Hvordan vasker dere klær?

Sorterer i 5 dunker på vaskerommet
40 lys
40 mørk
60 lys
60 mørk
ull
Det som skal kokes ligger i en krok til jeg setter på en kok maskin en sjelden gang.

Jeg har ikke for vane å gå inn på andres vaskerom og sette på en maskin eller se hvordan de gjør det, og her er det bare mannen og jeg som vasker klær. Ingen har noe på mitt vaskerom å gjøre...

Har akuratt montert skittentøyskap på vaskerommet.. Med 6 korger til og sortere i. Har mørkt 40. Lyst 40. Rødt 40. Blå 40. Ull 30 og handkler /kluter og sengetøy 60 .Hvordan er fargene på klærne deres om dere ikkje sorterer farge? :p

Jeg er semi-nazi på sortering.

90: håndklær og kluter
60: Sengetøy
60: Undertøy
40: lyst
40: mørkt
40: treningstøy (uten skyllemiddel)
30: ull
30: yttertøy

Blir sprø av at sambo slenger de hvite ( les gråhvite) tskjortene sine i vanlig finvask. Så ikke merkelig å reagere på den komboen.
Jeg sorterer :
60 grader: sengetøy, håndklær, kluter, undertøy. Vasker lyst sengetøy for seg for å unngå misfarging.
40 grader: hvitvask og farget, hender jeg skiller litt på mørke og lyse farger
Ullvask
Ekstra finvask ( stort sett mine fine topper og kjoler)

60 grader sengetøy, kluter, håndklær, truser og sokker
40 grader hvitt/lyst
40 grader mørkt
60 grader svette arbeids/treningstøy

Men vi har noe undertøy som det står 40 på.

Tåler det 60-90 grader da? Blir det ikke vasket ihjel???

Ellers vasker vi sengetøy, håndklær på 60

Kjøkkenkluter på 95

Farget 40
Hvitt 40
Ull 30

Jeg skiller ca som deg

Og undertøy som ikke tåler 60, det tålte visst ikke å bo hos oss.

Jeg skiller ca som deg

Og undertøy som ikke tåler 60, det tålte visst ikke å bo hos oss.
Har sjekket litt på undertøy nå. Tror ikke hverken jeg eller ungene har noe det står 60 grader på jeg :-o
Og det er forskjellig undertøy; pierre Robert, kappahl, H&M, change osv.

Hvor skal man da kjøpe undertøy???

Og så er det sånn at her er det samboer som vasker mest, og han er ikke sååå nøye på det :-P
Jeg synes klesvask er dritkjedelig :-P

Har sjekket litt på undertøy nå. Tror ikke hverken jeg eller ungene har noe det står 60 grader på jeg :-o
Og det er forskjellig undertøy; pierre Robert, kappahl, H&M, change osv.

Hvor skal man da kjøpe undertøy???

Og så er det sånn at her er det samboer som vasker mest, og han er ikke sååå nøye på det :-P
Jeg synes klesvask er dritkjedelig :-P
Vårt vaskes på 60 og lever fint med det.

Det hender jeg er litt slapp og ikke sorterer farge (men det er fordi jeg vet fargen er så og si utvasket), hånklær, sengetøy og undertøy vasker jeg alltid på 60 eller 90.

Jeg vasker håndklær kluter og undertøy sammen på 90 grader. Det står 40 på undertøyet så det blir jo raskere slitt.. Men hey.. Vasker ikke undertøy på 40... Har opplevd at sorteringen ikke har vært helt rett og dermed sneket seg med undertøy.. Da har undertøyet blitt tart ut og vasken ellers blitt tatt en gang til.

Sorterer mellom lys og mørk 40 og 60/90. Ull og annet delikat for seg selv. Har jeg Mye rødt,lilla og rosa (noe som hender med 2 småjenter i hus) blir den vasken alene. Blir det ikke full maskin blir det mørkt sammen.. Selvsagt godt vasket klær som ikke farger av

Ull og penklær vaskes på 30.
Klær som har trykk og figurer vaskes på 60.
Sengeklær på 90 Grader .

Sorterer
Hvitt
Svart
Mørke farger
Lyse farger
Hvitt med figurer /mønster
Ull
Fine klær

Jeg er meget nøye på sortering. Helst at begge sokker av par blir med i samme vask ;)

40 grader hvit tøy og veldig lyst tøy
40 grader rosa/rødt tøy
40 grader mørkt tøy
40 grader knæsje lyse farger
30 grader pentøy
30 grader ulltøy
60-95 grader sengeklær
60- 95 grader håndklær, truser og sokker

Lys 60-vask
Mørk 60-vask
Lys 40-vask
Mørk 40-vask
Ull for seg

Vanlige bruksklær sorteres i lyst og mørkt, og kjøres på "vanlig" vask, 40° med høy sentrifugering. Kokvasken (håndklær, undertøy, sokker, glasshåndklær, kluter) sorterer jeg ikke etter farge (med mindre det er nye mørke ting som kan farge) og kjøres på 60 eller 90° etter hvor møkkete det er. Pentøy kjøres på håndvaskprogram. Og ull for seg selv. Oppsummert:
1. Mørke klær
2. Lyse klær
3. Kokvask
4. Finvask
5. Ull

Back
Topp