Hvordan legger dere opp permisjonstiden?

Om man tar ulønnet permisjon rett etter foreldrepenger og jobber feks 2-3 helgevakter, mister man da retten til sykepenger om den ulønnede perioden varer over 4 uker? Si 11 uker ulønnet der man jobber litt helg. De på jobb sa at planen min ble for komplisert i forhold til lønnsavdelingen:meh: Men liker ikke tanken på å miste sykepengerettigheter ved for lenge ulønnet permisjon.. Skummelt
Hvis man jobber noe, så er man ikke 100% ulønna:) det er kun ved 100% ulønna at man mister rettighetene

Vær også obs på at en del arbeidsgivere, spesielt i det private, kompenserer for tapt lønn over 6G. Jeg får dette, men det får ikke samboer. Så hos oss lønner det seg at jeg tar så mye som mulig av permisjonen av denne grunn, og det vil få stor betydning for den totale inntekten i permisjonstiden ifht om vi hadde delt permisjonen 50/50.
Her er det motsatt, jeg får dekket over 6g og full feriepengeopptjening i offentlig sektor, men ikke mannen i privat sektor.. ikke akkurat et godt intensiv å få far til å ta mer permisjon :p taper masse på at han tar mer enn kvota

Noen som ser noe feil med denne planen? Eller ser den grei ut?:) må få søkt asap.
Har til info fått ja på å ta ut ferie fra 17.nov og ut året(44 feriedager).

Tenkte egentlig ulønnet permisjon i juli og oktober, men er usikker på om eg kan gå fra ulønnet til ferie? Noen som vet?:)

Tror at det er sånn at hvis du tar ulønnet i juli, får du ikke trukket lønn til feriepenger og derav ikke rett på betalt ferie. Ville sjekket ut dette i så fall. Jeg måtte betale tilbake for ferie da jeg jobbet 40% i juli (60% ulønnet) da jeg ble trukket i lønn til feriepenger og var tilbake i 100% da ferien skulle tas ut. Om dette var forståelig?

Tenkte å slenge ved en liten info her også som jeg fikk fra rådgiver i kommunen i dag (kommunal ansatt) - hvis man skal ta ulønnet perm i mer enn 4 uker, og dermed hadde mistet rettighetene til sykepenger hvis man tok disse ukene ETTER foreldrepengeperioden var over -- så kan man unngå dette ved å ta de ulønnede ukene midt i foreldrepengeperioden. Så lenge man mottar minst 4 uker med foreldrepenger etter den ulønnede permen, så har man tjent opp retten til sykepenger igjen, fordi foreldrepenger fra NAV er likestilt med å være i arbeid:)

Rådgiver viste til paragraf 8-2 i Folketrygdeloven

takk, for at du deler. Vil dette si at man til og meg kan legge inn for eks 3mnd ulønnet, for deretter 4 uker foreldrepenger?

feil.

Last edited:
Noen her som har erfaring med å jobbe feks 20 % under permisjonen for å forlenge den? :happy: Snakket litt med arbeidsgiver om dette i dag, da det hadde vært til stor hjelp for de. Jeg tenker det kanskje kan være en fin løsning, men vi ble enige om å se det an etter de 6 ukene etter fødsel er gått :anyone

sniker
Kommer helt an på hva slags unge som kommer ut og hva jobben krever :)
Studerte 20-30% med eldste fra han var 6 uker. Det gikk veldig fint. Studerte hele permisjonen med han, hadde han hjemme til 19 mnd (januarbarn som ikke fikk bhgplass noe før) og gikk opp til eksamen i pedagogikk da han var 16 mnd. I perioden rett før eksamen hadde far delvis fri for å være hjemme med han, og hadde hjelp fra besteforeldre i praksisperioder. Det var særlig utfordrende det første halvåret, og jeg synes det ødela litt, skulle gjerne bare gått helt inn i babybobla. Hodet var liksom et annet sted hele tiden. MEN det gikk jo også bra og jeg angrer ikke :)
Så fikk vi en lillesøster nå, og oh Lord, det skulle aldri gått med henne. Melkeproteinallergi/kolikksymptomer i mange mnd, sov aldri for seg selv på dagtid før etter 6 mnd, kunne ikke tas med på trilletur (bare skrek og sov aldri i vogn) eller passes av noen andre. Måtte bæres nesten hele dagen og helst av meg. Det hadde rett og slett ikke gått med henne, hun har krevd og krever fortsatt mye hele døgnet og sover fremdeles sjelden mer enn 1-2 timer i strekk før hun våkner gjennom hele døgnet :hilarious: Ganske det motsatte av storebroren da kan man si. :)

