Jeg bodde i Kongsvinger rett ved sykehuset der sist graviditet men hadde fødeplass på Ahus Nordbyhagen. Jeg og hankjønnet jobber/jobbet begge på huset men en annen avdeling. Hadde all svangerskapsoppfølging i Kongsvinger dvs. 2x UL og en lite liv kontroll. Fikk også hjelp til papirer og blodprøver fordi jeg ikke hadde JM eller FL første halvdel av svangerskapet (Kongsvinger kommune hadde ikke kommunal JM som forøvrig er et lovbrudd og FL min holdt til 10t unna siden jeg nylig hadde flyttet dit). Forskjellen er kort sagt at Kongsvinger er et lite sykehus og de har f.eks. ikke barnelege på huset på nattestid, ei nyfødtintensiv men de har til gjengjeld ofte god tid til deg som fødende da de ikke har like stor frekvens av fødende som Nordbyhagen. Jeg valgte bort Kongsvinger fordi jeg følte det var tryggere å velge Nordbyhagen (og jeg ville ikke føde der jeg kjente til mange) med tanke på at dersom noe skulle skje og fordi jeg vet av erfaring at akuttberedskapen ofte fungerer bedre på større sykehus kontra mindre sykehus. Kongsvinger er kåret til en god fødeavdeling men jeg tror absolutt ikke Nordbyhagen er veldig mye dårligere.
Jeg hadde ingenting som tilsa at noe skulle gå galt men jeg følte meg tryggere på å velge Nordbyhagen ettersom det er et større sykehus og de har mye større frekvens av fødsler. Det var travelt da jeg fødte (februar 2024) med full obs-post og full fødeavdeling, men jeg følte meg veldig godt ivaretatt hele veien. Jeg hadde en lang fødsel og var helt på grensen til å måtte få hjelp til forløsning men det gikk heldigvis bra i grevens tid. Jeg velger glatt Nordbyhagen denne gangen også og angrer ikke på at jeg valgte bort Kongsvinger.
Jeg tror det er lurt å følge magefølelsen når man velger fødeplass og at man kjenner etter hva er viktig for seg når man velger hvor man vil føde. Jeg «vet» at jeg hadde angret om jeg hadde valgt Kongsvinger.
I utgangspunktet ønsket jeg minst mulig medikamentell smertelindring men pga. langdrøyd fødsel endte jeg opp med epidural, lystgass, steriltvannspapler, samt en tur i badekaret.
På grunn av komplikasjoner hadde jeg også et døgns opphold på barselavdelingen på tomannsrom (det var dritt pga. hun jeg delte rom med), samt to netter på barselhotellet som var veldig bra. Jeg fikk god hjelp til amming her og vi fikk familierom fordi jeg var førstegangs og fordi vi hadde over en time reisevei. Neste gang ønsker jeg ikke barsel, da vil jeg rett hjem. Lykke til med valget