Hvorfor mellomnavn?

Jeg ser det er flere her som spør om mellomnavn til div navn. Og at flere skriver at barnet deres har mellomnavn, men bruker bare ene navnet daglig. Hvorfor skal man på død og liv ha mellomnavn hvis det ikke er tenkt å bruke begge i det daglige?
Dette er ikke kritikk, kun en stor nysgjerrighet fra meg. For jeg skjønner ikke hvorfor barna skal ha så mange navn(ofte dobbel etternavn å), og navn å lære seg å skrive ikke minst, hvis de ikke skal brukes annet en på formelle dokumenter?

Jeg er helt enig:-)

Både jeg og samboer har mellomnavn vi aldri bruker og for begge har det faktisk gjennom oppvekst og voksen liv bare vært irritasjon å ha unødvendig mange navn. Vi har derfor på datteren vår valgt å bare ha et fornavn og et etternavn, og vi har også endret våre egne navn så vi også bare har et fornavn og et etternavn:-)

Jeg ser det er flere her som spør om mellomnavn til div navn. Og at flere skriver at barnet deres har mellomnavn, men bruker bare ene navnet daglig. Hvorfor skal man på død og liv ha mellomnavn hvis det ikke er tenkt å bruke begge i det daglige?
Dette er ikke kritikk, kun en stor nysgjerrighet fra meg. For jeg skjønner ikke hvorfor barna skal ha så mange navn(ofte dobbel etternavn å), og navn å lære seg å skrive ikke minst, hvis de ikke skal brukes annet en på formelle dokumenter?

Har ikke mellomnavn til min sønn, men kjenner flere som har mellomnavn/to fornavn på barna sine pga de har valgt et litt skjeldent navn og ønsker at barnet skal ha et litt vanligere navn også. Og mine besteforeldre flyttet til USA før de fikk barn og valgte å bruke navn som ikke var vanlig i Norge, men de gav alle et mellomnavn som var oppkalling så de hadde litt forbindelse med hjemlandet og itilfellet navnet de hadde ble veldig vanskelig og rart å uttale på Norsk om de skulle flytte hjem igjen, og bestemor valgte da to navn som ikke passet å si sammen for hun ønsket ikke å ha begge i bruk :-)

Her er det tradisjon i flere generasjoner. Og jo lenger bak vi kommer jo flere fornavn har de.. De eldste har 4 fornavn, så kuttet de ned til 3, og nå er vi altså på 2.. Kanskje mine barn gir enkelt fornavn til sine barn :P

Jeg har et navn og synes alltid det var kjedelig. Datteren min fikk to. Hun bruker bare det ene, men det ser finere ut skriftlig. Hun lærte å skrive begge med en gang. Sønnen vår har bare et navn. Favoritt guttenavnet passer best alene. Minstejenta har to navn. De passer perfekt sammen. Grunnen vår er at vi synes det er fint. Jeg reiste en gang et sted der alle hadde mellomnavn. Der var det kun dyr som hadde et navn.

Back
Topp