Vet ikke om dette hjelper, men hvis du kan ha det åpent med å bestemme deg til etter fødsel så er jo det fint. Kanskje du føler det raskt mentalt klar og får en forholdsvis rolig baby. Og da vil det funke kjempefint :)
Lykke til!

Tror at det er sånn at hvis du tar ulønnet i juli, får du ikke trukket lønn til feriepenger og derav ikke rett på betalt ferie. Ville sjekket ut dette i så fall. Jeg måtte betale tilbake for ferie da jeg jobbet 40% i juli (60% ulønnet) da jeg ble trukket i lønn til feriepenger og var tilbake i 100% da ferien skulle tas ut. Om dette var forståelig?

Usikker på om eg skjønte det..
Men mulig eg lander på ulønnet i april og august eller september i stedet.

Jeg er ingen ekspert altså:hilarious:, men slik jeg forstår regelen, så er det sånn:)

Jeg prøvde å legge inn dette senere i går kveld på nav sin planlegger, men fikk da beskjed om at jeg ikke kan avslutte min permisjon med en utsettelse men la også inn noe ferie, så mulig jeg har lagt inn så det ble feil også.

Jeg tar de obligatoriske 6 ukene etter fødsel, og så utsetter jeg resten av min permisjon til etter mannen er ferdig med sin permisjon. Han tar både fellesperioden + fedrekvoten som en gradert 60% permisjon mens jeg studerer tilsvarende ved siden av. (Vi er ikke avhengig av at jeg har inntekt, og studiene jeg tar kan jeg gjøre helt og holdent hjemmefra når det passer seg, så jeg er ikke bundet til noe på dagtid). Når han graderer permisjonen sånn, så får han faktisk et helt år (51,66 uker for å være korrekt) med permisjon der han har fri 3 dager i uka!! Og med antatt fødsel i midten av februar, så starter han da sin permisjon rundt 1. april og holder det gående til april året etter. Så har han også 5 uker ferie i 2022 som forskyver permisjonen, så da er vi vel egentlig i midten av mai 2023, med bare 6 uker til mannen skal ut i ferie igjen! :hilarious: På det tidspunktet har jo jeg fremdeles 6 uker jeg ikke har tatt ut også, så mulig jeg tar det i 50% over 12 uker, med deltidsstudier ved siden av. Da er vi i starten/midten av august, med perfekt overlapp til barnehagestart. :) Veldig glad for at vi får et så rolig år, der mannen også skal være hjemme så mye, dette er barn nr 3 og sistemann for oss, så dette halvannet-året skal vi bare ni-kose oss som familie! :Heartred

Last edited:
Jeg prøvde å legge inn dette senere i går kveld på nav sin planlegger, men fikk da beskjed om at jeg ikke kan avslutte min permisjon med en utsettelse men la også inn noe ferie, så mulig jeg har lagt inn så det ble feil også.

Hvis du har tatt ut all permisjon så trenger ikke Nav noe mer informasjon om hva du gjør, så da trenger du ikke legge inn noe i planen.
Eks: hvis man skal ha ulønnet eller ferie etter all permisjon er tatt ut så er det noe man avtaler direkte med arbeidsgiver.

Hvis du har tatt ut all permisjon så trenger ikke Nav noe mer informasjon om hva du gjør, så da trenger du ikke legge inn noe i planen.
Eks: hvis man skal ha ulønnet eller ferie etter all permisjon er tatt ut så er det noe man avtaler direkte med arbeidsgiver.

