennom lek. Har du noengang lest en bhg plan, hvor alt er pedagogisk planlagt omtrent ned til hver eneste detalj... Jeg tviler veldig sterk på at det er foreldre som har et sånt opplegg hjemme.
Man merker veldig stor forskjell på barn som har gått i bhg og ikke når de begynner på skolen, på hvordan de er ovenfor de andre barna[;)]

Du er alltid like nedlatende når du diskuterere eller???
Jeg jobber i barnehage,jeg er utdannet til det,så ja,jeg har lest årsplan,opptil flere og utarbeidet flere,
så for å svare på første spørsmål sist,jeg er verken 2 eller 3 år[;)]
Håper du husker alle de latterlige og dårlige unnskyldningene dine når unga er voksne og stiller spørsmål med hvor du,som mamma ,var med tid og kjærlighet i oppveksten![;)]

Må si jeg synes det er hårreisende og ikke minst litt urovekkende at du med din faglige bakgrunn og at du til og med jobber i en barnehage tar så dårlig stilling til det å ha barna sine i barnehagen??!!For en dobbeltmoral... Og det kan jeg si med utdanning selv innenfor faget og jeg har selv jobbet masse i barnehage[8|][8|] Tror du virkelig barna går hele dagen og savner mammaen sin og tenker at det vil være hjemme framfor å være i barnehagen?? I såfall vil jeg påstå det er noen som ikke gjør jobben sin her....at det må være noe riv ruskende galt...

Jeg har vært hjemmeværende i flere måneder nå, men vesla har vært i barnehagen nesten hver dag. Egentlig har jeg hatt lyst til å ha henne mer hjemme, men jeg har rett og slett ikke hatt sjanse til det på grunn av formen... Ikke noe særlig for henne å være hjemme med en mor som nesten ikke kommer seg ut av senga uten hjelp en gang, og som kaster opp, kaster opp og kaster opp. Det ville blitt til at hun måtte tatt seg mer av meg enn jeg klarer å ta meg av henne, og det sier seg selv at det ikke er bra! Dessuten stoooortrives hun i barnehagen også [:)]

Nå er heldigvis formen bedre, så nå kan jeg endelig ha henne litt hjemme når jeg er i form til det - i tillegg til at jeg jobber litt av og til [:)]

Men hadde jeg vært frisk og rask, så hadde hun nok ikke vært i barnehagen så mye som hun har vært siste halvåret. Barnehagen ville jeg nok aldri "tatt fra henne", for hun elsker å være der, men jeg hadde nok hatt henne være hjemme et par dager i uka iallfall [:)]

ORIGINAL: Febbis

Syns det er helt utrolig, at så mange tror at andre mennesker kan gi barna deres noe som er "bedre" enn man selv,som mamma/pappa kan...

Ja... Er du 2 år kanskje? eller 3? Barn lærer veldg mye av hverandre gjennom lek. Har du noengang lest en bhg plan, hvor alt er pedagogisk planlagt omtrent ned til hver eneste detalj... Jeg tviler veldig sterk på at det er foreldre som har et sånt opplegg hjemme.
Man merker veldig stor forskjell på barn som har gått i bhg og ikke når de begynner på skolen, på hvordan de er ovenfor de andre barna[;)]

Du er alltid like nedlatende når du diskuterere eller???
Jeg jobber i barnehage,jeg er utdannet til det,så ja,jeg har lest årsplan,opptil flere og utarbeidet flere,
så for å svare på første spørsmål sist,jeg er verken 2 eller 3 år[;)]
Håper du husker alle de latterlige og dårlige unnskyldningene dine når unga er voksne og stiller spørsmål med hvor du,som mamma ,var med tid og kjærlighet i oppveksten![;)]

Ærlig talt, er du ikke riktig klok i hodet ditt?? Jeg vil heller tro at om man holder ungene borte fra barnehagen slik som samfunnet er nå- så vil det
komme spm om hvorfor barnet har blitt fratatt et barndom med lek med jevnaldrene[:-] Jeg håper ikke det er flere barnehageansatte med de holdningene
dine der ute. Forkastelig!

Og forresten, jeg er ikke så full av meg selv at jeg ikke ser at andre mennesker og IKKE MINST jevnaldrene barn kan berike datteren min
med ting ikke jeg kan.

