Hvordan ligger babyene an i vekt?

Når jeg var 37+3 ble hun estimert til å være 3200. De har skrevet +7,3 på arker ser jeg.. Men har hørt litt så som så om disse estimatene? :pompus:

Ja det er mange de har tatt feil på.. Jeg syns det er en gjenganger at de estimerer barna til å være større en det de faktisk er..

Er vekstestimering veldig vanlig? Synes det er så mange som snakker om dette, men selv har ikke dette vært tema hos JM eller fastlege en eneste gang... :wideyed: kun når jeg uttrykte bekymring for om vekt var arvelig (selv nesten 4,5 kg) så sa JM bare at det trengte jeg ikke bekymre meg for...

Er vekstestimering veldig vanlig? Synes det er så mange som snakker om dette, men selv har ikke dette vært tema hos JM eller fastlege en eneste gang... :wideyed: kun når jeg uttrykte bekymring for om vekt var arvelig (selv nesten 4,5 kg) så sa JM bare at det trengte jeg ikke bekymre meg for...

I et normalt og sunt svangerskap er ikke vekstestimering nødvendig, men det virker som det er flere og flere som får det av ulike årsaker og at terskelen er mye lavere nå.. jeg fikk det ikke i forrige svangerskap, men fikk det i dette pga bmi var litt for høy. Selvom de som gjennomfører estimeringen mener at jeg egentlig ikke kvalifiserer og at alt er så bra, ingen komplikasjoner i dette eller forrige svangerskap så de følger ikke opp så tett som malen sier..

Jeg hadde kun på overtidskontroll i forrige svangerskap. Denne gangen har jeg regelmessig oppfølging pga helsemessige årsaker. I et helt normalt svangerskap er det nok ikke vanlig :-)

Fikk vekstestimering forrige gang uke 34 for de var bekymret for lite foster da magen var så liten og eg var mye syk. Ble estimert til 4,2 kg ved fødsel som stemte ganske bra! (Altså ingen liten baby XD) Denne gangen skal eg på estimering uke 38 pga de er redd for stor baby.

Jeg er på vekstestimering annenhver uke og har vært det siden uke 30. Har høyrisikosvangerskap pga alvorlig sv.forgiftning sist:) lå under 6% i uke 37. Aner ikke hva ho var i gram.. var minus 14% to uker før det. Er nok vanskelig for de å måle nøyaktig [emoji85]

Pluss 9% 32+0 mot -17% 37+0, altså estimert til 2,7 kg da og ca 3,3 til termin. Men legen var sikker i sin sak på at målene var feil pga. at hun lå så langt ned i bekkenet og at vi kunne plusse på 10%. Så en ganske gjennomsnittsbaby til termin her mest sannsynlig :)

Heller ingen som har tatt opp dette med vekstestimering med meg. Førstemann (gutt) var 4,280g og kom 3 dager FØR termin, og venter gutt igjen. Jeg "vet" at denne også kommer til å bikke 4 kg, og prøver å ymte frempå at jeg helst ikke vil gå til 11 dager over termin, pga evt str på baby. Eneste jeg får som svar et at jeg sikkert ikke må gå så lenge, og at siden fødselen gikk så bra sist, så er har jeg vist at jeg ikke har problemer med å føde store barn :rolleyes:

Har høyt blodtrykk, så blir nok det kortet jeg må spille på om nødvendig:D

-2 %, uke 37+5 hun veier 3040 g nå, så tipper hun blir sånn 3,8 kg

-2 %, uke 37+5 hun veier 3040 g nå, så tipper hun blir sånn 3,8 kg

Vokser ikke så mye på slutten :) med -2 tipper jeg di veier 3450 om hun følger lik kurve :) hun er jo -2 prosent mindre en gj snitt. Og gjsnitt er 3500 :)

Vokser ikke så mye på slutten :) med -2 tipper jeg di veier 3450 om hun følger lik kurve :) hun er jo -2 prosent mindre en gj snitt. Og gjsnitt er 3500 :)
Jepp, det er sant :) Men legen mente den estimeringen kunne være feil med noen 300-400 gram, så da får jeg ikke sjokk om det kommer ei som veier 4 kg

Jepp, det er sant :) Men legen mente den estimeringen kunne være feil med noen 300-400 gram, så da får jeg ikke sjokk om det kommer ei som veier 4 kg

Ja, eller så kan det gå andre veien og :) de sier jo 10 prosent feilmargin. Men bedre med litt stor baby enn liten egentlig ( bortsett fra å få de ut[emoji23]) da har de litt å gå på!

Ja, eller så kan det gå andre veien og :) de sier jo 10 prosent feilmargin. Men bedre med litt stor baby enn liten egentlig ( bortsett fra å få de ut[emoji23]) da har de litt å gå på!

Veldig sant :) og personlig synes jeg at 4 kg babyer er veldig søte. Litt mer å ta i :)

Heller ingen som har tatt opp dette med vekstestimering med meg. Førstemann (gutt) var 4,280g og kom 3 dager FØR termin, og venter gutt igjen. Jeg "vet" at denne også kommer til å bikke 4 kg, og prøver å ymte frempå at jeg helst ikke vil gå til 11 dager over termin, pga evt str på baby. Eneste jeg får som svar et at jeg sikkert ikke må gå så lenge, og at siden fødselen gikk så bra sist, så er har jeg vist at jeg ikke har problemer med å føde store barn :rolleyes:

Har høyt blodtrykk, så blir nok det kortet jeg må spille på om nødvendig:D

Fikk to dager over og min var 4100, er livredd for å gå max overtid! Har lyst å nekte det, men vet av erfaring fra sist at Haukeland er superstreng på alt annet enn vanlig fødsel. Gutten min skulle fødes i sete uten problemer, for han ble estimert til å være 3300(!). Heldigvis snudde han seg rett før fødselen startet.. håper det løser seg for deg!

Back
Topp