Hvordan vasker dere klær?

Uff synes noen har så stygge klær fordi de vasker de feil. Gusjefarget tøy, slitt finere tøy, "hardt" ulltøy og ikke minst sengetøy og håndkler som ikke er rene nok.

Sambo hadde faktisk gjevnlig utslett - helt til jeg begynte å vaske undertøyet hans på 60.

Mørke og lyse plagg sorteres.
Vasker sengetøy, håndklær, undertøy og sokker (hvertfall mannens:p) på minst 60grader. Undertøy som i følge vaskelappen ikke tåler mer enn 40 grader blir allikevel slengt i 60 vasken, og som regel har de tålt det :)

Bryr meg ikke om farge. Er det noe helt nytt med sterk farge, vasker jeg alene, men opplever aldri at det er noe problem.

Ull pleier jeg ta sammen med milo.

Sengetøy og håndklær på 60.

Resten kastes sammen på 40!

Men vi har noe undertøy som det står 40 på.

Tåler det 60-90 grader da? Blir det ikke vasket ihjel???

Ellers vasker vi sengetøy, håndklær på 60

Kjøkkenkluter på 95

Farget 40
Hvitt 40
Ull 30

Sortere slik:
ull
Vanlige klær 40 grader (sorterer bare hvitt ut)
håndklær, undertøy 60 grader
sengetøy 90 grader

Vasker undertøy, sokker, håndklær, vaskekluter og sengetøy på 60 grader.
Så sorterer vi resten etter grader og farger.
Svart, mørkeblått, mørke grønt og mørk grå.
Rødt, rosa og lilla
Hvitt
Lysegrå og lyse blå
Ull
Fin vask

Nei du er absolutt ikke sær!
Jeg vasker håndklær, kluter og gulpekluter for seg selv, sengetøy og undertøy for seg selv. Skiller mellom mørke og lyse klær med både babyens klær og våre!

Ja til å være "nazi" med klesvask. Det handler om hygiene og ikke ødelegge klærne :/ Får noia når f.eks mamma vasker klær og sorterer helt feil :p

30: ull og finvask
40: tskjorter, gensere, bukser, og annet "vanlig" tøy. Sorteres etter mørke og lyse farger
60: undertøy, sokker, bodyer o.l.
90: sengetøy,og håndklær (inkl. kjøkkenhåndklær og kluter)

Og generelt sjekke vaskeanvisning og bruke skjønn. Det er alltids noe som er ekstra skittent og trenger å vaskes på høyere temp. inniblant. Eller motsatt. :happy:

Skjønner jo nå hvorfor folk vasker klær hele tiden :p jeg vasker kanskje 3 maskiner I uka :p

Men vi har noe undertøy som det står 40 på.

Tåler det 60-90 grader da? Blir det ikke vasket ihjel???

Ellers vasker vi sengetøy, håndklær på 60

Kjøkkenkluter på 95

Farget 40
Hvitt 40
Ull 30
Jeg har noen penere truser som kun tåler 40 grader. Men siden jeg alltid bruker truseinnlegg tenker jeg at bakteriene legger seg i det. Mannens og ungens truser som er merket 40 vasker jeg likevel på 60, så får det heller bli fortere ødelagt. Men det ser ut til at både bambusviskose og treningsundertøy tåler 60 fint selv om de er merket med 40. :)

Her sorterer jeg slik:

Mørke klær
Lyse/hvite klær
Farget babytøy
Lyst/hvitt babytøy
Finvask
Ull
Treningstøy
Undertøy
Håndklær, sengetøy og kjøkkenkluter

Her sorterer vi:

Håndklær og undertøy 60g
Ulltøy 30g
Hvitt
Lyst tøy
Mørkt tøy

Sorterer slik:

Lyst
Mørkt
Jeans
Sengetøy/håndklær
Finvask
Ull
Treningstøy
Yttertøy

Temperatur varierer etter smussgrad og om det skal tromles, samt materiale.

Men jeg er sånn som nekter å vaske klærne mine i maskiner der det blir brukt vaksepulver eller vanish eller sånne flekkfjerningssprayer.
Hvorfor vasker du ikke klær i en maskin som er brukt vaskepulver, vanish o.l i?

Undertøy vaskes på minst 60 og farger sorteres. Barnas klær går fint an å mikse farger, men de vaskes på 40.

Hvorfor vasker du ikke klær i en maskin som er brukt vaskepulver, vanish o.l i?
Fordi jeg føler at vaskepulver ofte legger seg igjen i maskina, spesielt hvis det vaskes på korte program og lave temperaturer. At pulveret ikke løses opp skikkelig liksom.
Og når jeg ser skuffene i vaskemaskiner med sånn "pulvergrøtrester" blir jeg bare uvel.

Og vanish og sånne produkter er bare bortkasta kjemikalier hvis man bruker flytende vaskemiddel. Har enda ikke vært borti en flekk som ikke har blitt borte av at jeg har hatt på flytende vaskemiddel på flekken en liten stund før jeg har lagt det i maskina og vaska det vanlig.

Putter alltid vaskepulver eller flytende vaskemiddel rett i maskinen. Rett på klærne eller vaskeball. Legger seg masse bakterier i rester i såpeskuffen og inni der det skylles ned.

Back
Topp