For at du skal få noe å lure på. 

tøyseguri: håper av hele mitt hjerte at du ikke jobber i min datters barnehage:/ har lyst til at hun skal omgås folk som faktisk VET og tror at de har masse godt å gi barnet mitt og som ser hvilket fantastisk tilbud de kan gi henne! dessuten ikke så kult med voksenpersoner som har et så sort/hvit syn på ting og som snakker/tenker så nedlatende om/på andre mennesker og deres livssituasjon!

jeg har vært hjemmeværende med sønnen min nå i noen mnd, men lille på 3,5 år har vært i barnehage i mellom 3 og 5 timer daglig. stort sett ca 4 timer, fra 10 til 14. dette fordi hun faktisk ELSKER det! og jeg synes det er helt på sin plass at hun skal få leke med barna, sosialiseres og lære å omgå andre barn og ikke minst forholde seg til andre voksenpersoner. jeg synes også det er godt å vite at hun får gode venner og blir trygg FØR skolestart om 2,5 år! det er kanskje det viktigste aspektet for vår del. mannen min jobber i nordsjøen og jeg har vært hjemmeværende, men selv om vi begge har vært hjemme i perioder så har hun vært der de timene om dagen. da kommer hun dit, spiser med de andre, går ut og leker en time eller to og inn for å spise frukt før hun blir hentet igjen.
nå er det flere grunner til at det også er godt for oss å gjøre det sånn, som jeg ikke gidder å brette ut her, men i hovedsak er det faktisk for hennes del. er det dager hvor hun gjerne vil være hjemme, så har vi selvsagt mulighet til det også og sier ikke nei:) men hun elsker barnehagen og lærer ting der jeg ikke nødvendigvis hadde klart her hjemme (feks i lek med andre barn). 7

forøvrig trenger jeg jo egentlig virkelig ikke å gi dere noen gode grunner for å sende henne i bhg, heldigvis:)

Jeg er hjemme av helse årsaker. Jeg har ikke overskudd til å ha ungene hjemme hver dag selv om jeg skulle ønske at jeg hadde det. Prøver å ha de hjemme inne i mellom. Men hvis vi da ikke reiser ut å finner på noe blir de fort rastløse. I barnehagen får de utfolde seg, leke både ute og inne, være med gode lekekamerater.. Som regel må jeg dra de ut av barnehagen fordi de har det så gøy og vil ikke hjem. Jeg verdsetter vært øyeblikk jeg er sammen med barna( kanskje spesielt etter at jeg ble syk) .. Men jeg ser hvor godt de har av å være i barnehagen. En god blanding tror jeg er bra[:)]

Mini her skal starte i bhg på mai. Ca et par uker etter han fyller 2 år.

Hvorfor? Fordi jeg er på vi med nr.2. Han kjeder livet av seg om han må være hjemme en hel dag. Jeg har kroniske hjerteplager, så har rett og slett ikke helse eller økonomi til å finne på noe hver dag. Å iallefall ikke med 2 små.

Han elsker å leke med andre barn, og stortrives på åpent lekested hvor vi er hver tirsdag, men det blir for lite med 1 dag i uka.
Derfor barnehage 3dager i uka, så får vi 2 dager + helgene sammen[:)] Men tenker ca kl.9-15. Om det passer med opplegget i bhg. Gidder ikke stå opp kl 6, for å sende ungen avgårdet til 7nei, når jeg alikevel er hjemme[>:]

Å barn fra 2-3års alderen har bare godt av å bli sosialisert med andre barn, være uten foreldrene noen timer. Og en pedagog i bhg kan nok lære ungen annet enn jeg klarer hjemme.

JEG gjør det fordi: 

Først og fremst er jeg student. Deltid, desentralisert. Det krever jo en del tid.  Så er jeg alenemor, og vi har begge godt av litt pause fra hverandre, samtidig som han har godt av å stimuleres av andre barn. Har mulighet til å ha han hjemme om jeg merker han er sliten eller jeg føler for det. Dersom jeg trenger litt pause vet jeg at han stortrives i barnehagen.

fordi gutten min blir gal av å være hjemme å kjede seg. Og nå som vi har lillesøster er det ikke aktuelt å dra på åpen barnehage (som vi gjorde da han var hjemme med meg). Og da blir jo dagen ennå kjedligere. I barnehagen storkoser han seg og blir stimulert  og får utfordinger i hverdagen istede for å gå hjemme å kjede seg med de samme gamle lekene og  bare meg å leke med. [:D]
Jeg trodde han hadde det best hjemme med meg. og hadde han hjemme til han var to. Jeg tok feil,han får mer ut av å være i barnehagen [:D]

Eg går jemma med hu minsta, sønnen min e i barnehage.