Takk, for svar. Ser nå at jeg glemte å skrive at jeg fikk opp denne meldingen når jeg la inn ulønnet i 3 mnd for deretter resterende 4 uker foreldrepermisjon. For å få rett på sykepenger, men jeg skal høre med nav om jeg kan legge det inn på en annen måte så det blir riktig :)

Takk, for svar. Ser nå at jeg glemte å skrive at jeg fikk opp denne meldingen når jeg la inn ulønnet i 3 mnd for deretter resterende 4 uker foreldrepermisjon. For å få rett på sykepenger, men jeg skal høre med nav om jeg kan legge det inn på en annen måte så det blir riktig :)
Den planleggeren er ikke helt oppdatert etter de nye reglene, så vil tro det går fint :happy:

Lurer litt på det der med å utsette den betalte permisjonen med ulønnet inni... Mister man ikke rett til sykepenger hver gang da? Tenker nesten at det er bedre å kun måtte opparbeide seg den retten én gang etter permisjonen, i stedet for flere ganger gjennom permisjonstiden? Man kan jo ha behov for det i permisjonen og. Sist fikk jeg f.eks. brystbetennelse et par ganger, og da kunne mannen være hjemme fordi jeg (barnepasser) var syk. Men det går kanskje på mannens dager, ikke mine? Syns alt dette er veldig forvirrende...

Lurer litt på det der med å utsette den betalte permisjonen med ulønnet inni... Mister man ikke rett til sykepenger hver gang da? Tenker nesten at det er bedre å kun måtte opparbeide seg den retten én gang etter permisjonen, i stedet for flere ganger gjennom permisjonstiden? Man kan jo ha behov for det i permisjonen og. Sist fikk jeg f.eks. brystbetennelse et par ganger, og da kunne mannen være hjemme fordi jeg (barnepasser) var syk. Men det går kanskje på mannens dager, ikke mine? Syns alt dette er veldig forvirrende...
Hvis du utsetter med 14 dager til 4 uker hver gang, så ja. Men utsetter du med 1 uke (og evt noen dager) i mnd f.eks så påvirker det ikke sykepengerettigheter i det hele tatt :)

Og ja, det går på mannens omsorgsdsger ift sykt barn/syk barnepasser og har ingenting med din ulønnede/lønnede permisjon å gjøre!

Jeg fikk beskjed av arbeidsgiver at ulønnet bare kunne tas ut etter foreldrepengeperioden var over?? Ingenting med planen min ble godkjent for å si det sånn av lønnsavdelingen. :( Jobber på st.olavs..

Jeg fikk beskjed av arbeidsgiver at ulønnet bare kunne tas ut etter foreldrepengeperioden var over?? Ingenting med planen min ble godkjent for å si det sånn av lønnsavdelingen. :( Jobber på st.olavs..
Det er feil, og lønningsavdelingen din har ikke lov til å avslå foreldreplanen din. Det er bare NAV som kan avslå, søknaden til arbeidsplassen din er bare en formalitet. Hva begrunnet de avslaget med?

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/lonn/nye-regler-for-foreldrepenger-fra-1-oktober

Det er feil, og lønningsavdelingen din har ikke lov til å avslå foreldreplanen din. Det er bare NAV som kan avslå, søknaden til arbeidsplassen din er bare en formalitet. Hva begrunnet de avslaget med?

https://www.sticos.no/fagstoff/kategori/lonn/nye-regler-for-foreldrepenger-fra-1-oktober
De begrunner med at det er de som utbetaler foreldrepengene og at planen kan gi rom for mange feilutbetalinger. De får igjen utbetaling fra nav. De sa også at ulønnet kan man bare ta rett etter foreldrepengene, ikke dele opp i flere omganger. Så vanskelige når jeg vet jeg kan men de nekter:sorry: Blir liksom tvunget til å velge 80 % utbetaling istede for at det skal gå opp..

Å ja, stemmer jeg leste noe om det. Takk:D

Hvis det bare var planleggere du brukte og ikke selve skjemaet man må logge seg inn for, så er den ikke oppdatert med nyeste reglene nei. Man kan logge seg inn og legge inn planen for å lagre i 24t uten å sende inn. Eller bare avbryte. Man kan alltids også endre i etterkant. Jeg har sendt inn søknad, men er ikke 100% om det blir sånn. Får uansett ikke godkjent søknaden før tidligst 4 uker før uansett ;-)

Back
Topp