Hvorfor mellomnavn?

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg ser det er flere her som spør om mellomnavn til div navn. Og at flere skriver at barnet deres har mellomnavn, men bruker bare ene navnet daglig. Hvorfor skal man på død og liv ha mellomnavn hvis det ikke er tenkt å bruke begge i det daglige?
Dette er ikke kritikk, kun en stor nysgjerrighet fra meg. For jeg skjønner ikke hvorfor barna skal ha så mange navn(ofte dobbel etternavn å), og navn å lære seg å skrive ikke minst, hvis de ikke skal brukes annet en på formelle dokumenter?
 
Ikke svar på det du lurer på, forsåvidt. Jeg skjønner at foreldre bruker mellomnavn når begge navnene skal brukes, eller hvis det er på grunn av oppkalling. Hvorfor man skal ha det av andre grunner, lurer jeg også på?
 
Vi har dobbeltnavn på vår gutt. Det ene er oppkalling og vi bruker begge navnene. Vi valgte bort dobbelt etternavn, til fordel for dobbeltnavn.
Men vi valgte det jo i det store og hele fordi vi liker navnene. Godt over halvparten av de på samme alder har dobbelt navn, noen bruker bare det ene, noen begge.
Et vennepar valgte dobbeltnavn fordi om barnet skulle gå i bhg/skole med noen med samme navn, kunne begge navnene brukes. (De valgte et topp 10 navn)
Og om guttungen kun vil bruke et av dem når han blir større, får han bestemme det.
Om det er et svar eller ikke, vet jeg ikke :p
 
  • Liker
Reactions: Kkk
Jeg skjønner to fornavn hvis det ene er et familienavn eller oppkalling. Men ser ikke poeng i to fornavn bare for å ha det. Vi går for ett fornavn - men to etternavn (mellomnavn og etternavn)

Jeg har ikke såå mye til overs for to fornavn personlig, som lærer, for syntes det er så vanskelig å vite om man skal bruke begge eller ei :angelic:
 
Min har mellomnavn pga tradisjon i mannens familie, alle gutta har samme mellomnavn :)
 
Jeg har fire barn, og alle barna har mellomnavn som er oppkalling etter noen i familien, mens fornavnene/kallenavnene er noe eget. Men vi har gjort det slik at begge navn klinger fint sammen, så en sjelden gang blir de også tiltalt med begge navn
 
Her blir det dobbeltnavn hvis det blir jente. Vi tenker å bruke begge navnene. Jeg er ikke så begeistra for første navnet alene, men klinger fint som dobbeltnavn. Får kun ett etternavn.

Blir det gutt, blir det mest sannsynlig to fornavn pga oppkalling (bruker kun første navnet da), men vi er ikke helt bestemte ennå.
 
Bare for å pirke; det heter ikke mellomnavn når det er flere fornavn. Om man heter Nils Johan Pedersen, har man to fornavn og et etternavn. Heter man derimot Nils Johansen Pedersen, har man et fornavn, et mellomnavn og et etternavn.

Kan være mange grunner til at man har lyst på to/flere fornavn. Hos oss er det tradisjon at guttene har to fornavn, så da fikk de det. Vi bruker mest det første, men det hender vi bruker begge også.
 
For meg var det uaktuelt med to , jeg misliker sterkt at jeg selv har mellomnavn og synes det et noe ordentlig Tull
 
Ikke svar på det du lurer på, forsåvidt. Jeg skjønner at foreldre bruker mellomnavn når begge navnene skal brukes, eller hvis det er på grunn av oppkalling. Hvorfor man skal ha det av andre grunner, lurer jeg også på?
Må det være så mange andre grunner egentlig?
Og så synes man det vell er fint da? Dessuten med ett vanlig etternavn f.eks er sjangsen stor for at det er mange som heter det samme.. hva er vitsen med det igjen må jeg spør?
 
Må det være så mange andre grunner egentlig?
Og så synes man det vell er fint da? Dessuten med ett vanlig etternavn f.eks er sjangsen stor for at det er mange som heter det samme.. hva er vitsen med det igjen må jeg spør?

Trådstarter er nok inspirert av alle trådene som startes her inne for tiden. Der det virker som om noen foreldre på død og liv må ha mellomnavn (eller flere fornavn, da). Og når de ikke en gang vet hvilke de vil ha, men nesten vil ha det bare 'fordi", så virker det litt unødvendig. :) Derfor skrev jeg at jeg forstår at noen har to navn på grunn av oppkalling eller fordi begge navnene skal brukes.
 
Fordi jeg syns det er koselig! Har selv to fornavn men har bare brukt ett i oppveksten. Det samme har søsken mine og alle er veldig glad i navnene sine, både første og andre.
Så har alltid tenkt at barna mine skal ha to fornavn, og for meg så er det egentlig «det normale». Første unge Har to navn uten bindestrek. Der bruker vi bare første, mens bhg bruker begge. Han er selv veldig stolt over at han har to navn (3 år). Lillejenta i magen skal også få to navn, der diskuterer vi nå om vi skal ha bindestrek for vil helst bruke begge navnene.

Så for meg så er det litt tradisjon å ha to fornavn. Det her alle på pappas side hatt i 10 generasjoner minst og har alltid syns mamma har hatt et kort navn fordi ho ikke har to fornavn som resten av huset jeg vokste opp i, syns liksom det mangler litt når det bare er ett fornavn :p
 
Førstemann har 2 fornavn. Jens Anders vi bruker begge navnene.
Andremann har kun ett navn.
Vi som foreldre har 2 fornavn og vil ikke utsette våre barn for avanserte navn. Jeg har ikke noe i mot det.
 
Våre barn har et fornavn og to etternavn. Ser ingen poeng i å ha to eller flere fornavn når man bare bruker det ene, å vi syns det var viktigere at våre barn skulle få våre etternavn fremfor flere fornavn.
 
Vi valgte to fornavn på minste gutten fordi vi igrunn ikke var helt enig om navn! Når mannen sa Henrik var ikke jeg helt sikker men gikk med på det da jeg ikke kunne finne noe bedre sånn rett etter fødselNoen dager etter synes jeg at Henrik André var så innmari fint så da ble det det! Ingen andre som har to navn i vår familie. Og vi tok uten bindestrek slik at man kan velge. Vil gjerne at folk bruker begge men ser at det blir mest Henrik. Fra min side også. Jeg bruker begge innimellom og når han blir stor nok får han velge selv❤️
 
Mine har 2 fornavn, eldste med bindestrek altså egentlig bare ett navn.. som liten og innav i fam. Brukes hele, men kjæresten og vennene sier bare første..Minste har uten bindestrek og andre navn er oppkalt på ønske av oldemoren. Syns det var ett koselig ønske ett pent navn som klinget godt sammen med første og her brukes ett eller to alt etter som. Hun presenterer seg med hele navnet, men er ikke så nøye på bruken. Begge har mitt etternavn som mellomnavn og faren sitt som etternavn.. siden mitt familienavn er fredet, ønsker jeg at det skal brukes videre, men dette er opp til barna å velge når de blir voksne om de vil føre det videre. Om/når vi gifter oss, sier mannen at han ønsker å bruke mitt navn som mellomnavn han også [emoji173]️
Finnes mange grunner og tradisjoner for ett eller flere navn.. får vi flere blir det to navn da også.. navnene er bestemt for lenge siden
 
Vi syns det var fint og betydde noe for oss. Det er også tradisjon i familien til sambo.
 
Back
Topp