Koffor?
Jo, fordi han har det MØJE kjekkere å vera blant jevnaldra barn någen timer 5 dager i ukå, enn han har det jemma samen med oss!

ORIGINAL: Mowa

Jeg er hjemmeværende å sender minsten i barnehage tre dager i uka fordi han skal få vere sosial med andre barn. Han hadde sikkert blitt smårar av å bare vere rundt føttene mine hele tiden. Dessuten så har de godt av å vere i barnehagen.
signerer denne!!

Hadde jeg vært hjemmeværende hadde nok vesla på straks 2 år vært 2-3 dager i barnehagen fordet:) Slik at hun hadde kunnet få leke med andre barne og være med på all moroa i barnehagen, samtidig som jeg hadde fått vasket, ryddet og handlet uten at hun hadde trengt å være med på det. Samtidig som vi hadde fått kost oss masse sammen[:D]

Men nå er jeg ikke hjemmeværende, men fulltidsstudent. Men da har jeg likevel muligheten til å ha henne hjemme ganske ofte, og ofte korte dager i barnehagen[:)]
Min mening er at barn har godt av å være i barnehagen, men ikke 8-9 timer hver dag. De dagene jeg henter 16.00/16.30 synes jeg vi får fryktlig lite tid sammen (middag, litt lek, kveldsstell og så i seng), og da synes jeg at jeg at jeg har sett henne alt for lite i løpet av dagen. Derfor er jeg utrolig glad for at jeg har muligheten til å være såpass mye hjemme med henne som jeg har[:)] Men skjønner at mange ikke har muligheten til det.

Jeg synes barna har det veldig godt hjemme, og veldig greit i bhg for å få sosialisert seg o.l Synes 50/50 er veldig grei ordning. Skjønner ikke hvorfor foreldre MÅ sende barna i bhg hver dag hvis de er hjemme.

Seriously? Er det mulig å være så trangsynt? NEI- jeg vil ikke heller ha barnet mitt hjemme- han har det mye bedre i barnehagen og jeg har det mye bedre med å jobbe fulltid. Han blir stimulert, jeg blir stimulert. Den tiden vi er hjemme kalles kvalitetstid.

Kan legge til at min mor jobbet 9-17 4 dager i uken, 9-19 1 dag i uken og annenhver lørdag hele min barndom. Pappa jobbet natt. Du skal få lov til å gjette om jeg har stilt dem spm og bærer nag ang. manglende tilstedeværelse i barndommen min.....

Du tror det ja? Da tror du feil- mer tilstedeværende foreldre finner du ikke.

Lar meg stadig sjokkere over holdningene til enkelte mennesker. Skremmende hvor mange skylapper folk har.

Forresten- gutten min er i barnehagen fra 0730- 1615 hver dag! Sånn gjør VI det!

Jeg håper ikke du jobber i vår barnehage, for det må være en ekstremt dårlig barnehage du jobber i, hvor de ikke tar hensyn til barnas behov, ikke legger opp dagne med pedagogiske aktiviteter, ikke leker og koser seg sammen osv. siden du har det synet på barnehage som du har!

Jeg synes også det er skremmende om du skal legge opp barnehagedagene til barna med den lite voksne holdningen du har. Du fremstår som meget barnslig i måten og formulere deg på, og synspunktene dine virker heller ikke spesielt gjenomtenkt eller modne.

Og før du komme rmed noe bull som at alle meningen bær respekteres, joda, jeg respekterer de som mener at barna deres har det best hjemme jeg. Her er det snakk om hva som kommer ut av munnen din, og hvordan, og det virker som sagt veldig lite gjenomtenkt!

Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg nedverdiger meg til og svare i denne tråden en gang, for en diskusjon med den tonen du holder er bare en diskusjon for og lage kvalm, ikke en diskusjon fordi det er ett spennende tema og man er interessert i hva andre tenker.

Back
Topp